Är en lågkonjunktur på väg?

Är vi på väg in i en lågkonjunktur nu? Läste nyss detta om Scanias senaste rapport, och om detta är något som kommer upprepas i fler bolag så känns det som vi snart kommer ha en lågkonjunktur.

Min uppfattning är att börsen har gått ner till följd av infektionen, den höga räntan och ökad oro, men börsen har nog inte tagit höjd för sjunkande omsättning i bolagen. Min gissning är att börsen lär gå ner 25% till om detta är ett brett fenomen. Vad tror ni?

1 gillning

Ja, jag tror att centralbankernas räntehöjningar kommer det resultera i lågkonjunktur.
Lågkonjunktur är en naturlig del av konjunkturcykeln.
Vad som är inprisat på börsen är svårt att säga men rädslan för inflation har kanske ännu inte ersatts av rädslan för lågkonjunktur och fallande vinster.

2 gillningar

Det är troligt att det blir så, men har inte centralbankerna pratat om en app kallad mjuklandning? Är det inte att stoppa inflationen utan en lågkonjunktur, eller har jag misstolkat det?

Jo, men det är en väldigt svår balansgång mellan att ta i för lite och inte få ner inflationen och ta i för mycket och trigga lågkonjunktur.

1 gillning

Har inte tänkt på det tidigare men så är det nog. Många köper bolag väldigt kortsiktigt.

Man kan ju vända på frågan och känna efter hur DET känns “Är en högkonjunktur på väg”? Personligen känns den frågan betydligt mindre sannolik. :crazy_face: Samtidigt är det också en fråga om “definition av olika slags konjunkturer” som kan påverka hur man ska se på det.

Skulle man fråga “Gemen man” eller “Företagare/organisationer” så ser nog många det som att vi troligtvis är på väg mot “sämre/tuffare tider” om det nu är vad som avses med “lågkonjunktur”.

2 gillningar

Det är lite fascinerande det här. För så sent idag fick vi veta att hushållen och näringslivet aldrig stått såhär långt ifrån varandra i synen på ekonomin nu och framgent, enligt Konjunkturbarometern. Hushållen har grävt sig ännu djupare ner i rekorddepp kring den egna ekonomin (mikroindex)…

… Medan företagen skriker efter folk. Rekordbrist på arbetskraft i privata sektorn

Sanningen ligger väl någonstans i mitten kan man tänka sig!

5 gillningar

:joy::joy::joy: Det va den bästa beskrivningen av ekonomin jag någonsin läst tror jag…

3 gillningar

Japp, såg den “diskreptansen” också. Observera dock att det är TILLVERKNINGSINDUSTRIN som jag förstår det. Finns ju många företag inom tjänstesektorn som kanske delvis har en annan syn? (Jag vet inte utan gissar nu bara).

Pluggade själv ekonomi inom “Tjänste & Servicesektorn” för många år sedan. Det var först då jag förstod hur mycket som skiljer sig mellan de områdena. (De kan ju t ex inte producera något i förväg och lägga “på lager” i väntan på en kund.)

Det är ett verbalt påhitt för att lugna marknaden, det handlar bara om psykologi…

Jag tror vi kommer dyka rakt ner i landningsbanan, kanske 60-65 grader…

2 gillningar

Sant.

Men det verkar faktiskt stekhett även inom tjänstesektorn för närvarande! Om än kanske inte lika mycket som i våras, och inte som i tillverkningsindustrin. Dystra hushåll men starkt stämningsläge inom näringslivet - Konjunkturinstitutet

Företagen inom tjänstesektorn rapporterar i rekordstor utsträckning om en ökning av antalet anställda de tre senaste månaderna. Anställningsplanerna för de kommande tre månaderna är fortsatt ovanligt optimistiska och hälften av företagen rapporterar om brist på personal.

Tror det kan vara stor skillnad på t ex event/hotell/upplevelsesektorn (ej affärskritisk verksamhet) jämfört med t ex konsultsektor och liknande.

