Är det vansinnigt oromantiskt att var och en betalar sin egen förlovningsring inför en stundande förlovning?

Bra frågor, de hjälpte mig att fundera lite! Jag skulle vilja att vi antingen delar rakt av på alltihop, eller att vi delar på vigselringarna och att jag betalar min förlovningsring själv. Jag tror att min sambo vill att var och en betalar för sin/sina ringar, men jag måste fråga honom igen.
Det känns i alla fall lite lättare att ta upp samtalet igen nu när jag fått lite hjälp att ordna upp hur jag känner själv, tack igen!

2 gillningar

Ah, det där med att bröllop ofta blir dyrare för en kvinna har jag faktiskt inte tänkt på! Men det känns uppenbart nu när du säger det :sweat_smile: Vi vill gifta oss men tänker oss något väldigt småskaligt, eftersom vi precis som ni tycker andra saker är roligare. Men en kan ju då fundera på om förlovnings/vigselringar ska räknas ihop med den totala kostnaden för hela vigseln och hur vi skulle dela i så fall. Får fundera vidare på det!

2 gillningar

Min hustru hälsar att hon tyckte att det var okej att jag betalade för ringarna, 2 förlovningsringar och 1 vigselring.

6 gillningar

Jag fick betala mina egna ringar men och andra sidan hade jag mycket mer pengar på banken då. :blush:

2 gillningar

Vad ansvarsfullt av er att ha pratat igenom hur ni vill hantera er ekonomi som par. Tack för att du delar med dig! Vi har pratat lite löst kring ekonomi hemma (jag är betydligt mer ekonomiskt intresserad än min pojkvän) men tänker att vi ska försöka konkretisera det mer. Tack för inspirationen :wink:

Btw - kul tråd!

4 gillningar

Jag träffade min man för åtta år sen och vi köpte ett hus tillsammans redan efter fyra månader ihop. Han gick in med dubbla summan mot vad jag la in men vi ägde 50-50 på papperet. Vi hade ungefär likvärdiga löner.
Vi delade lönekonto från typ samma dag vi flyttade ihop och har aldrig haft egna pengar utan tar från samma “kassa” och har samma sparkonton och investeringskonton.
Naiva? Säkert! :sweat_smile:
Men vi satsade på varandra till tusen procent och jag visste att det var honom jag ville dela mitt liv med. Dessutom hade vi en gemensam ekonomisk plan framåt och vi har aldrig bråkat om pengar sen dess. Jag har varit både sjukskriven och arbetslös. Han också en period. Men det finns inget mitt eller hans- allt är vårt :heart:
Vi gifte oss ett par år senare och idag, 35 år gamla är vi 75% ekonomiskt fria, på väg mot FIRE.

Ni vet själva vad som är bäst för er :pray:. Inget är rätt eller fel! Viktigast är nog att man har en gemensam plan för ekonomin - framåt!
Finns så många bra tips här på rikatillsammans.

Lycka till och grattis till stundande bröllop!! :hugs:

9 gillningar

Jag är också den mer ekonomiskt intresserade i vårt förhållande, men så är det säkert för många av oss som hänger här på forumet/lyssnar på RikaTillsammans :slight_smile:
Kan berätta något som iaf jag tyckte var väldigt roligt: tidigare i år fick jag ta en paus från RikaTillsammans eftersom min sambo drömde mardrömmar om att jag gjorde slut för att jag hade träffat någon på forumet som hade bättre bo-spar än honom :joy: Jag hade nog pratat lite väl mycket om ekonomi!

19 gillningar

Hahaha tack för att du bjöd på det skrattet :sweat_smile::pray:

3 gillningar

Är det verkligen så viktigt med ringar? Glömmer ni bort att ni är gifta annars? Är inte det emotionella det viktiga, inte det materiella?

1 gillning

Romantiken sitter knappast i vem som betalar, hur ni än gör låter det som att ni är på god väg framåt❤️

Traditionellt finns det väl något fint i att ena parten köper en ring och just friar men är det ett gemensamt beslut och man väljer sin väg finns det inget som talar för det.

Gör er grej🙌

1 gillning

Hahaha underbart :joy: Även min sambo får ibland nånting ängsligt i blicken när jag pratar om buffertsparande, indexfonder, RikaTillsammans etc… Lycka till med ringarna och grattis till bröllopet! Förstår helt dina/era funderingar kring inköpen. Personligen skulle jag antagligen stå för det mesta då jag har en bättre ekonomi men sånt blir nog bra oavsett hur man delar upp det, brukar jämna ut sig i längden. Så länge sambon lagar mat kan jag stå ut med det mesta :innocent:

3 gillningar

Nu sa du något klokt! Om han lagat all mat hade jag definitivt kunnat tänka mig att betala alla ringar, och mer därtill. Hans mat är mycket godare än min :innocent:

2 gillningar

Gifta sig gör en ju tillsammans (resonerade vi) så alla kostnader splittrades rakt av. Lite som vi gör med ex. gemensamma resor. Funkade för oss!

