Är barn lika vanliga i denna grupp av människor som i samhället i stort?

Är 70-talist och har två barn. Skaffade barn ganska sent i livet och var inställd på max ett barn, men efter en massa dribblande fram och tillbaka landade vi vid två.

Kan inte påstå att jag är speciellt “barnkär”, det finns ju de vuxna som i princip blir som barn på nytt och håller på och bakar, pysslar, leker och så, men där är nog min fru närmre den beskrivningen än jag. Är uppvuxen som enda barnet, har väl i princip inte alls umgåtts eller träffat barn förrän jag själv fick egna vid 35, och det har minst sagt varit en upplevelse…

Friheten är minimal, de som pratar om att corona har varit som ett fängelse att sitta hemma, brukar jag kontra med att för mig är det ingen skillnad. Här kommer man knappt iväg ens på en liten promenad, för det är mycket som ska göras på kvällarna. Jag brukar ta en sväng med den minste i barnvagnen så att jag får en liten stund för mig själv och han kan sova. Den äldre har precis börjat skolan och har tusen frågor om allting, och det tycker jag är ganska kul, men jag blir snabbt trött på att svara på allt möjligt. Det är kul att vara ute med henne i skog och natur, då hon har börjat mogna så pass att det inte är trams och lek hela tiden. Den minste är bara två, och han är rolig att busa med, men det är i den perioden med skrik, skrik och åter skrik, blöjbyten, kladd vid matbordet, vägrar sova på kvällen och så vidare. Jag är måttligt road av detta, och längtar till han blir typ 4 eller nåt. Samtidigt är han hur go som helst, en riktig liten pajas som kan charma vem som helst.

Ett tips är att man tänker efter väldigt mycket innan man ens bestämmer sig för att skaffa ett barn, och definitivt många gånger innan man skaffar nummer två, då blir allting 3,14 gånger jobbigare innan de kommit upp i typ 7-årsåldern och klarar det mesta själv.

Innan vi skaffade barn såg jag fram emot sommarsemestern, det var helt underbart att ta en resa någonstans, ligga o lata sig och glo på solnedgången och bara mysa med min fru, , gå på upptäcktsfärder, besöka museum osv. Senaste gången vi var på långsemester var det med vårat första barn, och fy-fn att kånka med resväskor, barnvagn etc på ställen i världen som inte har hört talas om barn och handikappanpassningar. Det var flera gånger jag bara ville slänga den där barnvagnen åt fanders, men insåg snabbt att då hade jag fått bära henne hela tiden. Nu besökte vi våra svärföräldrar och vi fick en natt med bara min fru och jag på ett mysigt hotell, men i övrigt blev det inte mycket semester så som jag ser den som.

Det är lätt att vara efterklok, kanske skulle vi bara skaffat ett barn, eller inga alls. Nu är det som det är och man får helt enkelt anpassa sig till hur det är. Ingen av oss har heller några syskon eller vänner som kan hjälpa till att passa trollen nån natt så vi kan ta en spa-övernattning eller liknande. Mina föräldrar är alldeles för skröpliga för att orka med båda två. Det var 5 år sen min fru och jag var iväg på en vuxenaktivitet tillsammans, och det är verkligen något som jag saknar. Där känner jag inte att min fru och jag är på samma våglängd, varje gång vi pratar om att resa iväg någonstans ska alltid barnen med. Jag har väl börjat sätta ner foten lite, och påtala att jag verkligen vill ta en liten paus i papparollen så att vi kan få lite kvalitetstid tillsammans, vi får väl se hur det går.

Jaja, inte meningen att predika. Däremot, har du ett rikt liv med intressen, gillar resor, kultur, ett glas vin på altanen kl 21 på kvällen, intressanta diskussioner med vänner osv, då kanske barn inte är något för dig.

Sista tipset, skit i vad andra tycker (bortsett från din partner). Du är inte tvingad att producera barnbarn, du måste inte ha barn för att bo i ett villaområde osv. Det finns många som älskar att fråga “jaha, när ska ni ha barn då”. Skit i dem. Mina föräldrar frågade mig ganska ofta, när ska ni skaffa barn. Nu har de två barnbarn och visar inget större intresse för dem (ens innan de blev lite skröpliga).

/H

15 gillningar

Vilka märkliga argument du har stött på. Klimatkrisen är väl främst en oro för just föräldrar? Vi som är barnfria tillsätter ju inga nya barn till världen, så vi har inget skin in the game, så att säga, i klimatfrågan. Jag tycker att det är rimligt att visa hänsyn för de efterlevande, men det är ju de som förökar sig som tillsätter barn till världen som borde vara mest oroliga, eftersom det är deras avkomma som skall överleva i en allt varmare, våldsammare och osäkrare värld.