Dvs de områden där konsumenterna/kunderna börjar “spara in” om de är pessimistiska är nog ganska nervösa inför framtiden. Hör från många företag att man nu bromsar olika aktiviteter, nyanställningar, framtidssatsningar, ickekritiska investeringar osv.

Samtidigt hör jag också om branscher där det är svårt att få tag i folk med “rätt kvalifikationer”

Så det är nog inte helt lätt att se hur vinden blåser i stort när man ska väga in allt.

Som sagt det handlar nog mycket om psykologi och signaler. Både vad avsändarna vill sända ut och hur mottagarna uppfattar det.

2 gillningar

En högkonjunktur känns ganska långt bort just nu. Skulle jag få gissa så något år bort…

Oj, du är så pessimistisk. Jag tänkte mig lite mindre blodbad och lite mer kräftgång.

Aj då, känns som en risk för att vi skapar en lågkonjunktur bara av att tro att en ska komma. Inte ett så bra tecken med tanke på en rad rubriker på senaste tiden.

2 gillningar

Japp, konjunktur är nog en slags “förtroendefenomen”. TROR vi att allt är uppåt/positivt så blir det en slags självuppfyllande profetia och tvärt om.

Ett litet inspel från min bakgrund är att man historiskt brukar säga att “bilbranschen rör sig tidigt i en konjunkturcykel”. Dvs byta bil är en sådan sak som man typiskt skjuter upp om man börjar känna sig orolig inför ekonomin framöver. (Företag och privatpersoner reparerar och kör vidare i sin nuvarande bil) Sen direkt man börjar känna “ekonomisk luft under vingarna” igen så byter man snabbt bil då den gamla hängt med på övertid efter en tids lågkonjunktur. Därav att det brukar ses som en tidig indikator på när det vänder. I dagsläget ställer dock elbilsboomen och leveransproblem till signalerna det den här gången för hur man ska tolka signalerna.

Man kan delvis säga att det här bilköparmönstret är en av bakgrundsfaktorerna till bilbranschens fokus mot privatleasing/Operationell leasing. Då har bilbranschen greppet om din bil och du kan då inte välja att köra vidare med den om bilbranschen inte vill det =du tvingas byta bil även vid lågkonjunktur.

10 gillningar

Intressant insikt! Till deras försvar är ju frågan om det inte faktiskt stabiliserar ekonomin på marginalen eller till och mer lite mer än så nu när folk är vanare vid leasing? I alla fall i Sverige :slight_smile:

Lite på det temat har faktiskt amerikanska återtaganden/repossessions av bilar börjat klättra dramatiskt… Car Repos Are Exploding. That’s a Bad Omen. | Barron's

Skit, ännu en sak jag aldrig tänkt på.

Är inte detta ett av de stora problemen, ingen är säker på hur vi ska tolka om inflationen och liknade saker är tillfällig eller inte. Kommer fabrikerna igång snart eller förblir det stiltje?

Ser ju inte jätte illa ut i rapporten gällande inkommande ordrar speciellt när Scania är restriktiva på att ta emot nya orders.

Ps, Volvo sa ungefär samma sak kring lastbilar i april,

Förresten denna bild man tagit 53% från där man jämnför med Q2 2021 som var bästa kvartalet någonsin efter värsta Corona restriktionerna.

1 gillning

Denna nyheten har cirkulerat på diverse olika YouTube-kanaler och nichade (mindre källkritiska) nyhetssajter. Den enda faktiskta siffran jag hittat är att återtaganden har ökat med 11% sedan 2020, då från låga nivåer. Känns som att man försöker skapa nyheter/klick/visningar ifrån ett par anekdoter som passar den allmänna känslan bland folk just nu.

2 gillningar

Känns som om börsen (börsarna?) gått jättebra senaste veckorna. Dead bull bouncing? :wink: