Gamla systemet innan na det byggdes om.
Ja men de utesluter inte energibolag.
AP7 är också mycket bredare med ca 3300 innehav.
Ap sju hela ditt arbetar liv ger dej i bästa fall 60% på din din nuvarande lön i pension om du inte väljer att göra ett val under ditt arbetsliv.
Resultatmässigt tycks denna åtgärd inte vara en nackdel, hittills.
S&P ger dessutom LF bättre betyg (grön) än AP7 (gul).
Till Pelle Ap är för dom som inte bryr sej tills de blir äldre och börjar undra va fan de betalt till då mer aktivt mer börs byte då Ap 7 mer eller mindre beter sej som en indexfond. Sedan finns det folk som slår index år efter år för pga att intresse finns att tjäna pengar
Vilket jämförelseindex tittar du på egentligen? LF Global och AP7 har ju olika jämförelseindex.
AP7 har MSCI ACWI. LF Global har Morningstar
Developed Markets Target Market Exposure Paris Aligned Benchmark
Select. (men låt oss säga MSCI World för enkelhetens skull, eftersom de exkluderar tillväxtmarknader).
MSCI World har haft bättre utveckling än MSCI ACWI de senaste 5 åren, så om AP7 har presterat i klass med MSCI World de senaste 5 åren har de slagit sitt jämförelseindex med ganska bra marginal.
Så kan det vara. Jag jämförde AP7 mot LF Global Index främst pga en annan persons inlägg ovan där han använde likheten mellan dessa för att “bevisa” att AP7 är en indexfond.
Personligen håller jag med om att det inte är en indexfond.
Den har ett tydligt mål att överavkasta sitt jämförelseindex, inte följa det, dessutom med aktiv förvaltning.
Esko… hur då överkasta hur menar du nu?
Överavkasta, inte överkasta.
Ge mer avkastning än sitt jämförelseindex.
Så du menar alltså att Ap 7 ska vara bättre än Sthlm börs eller världen i synnerhet?
Jag menar att deras mål är att ge mer avkastning än MSCI ACWI.
Att aktivt välja att vara passiv och stanna kvar i AP7 Såfa är troligtvis ett av de bättre investeringsbesluten en småsparare man kan fatta.
Du har fel, det är nästan ingen som konsekvent slår index över längre tidsperioder.
Har man hela höstacken skiljer det sig inte mycket åt så är sanningen. Index är alltid index
Hem mej världsindex senaste 22 åren i snitt Oskar 
Sthlm börsen snitt 1990 till 2019 är 12.49%
(Nu är vi förvisso off topic, vilket jag ber om ursäkt för, redigerar inlägget för att inte ställa frågor som sporrar fler svar)
Tänk på att världsindex kanske inte är ett relevant jämförelseindex för dig. Istället kanske du bör jämföra dig med ett index som är mer inom det område där du valt att investera din premiepension.
Frågan är central för forskningen som visat att professionella investerare med aktiv förvaltning inte konsekvent lyckas slå sina jämförelseindex över längre tidsperioder.
Jag drar mej ur denna rika tillsammans sida. Har ett helt annat sett att se på siffror och avkastning än de flesta hör inne ta inte illa upp vänner. Lycka till med era inventeringar. Tips man blir aldrig rik om man gör som alla andra gör.
Precis! Oavsett så vill jag äga hela höstacken, åtminstone så mycket som möjligt, dvs jag föredrar fonder med mindre exkludering.
”Alla andra” i Sverige sparar knappt, är högt belånade, kör med konsumentkrediter, har kanske en aktie och noll koll på pensionspengarna. Så i den meningen har du rätt att man inte ska göra som ”alla andra” ![]()
Vi i detta forumet är en försvinnande liten del av folket som vill lära investeringar av varandra och jag är rätt säker på att vi blir rikare än ”alla andra” ![]()