Är det bättre att ha fonder än ETF vid flashcrash? (belåning)

Hej, jag tänkte bara ställa en fråga som verkar uppenbar, men som jag inte hittar bekräftelse på. När algoritm-traders blir mer vanligt på börsen, kan kanske risken för flashcrashes öka. Då är frågan om det är bättre att belåna fonder än ETF:er, på grund av att fondernas kurs beräknas i slutet på dagen istället för löpande - för att undvika tvångsförsäljning? Kanske också spelar roll vid vilken tidpunkt som Avanza/Nordnet väljer att tvångsförsälja också, eller är det en automatisk funktion?

Nu har ju den största flashkrashen bara varit på -10% och det skulle behövas typ -82% innan det skiter sig för mig, men jag har sett andra på forumet med bra mycket högre belåning än mig.

Det är säkert en obefintlig risk, men dem orden har väl alla sagt innan det skiter sig rejält :joy:

Intressant fråga. Har dock svårt att tänka mig att tvångsförsäljningen skulle ske så plötsligt, utan förvarning eller att man inte skulle få några dagar på sig att sätta in likvider på kontot. Kanske en fråga värd att ställa till Avanza/Nordnets kundtjänst om man har hög belåning!

1 gillning

Jag har också funderat i dom banorna, kanske inte just flaschcrash men en allmän hastig nergång där min belåning skadar mitt innehav så att säga, och jag måste göra ombalansering för att inte ligga dåligt till och få för höga räntekostnader.

Av den anledningen har jag valt att behålla en del fonder framför några val av ETFer jag kanske annars skulle valt. Så i min alla väder portfölj har jag bland annat därför både ETFer och fonder i alla kvadranter, utom Guld där det endast är ETCer som håller “fysiskt” guld.

2 gillningar