Sen behöver man inte motivera varför man inte skall skaffa barn, om normen inte förutsätter att han måste eller borde göra det. Det låter som att du pratat med personer som återkommande behövt försvara sina val till att förbli barnfria. Vad synd att de behövt göra det. Vilken tur att vi kan välja att inte ställa folk till svars för sina livsval, och istället respektera deras val som legitima, oavsett vilket håll de har gått. :slight_smile:

Jag tycker också det är synd att vissa föder barn för att kunna försäkra sig om att ha betjänter eller inte vara ensamma på ålderns höst. Det är ju därför man har husdjur. Önskar att fler föräldrar såg avkomma som människor, och önskade dem ökad frihet istället för att med flit bli en belastning och förvänta sig att bli omhändertagen. Men det är ju inget jag personligen kommer att behöva hantera.

Angående religiösa övertygelser får du läsa in vad du vill i mitt inlägg. Jag har ingen lust eller avsikt att debattera det. Religösa, konservativa amerikaner har politiskt och ekonomiskt ställt sig på en sida i diskursen om äktenskap, förlorat, och historien har noterat det. Att upplysa om att så var fallet är inte att förminska eller förlöjliga religösa individer, det är bara att konstatera fakta. Så. :slight_smile:

4 gillningar

Hej,

Som pappa till ett funktionsnedsatt barn vill jag bara tipsa om att det inte är säkert att det barn man får är friskt. Särskilt om man börjar bli till åren bör man ta med den risken i beräkningen när man bestämmer sig för att skaffa barn. Det påverkar dessutom hur mkt man måste spara ihop för att kunna lämna efter sig tillräckligt för att det funktionsnedsatta barnet ska få ett drägligt liv, samtidigt som de två friska ska få lika mkt i rättvisans namn…För mig är att spara till ålderns höst ett lyxproblem…

Sen skulle jag inte vilja ha ngt av mina tre barn ogjorda, tycker personligen de ger otroligt mycket tillbaka, friska eller inte.

Mvh
F

9 gillningar

Det är väl bara vettigt om man faktiskt själv vill ha barn? Jag tror säkert du har rätt i att många tänker så, men för mig är det helt sjukt att skaffa barn för att man inte ska hamna utanför socialt.

Barn-normen och framförallt två-barns-normen är otroligt stark i Sverige och man måste ha skinn på näsan för att våga stå emot. Hoppas att det blir mer accepterat att göra annorlunda i framtiden.

3 gillningar

Haha som barnfri vet jag inte om jag tycker det behövs. 90 % av det jag läser från föräldrar är negativa klagomål och jobbiga historier - jag skulle nog behöva få höra det positiva i större utsträckning istället (men det kanske inte finns?). Det konstigaste är när föräldrar gnällt och spytt galla över sina barn i 15 min och sen gör suprised pikachu-face när jag säger att jag inte vet om jag vill ha barn :sweat_smile:

6 gillningar

Hörde precis en forskare som sa att människor generellt blir olyckliga när de skaffat barn, för att sedan bli lyckligare när barnen flyttar hemifrån.

En annan gång hörde jag en som sa att lyckan är konstant. Barnen ger oerhört mycket glädje och lycka men orsakar också mycket problem och oro så lyckosumman blir noll.

Jag tror nog att den som är frivilligt barnlös är den som har störst möjlighet att bli lycklig. Själv hade jag nog aldrig kunnat bli lycklig utan barn. Min barnlängtan var stor från ganska ung ålder och det hade blivit ett hål i mig som nog aldrig läkts om jag inte fått barn. När jag hade fått mitt första var jag lycklig men kände jag att någon saknades men när jag fick mitt andra blev jag hel.

Gällande sexdrift vs fortplantningsdrift: Är det bara jag som känt mig mer sugen när det var skarpt läge? Har aldrig varit så sugen som de månaderna, spänningen i att det kunde bli ett barn gjorde hela sexet 1000 gånger bättre.

Som lägst sexdrift har jag haft när jag verkligen INTE velat bli gravid.

Men det är klart, hade alla varit som jag i den frågan hade vi nog inte haft så många aborter…

1 gillning

Finns det verkligen någon som BARA gör det för att inte hamna utanför? Som egentligen är djupt emot barn? I så fall har den personen en del att jobba med hos dig själv. Jag tror däremot att det är många som velar och tror att nån sorts biologisk klocka måste larma högljutt för att det ska vara ”rätt”. För de människorna kan det nog i många fall vara bättre att bara haka på.

