Bra plan. Är i samma sits. Den här tråden kan man sluta läsa i under tiden.
När jag hittade Rika tillsammans var jag en fattiglapp 
Jobbade som anläggare med en okej lön och hade ingen koll på sparande eller investeringar.
Nu efter några år har jag med hjälp av råd från podden och kloka skribenter på forumet hamnat i en mycket bättre situation.
Jag upplever att det inte är så vanligt bland oss fattiglappar att man uppmuntrar varandra att våga satsa aggresivt på karriär och sidoprojekt och det är nog det jag haft mest nytta av.
Med andra ord tycker jag verkligen inte det är negativt att det är en del rika som hänger här, det bidrar bara till det positiva med Rika Tillsammans.
Jag är höginkomsttagare, men så har det inte alltid varit. Jag har både varit låginkomsttagare och medelinkomsttagare.
Jag vart först riktigt intresserad av att investera när det började bli såpass mycket över varje månad att jag inte riktigt visste vad jag skulle göra av pengarna.
I efterhand inser jag att det är en total miss, hade det inte utfallit sig så att jag blivit höginkomsttagare hade att investera klokt varit av än större vikt.
Så även om det kanske finns en stor mängd som ligger över medelinkomst här, så tycker jag absolut inte att det här forumet är till för de.
Jag är absolut inte rik.
Har sedan 2019 kämpat på med månatligt månadssparande i indexfonder.
Utfallet har varit bra hittils och målet är att kunna gå ner i arbetstid eller i bästa fall sluta helt från och med maj 2025 då jag blir 60.
Har ett vanligt förvärvsarbete, inom gruvindustrin i Malmfälten.
När jag hittade RT hade jag precis fått fast jobb efter 1,5 år av arbetslöshet. Jag hade inte rätt till A-kassa då jag kommer från ett annat land, jag hade tur att jag hade fått ett litet arv från mina morföräldrar så jag klarade mig 1,5 år på 4500 i månaden i en studentkorridor, det var tufft.
När jag fick jobbet hade jag 3k kvar i mitt konto. Lönen då var 24500 brutto och ni kan tänka er att jag kände mig rik redan då, så jag började googla för att se vad jag kunde göra med alla dessa pengar.
Nu har mitt lön mer än dubblats men det som är kvar i mig är att jag är van vid att leva långt under mina tillgångar och har inte ökat mina kostnader extremt mycket sedan jag började jobba.
Känner igen vår situation lite här.
Fru med utbrändhet sedan 2014. Därefter kämpar som ett djur med heltidsstudier sedan 2018 (har ej energi för annat). Fick vårt första barn under pandemin, ingen SGI för frugan. Hon pluggar och jag är pappaledig.
Vi har anpassat ekonomin så att vi typ bibehåller 1500:- var/mån i pensionssparande vid sidan av att betala av bolån.
Rikatillsammans har hjälp mig bli av med stress över ekonomin och jag får lära mig mycket om hur jag kan vara smart med det vi har.
Kanon!
Klarar ni er bra på en SGI lön? Kämpa på!
Jag har medianinkomst och har inte hunnit komma så långt i mitt sparande än.
Jag kan hålla med om att mycket fokus ligger på de som redan har en god ekonomi och en mentalitet som bygger på att “vara nöjd i nuet och fokusera på livet”… men det är ju sagt av folk som inte ligger på marginalen - jag tänker mig att svaret hade varit annorlunda om de känt av den ekonomiska stressen.
Oavsett tror jag att man alltid kan utvinna något nyttigt - En medvetenhet. När du börjar resonera kring dina val kan du ändra och förbättra ett beteende. Det var iaf det som gjort mig mest gällande min ekonomi.
Ser man bara till min inkomst är jag nog inte så rik (får ut 21000 netto i månaden), men en blandning av att jag har varit smart och medveten kring min ekonomihantering och utgiftshantering, samt även tur/“bra karma” så har jag så låga utgifter att jag kan leva gott, unna mig i stunden, spara för framtiden både kort- och långsiktligt och behöver inte bekymra mig ekonomiskt, även om jag ändå behöver jobba för brödfödan. Mina närmsta kollegor tjänar ungefär lika mycket som jag eller t o m mer men de har helt annorlunda livssituation och har en ständig kamp för att få allt att gå ihop. Så det handlar inte alltid om bara inkomsten och hur stor den är. Sedan kan jag inte relatera till allt som skrivs i forumet och det är väl ok. Jag tycker i alla fall jag ser väldigt många nyanser här (blev officiellt medlem idag men har lurkat länge…).