1 gillning

Jag och min sambo som varit förlovade i 5 år kom äntligen fram till steget att titta på ringar förra helgen (Bättre sent än aldrig :grin:). Vi tog inte upp diskussionen om vem som skulle betala för ringarna då, så helt klart något som skrivs upp på todo-listan.

Vi kommer båda ha en ring var och ingen av oss är intresserade av något fancy så jag tror att vi kommer hamna i samma prisklass. Så det blir nog att vi delar på kostnaden. Men spontant tänker jag att om t.ex. ringen jag vill ha skulle kosta betydligt mer än min partners skulle jag betala för min ring. Jag har i alla fall inga förväntningar på att han ska betala mer för att min är dyrare.

Nu när jag skriver och tänker igenom det en vända till så kanske man kan se ringarna som ju hör ihop med resten av vigseln som gemensam utgift…? Så helt klart något som får tas upp i nästa bröllopsdiskussion :slightly_smiling_face:

I slutändan så ligger nog det romantiska för mig i att vi båda har ringar med våra namn graverade på insidan oavsett hur de är finansierade :blush:

4 gillningar

Vi delade på totalkostnaden för ringarna. Har förvisso bara varsin ring men jag funderade på att ha två men såg inte riktigt poängen med det då jag inte har så mycket smycken i vanliga fall. Vi hade delat på kostnaden även om jag hade valt att ha två ringar. Tänk på att ringarna bara är en liten del av kostnaden. Hur ska ni göra med t.ex. brudklänningen som nog kommer vara mycket dyrare än kostymen? Många verkar ju gå även på salong och få håret och sminket fixat också. Kostar nog en slant också kan jag tänka mig (hade svägerskan som hjälpte mig med håret och sminkade mig själv). Det gör ju inte männen. Jag skulle nog skapa en gemensam budget för förlovnings och bröllopskostnader och sen dela 50 / 50 eller procentuellt av nettolönen.

1 gillning

Du är nog påverkad av den amerikanska traditionen att mannen friar och köper en ring.

I Sverige har man alltid förlovat sig gemensamt och köpt ringar ihop. Traditionellt hade man släta ringar som ju inte var så fasligt dyra heller. I usa skall väl en förlovningsring kosta 3 månandalöner.

Vi påverkas dock av amerikansk kultur.

Frågan är väl, precis som när det gäller delad eller separat ekonomi som diskuteras i en annan tråd, vad ni tycker är rätt! Gör det ni tycker känns rätt (oavsett vad en gammal gubbe som jag tycker).

2 gillningar

Är inte kvinna, men den som friar betalar väl rimligen för ringarna?
Man har väl vid det tillfället lärt känna den andre så pass väl att man någorlunda känner till förväntningar på ring och sin egen ekonomi. Fest och bröllop delar man på eftersom beslutet är gemensamt.

Tillägg: förlovad 2 gånger, gift 1 gång, numera endast sambo :joy:. Romantiken sitter inte i ringarna, ej heller avgörande om hur betalning av dessa skett.

1 gillning

Är själv inte gift, eller förlovad, men har tänkt på TS frågeställning ett tag nu.

Skulle jag förlova mig, så skulle jag troligen inkludera ringarna i hela bröllopets kostnad och dela rakt av. Med det sagt så är jag en person som gärna har fina, men enkla, begagnade smycken. Även bröllopet skulle gärna vara av enklare typ, äktenskapet är viktigare än bröllopet. :tulip:

Men vore kul med en vintagering av prisvärd modell, så jag skulle våga bära den. :smiling_face_with_three_hearts:

Sen är det viktigaste att den man gifter sig med är på samma nivå och att man pratar ihop sig. Vad som är rätt för ett par behöver inte passa för ett annat.

När vi började prata om att gifta oss sa jag att jag hade två krav men att hon fick bestämma allt annat så att det blev precis som hon ville.

1. Bröllopsresa direkt efter bröllopet. Har ingen förståelse för att åka senare om man gillar att resa.

2. Jag skulle betala för hennes ring. Hon var med hos guldsmeden, samma som med hjälp av mig designade förlovningsringarna, men räkningen tog jag. Jag tror att den kostade 27000.

2 gillningar

Den ringbudgeten skulle troligen räcka till min hela bröllopsbudget. :see_no_evil:

3 gillningar