Är det läge att sälja aktier som gått dåligt och köpa index vid -50%

Är det läge att sälja högriskaktier som gått dåligt -50% och istället köpa indexfonder när allt har gått ner så mycket som det gjort ?

1 gillning

Beror såklart på vilka aktier det gäller. Men generellt ska man inte byta strategi efter att marknaden fallit, det är då man (i längden) belönas av att hålla sig fast i båten. Sen är det ett dåligt läge vilket som, om man tog för hög risk och vill sänka den efter ett stort fall.

Men om det är en väldiversifierad portfölj skulle det nog vara en fördelaktig strategi att hålla kvar aktierna och börja spara i indexfonder eller räntor på sidan av. Förutsatt att man inte behöver pengarna på +5 år.

1 gillning

Tack Patrick så har jag också resonerat lite fast känt mig osäker och lite orolig.

Jag förstår absolut det. Det är nu man testas som småsparare att inte falla offer för de klassiska mänskliga misstagen, speciellt när man har hög risk - och än mer när man har 15% hävstång som jag :innocent: Men om börssvängningarna inte påverkar ens vardagsekonomi, har man inget att oroa sig för.

1 gillning