Sant och nej jag tror och hoppas att det inte är så vanligt att skaffa barn om man är helt emot det. Men jag tror definitivt väldigt många gör det pga normer och för att de inte känner att det är accepterat att låta bli. Jag tror även många gör det utan att ens reflektera över om de vill eller inte, utan bara gör det för att man ska. Sen om det är rätt eller fel vet väl ingen men jag önskar det vore mindre skuldbeläggande av dem som låter bli som Jay skrivit om här ovan. Det är konstigt varför man behöver få andra att skaffa barn när man själv gjort det - om det inte är så att man egentligen är lite missnöjd med sitt val och vill ha ”sällskap”.

1 gillning

Jag läste också det. Men jag tycker lite att frågan är konstigt ställd. Lite som att fråga om nån har blivit lyckligare av att gifta sig.

Däremot tror jag att många tycker att skaffa barn är en av de mest meningsfulla, men svåra, sakerna man gjort i sitt liv. Som livserfarenhet är den sjukt stor.

2 gillningar

Låter rimligt, jag längtar varje dag efter dagen mina barn flyttar så man får tillbaka sitt eget liv någon gång. Tänker på det ofta…

1 gillning

Jag vet helt ärligt inte om det finns så mycket positivt? Jag kan inte komma på något specifikt som blir roligare när man har två småbarn med sig. Men det kanske ändrar sig i framtiden.

Fan, det du skrev kunde lika gärna varit jag som skrev. Märkligt det där med mor och farföräldrar, både min mamma och pappa blev så överlyckliga när jag berättade att de skulle bli farmor och farfar men visar, som du skriver, måttligt med intresse för sina barnbarn. Kan ju inte klandra dom iochförsig…

Sjukt. Mammans föräldrar var med sånna som tjatade på henne om barn och nu när dem har barnbarn så är väldigt mycket annat viktigare.

Min föräldrar har aldrig tjatat på mig om barn, och nu när dem har barnbarn så är inget viktigare än dem. Även fast jag vet att min pappa har en del att göra på jobbet som prokektledare så går mina barn före. Ifs är dem rätt ekonomiskt fria så de har ju möjligheten.
Min pappa blev mer eller mindre övergiven av sin egen pappa spädbarnsåren, vet inte om det har nått med saken att göra.

@AmandaW
Att många gör det oavsett hur genomtänkt det är, tror jag handlar om att det ju finns en tidsram att förhålla sig till.
Det är ju tufft att komma på att man nog ville ändå, när man är 50.

Skulle jag skaffat barn idag, och varit yngre, så hade jag skaffat dem tidigt. Vid 23-24 när jag landat mitt första jobb. Det innebär att de är mer eller mindre utflyttade till jag är 45-50 och jag är tillräckligt “ung” för att ändå ha många friska år kvar (statistiskt).

Ja, jag tror också tidsramen påverkar många som egentligen är ambivalenta och skulle behöva fundera mer. Och för många blir det ju säkert bra och gör inget, men för en del så hade det kanske varit bättre att få fundera lite till.

Jag tror att väldigt få plötsligt vaknar upp vid 50 och inser att oj nu kan jag inte få barn och det hade jag egentligen velat för man matas ju konstant med information om att fertiliteten minskar med ökad ålder (främst för kvinnor och efter 30). Jag själv och andra kvinnor i 30-årsåldern jag känner pratar mer om hur otroligt jobbigt det är att hela tiden få höra att nu måste ett beslut tas, nu kommer det snart vara försent. Två dagar efter jag fyllde 30 började jag få reklam på Facebook för att frysa ned mina ägg. Den stressen gör inget bra med någon och ”sanningen” att 35 år skulle vara en skarp gräns där kvinnors fertilitet drastiskt går ned är felaktig och har baserats mycket på gammal forskning och siffror från 1700-talets Frankrike. Studier från 2000-talet har istället visat att 78 % av kvinnor mellan 35-40 blir gravida inom ett år efter att de börjat försöka - jämfört med 84 % av 20-34 åringar! Beskrivs bra i denna krönika med mycket länkar: It is time to reassess our obsession with women’s fertility and the number 35 | Arwa Mahdawi | The Guardian samt denna artikel
How Long Can You Wait to Have a Baby? - The Atlantic

Det är ju mycket som ska klaffa utöver att man känner att man vill ha barn också, själv träffade jag inte min partner förrän jag var 29 och då är det svårt att skaffa barn tidigare. Så tror jag det är för rätt många. Kontentan är ju såklart att man ska göra som man vill och kan men också skita i hur andra väljer att göra.

2 gillningar

@AmandaW
Jag menade att man tar beslutet att skaffa för att man fortfarande har ett val.

Det känns säkert säkrare, för att inte loppet ska vara kört. De som har barn ångrar ju sällan det, man hör mer om de barnlösas längtan.

Vet man det säkert då? Att de som har barn sällan ångrar det? Det är ju ett otroligt tabubelagt ämne så det är klart att det inte är något som folk pratar om öppet och då kan det säkert verka ovanligare än vad det är. Som sagt finns det ju forskning som visar att de med barn blir olyckligare och det kan ju tyda på att en del ångrar sig. Sen som en del uttryckt sig i tråden så är det väl kanske ofta så att man ångrar att man skaffat barn men inte sitt/sina egna barn eftersom man ju får sån stark kärlek till dem (oftast?).

Sen gällande att barnlösas längtan hörs mer så är det ju väldigt stor skillnad på att vara frivilligt och ofrivilligt barnlös/barnfri. Jag tycker inte man hör speciellt många som uttalat velat vara barnfria som sen pratar om barnlängtan även om det såklart också förekommer. Men men, varken ditt eller mitt intryck är ju någon sanning utan blir ju bara anekdotisk bevisföring.

2 gillningar

Jag har två barn och initialt hade jag och exet pratat om att bara försöka få/skaffa ett. När dottern anlänt och det började luta åt ett andra trots allt sa vi att vi skulle låta det gå fem-sex år mellan, för att inte ha två små kaosare samtidigt. Det slutade med 3½ mellan. Jag kan väl inte säga att det beslutet kändes som mitt. :roll_eyes:

Ångrar jag det? Nej, verkligen inte. Det gör man nog sällan när man väl är förälder, men de fritidsbojor man får och all dålig sömn och dagisstress etc suger verkligen stenhårt. Jag känner med dig @Linus13. Stökiga barnår som jonglerades med två heltidsjobb, diverse övriga upplevda krav och önskemål i livet bidrog garanterat till att jag och deras mamma separerade. Jag kan ibland fundera över om mitt liv sett annorlunda ut om det blivit en sexårspaus. Inte för att jag vill det idag såklart, när jag träffar min yngste, men på ett teoretiskt plan hade det nog varit klokare.

Att vara ensam heltidsförälder på halvtid (på sätt och vis, ni fattar) åt två små som inte börjat skolan körde slut på mig som nybliven singel. Livet sög verkligen stenhårt i alla möjliga hänseenden. Roligast var faktiskt att hänga med kidsen i vardagen. Jobbet, vännerna, fritidspyssel osv var bara en börda.

Så snart skolan började för min äldsta kände jag att livet började återkomma. Kontrasten med en som skulle till dagis i regnet och en som hade fasta tider där hon förväntades vara fem dagar i veckan - det var verkligen skillnad. När lillebror började skolan kändes nästan vissa dagar som ett korttidsspa!

Idag är de tonåringar och en dessutom myndig med ett eget liv med partner, eget boende och sitt livs nya utmaningar. Imorgon ska vi ses över middag och prata privatekonomi, för det har hon själv proklamerat att jag har bättre koll på än hennes mamma… :grin:

5 gillningar

@AmandaW
Nä man vet inte men inte många säger att de ångrar sig så det är väl den bilden man får.

Nu har jag aldrig levt i en kvinnlig kropp, så jag förstår inte riktigt längtan att bli befruktad, inkubera ett foster i 9 månader för att sedan genomgå en smärtsam och potentiellt livsförödande förlossning. All heder till den som vill genomgå den processen, såklart, men bara graviditeten och förlossningen i sig verkar ju oerhört avskräckande. Men som sagt, aldrig levt i en kvinnlig kropp, och utöver några enstaka experiment i tonåren har jag varit väldigt nöjd med mitt homoliv, så jag har all förståelse för att jag missar någon magisk poäng med hela upplevelsen som är uppenbar för er heterosexuellt kodade.

Med det sagt går det alldeles utmärkt att vakna upp vid 50 år och bli förälder. Världen är översvämmad med begagnade barn, både inhemska och utländska, som hade behövt ett tryggt och kärleksfullt hem. Jag stöter på dem titt som tätt i mitt arbete som barnpsykolog.

Så om det är just upplevelsen av att vara förälder, att uppfostra och efterlämna ett liv som lockar, så finns det förvisso en tidsgräns, men den ligger rimligtvis långt över 30. Sen insisterar många säkert på vikten av att föröka sig biologiskt, men mekanismerna bakom det vet jag inget om. Kanske anser man sig så pass förträfflig att man bara MÅSTE lämna kvar en kopia eller två innan man kolar vippen. Men då är vi plötsligt inne på något annat än just föräldraskap i sig. :slight_smile:

4 gillningar