Håller med att ibland storleken på inkomsten spelar mindre roll utan man ska titta på helheten och hur mycket man har i disponibel inkomst. Sen man ska också tänka på att i livet, större är inte alltid bättre och det är inte alltid att ett större hus, en fiffigare bil, en dyrare semester korrelerar direkt med mer lycka. Det finns en gräns där man bara ökar sina utgifter i sin jakt på “mer” men lyckan ökar inte i samma takt.
För min del så har jag väldig låga utgifter som ger mig väldig stora marginaler för att spara, konsumera, klara dem ökande kostnader just nu. Däremot har jag kollegor som tjänar dubbelt så mycket som mig som knappt får det att gå runt.
Blir så glad när man läser sådana inlägg! Bra kämpat och väldigt inspirerande.
Jag är inte rik då jag tyvärr är duktigt oekonomisk med höga utgifter från min relativt schyssta lön. Men skulle vilja förändra detta och hantera min ekonomi bättre!
Jag jobbar som utvecklingsledare på kommun och tjänar 44500 före skatt. Får ut strax över 30000. Försökte investera ett sparkapital i fastighetsaktier sent under pandemin då, det gått så bra för “alla andra” men misslyckades totalt och har förlorat ca. 15000 kr.
Försöker nu hämta mig från misslyckandet och spara någon tusenlapp i månaden i ett par mindre riskabla fonder.
En stor del av mina utgifter består av mat/utemat(!) och bensin, frånsett ränta och amortering på litet hus och en bil. Min övriga ekonomi hade troligen beskrivits som ogenomtänkt och att jag i stort sett gör av med det jag får in… Inte helt utan ett mått av skam.
Jag började från 0 kronor sparat 2015 till idag sexsiffrigt med hjälp av Rikatillsammans och Goda tider. Jag har städat upp i tjänstepensioner och efter många andra försök stannat vid AP7 i premiepensionen.
Jag har tagit sikte på nästa trappsteg…men börsklimatet är vad det är.
Uppåt och framåt!
Jag är verkligen inte rik på det sätt som vissa här i forumet, men jag har en stabil ekonomisk situation. Det känns extra viktigt att ha koll på ekonomin för mig som skild och varannanveckasförälder.
Rika tillsammans har varit oerhört värdefullt för mig och hjälpt mig när jag behövde strukturera om min ekonomi efter skilsmässan. Jag har gått från att känna viss oro över min ekonomi till att känna mig helt trygg med mina val och långsiktiga plan.
Nej. Ja. Nej. Men välkommen till forumet som är för alla som är intresserade av en bättre ekonomi. Alla är verkligen inte höginkomsttagare (hand upp!) eller redan rik (beror väl på definitionen, men okej). Här finns många i början av sin “ekonomiska karriär” också.
Men jag såg ingen fråga i texten, bara i rubriken. Svaret på den är nej. ![]()
Och det är mycket av kärnan här tycker jag. ![]()
Välkommen till forumet!
(…och bonuspoäng för ännu ett Tolkienrelaterat användarnamn. Snart blir forumet ett forum för Shire economics)
Ja, ganska rik ändå. Och jag vill att du också blir så rik du vill bli. 
Ohotad etta på priolistan är mindre utgifter än inkomster, VARJE månad. Oavsett löneläge.
Om man så bara sätter av hundralappar i en billig fond 12 månader per år har man kommit en bra bit på vägen mot en större ekonomisk frihet. Det är då man börjar leka i ränta-på-ränta-kalkylatorerna.
Rik blir man om man över tid har större inkomster än utgifter. Det går fortare om man investerar mellanskillnaden. Över tid går det fortast med globala indexfonder.
De som hängt här vet det och försöker applicera det. De som använt denna framgångsformel blir rika.
Här får vi tips på hur mellanskillnaden kan bli större.
När man har ett mål är det värdefullt att få råd av någon som nått målet med hjälp av användbara tillvägagångssätt. Det finns ett fåtal som tror på bitcoin och SBB men de verkar ha bytt forum för deras inlägg blir allt sällsyntare. De kanske flyttat till Flashback 
Så detta är ett forum för den som vill utveckla sin ekonomi. Följer du råden blir du förmögen, oavsett inkomst.
Jag är en vanlig knegare också med medellön, men väljer att jobba extra nu tillfälligt så att lönen kommer upp till brytpunkten iaf, och efterhand som portföljen byggs upp så växlar jag över tillbaka ner till 100% och låter portföljen täcka mellanskillnaden är tanken