Är Fondo bättre än SAVR?

Har precis fått klart för mig att det finns något som heter Fondo. De verkar höra hemma i samma nisch som SAVR. Är de bättre än SAVR eller hur ska man se på det hela?

1. Känns oseriöst att skryta med “från 0kr” och “gratis konto” för det är inget speciellt med
  2. 0.25 % valutaväxling är väl bra. Samma som avanza? Har savr 0.5?
  3. Finns fonderna du vill köpa? Kör hårt
  4. Måste jag betala extra för att få tillgång till “specialfonder”? Kanske avgiften blir högre då än samma fonder på avanza?

I övrigt… Inget särskilt jag hittar vid en snabb genomgång. Läser gärna vad någon annan har att säga efter mer research.

Har Fondo eller SAVR någon kredit motsvarande superlånet på Avanza? För mig är det också viktigt.

Fick just i dagarna nys om Fondo.
Känns som om de har hållit ganska låg profil med marknadsföring etc.

Bra, smidig app. Lätt att regga sig och Swisha in pengar. Månadssparande finns inte ännu, men de verkar jobba på det.

I fondutbudet fanns en del index- godbitar, t ex

Skandia Global exponering (avg 0.18%)
Plus alla bolag Sverige (avg 0.15%).

(Med det sagt så är majoriteten dyra, aktiva skräpfonder)

Man kan således sätta ihop en riktigt billig portfölj med Indexfonder, vilket man ju inte riktigt kan på SAVR.

Belåning finns ej.
Deras affärsmodell är för mig lite oklar, men tanke på de väldig låga avgifterna.

Summa summarum: en ny pigg konkurrent.
Jag önskar de lycka till, och kommer att investera någon tusenlapp då och då men knappast flytta hela min förmögenhet :grin:

1 gillning

De stora skillnaderna är; 1) tidsaspekten vid köp/sälj, 2) växlingsavgift, 3) plattformsavgift eller ej och 4) utbud.

Fördel Fondo på de tre första punkterna. SAVR har större utbud. Man kan ju ha båda :slight_smile:

1 gillning

De har en helt ny obeprövad lösning, till skillnad mot SAVR som använder Fondab som är beprövad sedan flera år tillbaka.

Skandia Global exponering (avg 0.18%) verkar dock väldigt intressant, men jag skulle börja med att testa med en liten del av sparandet.

Nu har de fått in Swedbanks roburs fonder också…
Börjar mer och mer kännas som en intressant spelare.
Utmärkt med lite konkurrens!

Har både Avanza, Nordnet, SAVR och nu Fondo.
Tycker mig märka att handeln av fonder går mycket snabbare för Fondo än SAVR. Antagligen för att de har byggt en egen plattform

4 gillningar

Positiva intrycken av Fondo håller i sig?

Funderar på att ge mig in i Fondo.

Fondo har Skandia global exponering för 0.16% i avgift. Är väldigt nöjd med det.

2 gillningar

Fortsatt bra tycker jag!

De är registrerade hos FI, har klientmedelskonto hos storbank, så om de inte begår kriminella handlingar, borde pengarna vara lika säkra där som hos Lysa eller SAVR.

Har investerar en mindre summa (<50 000 kr), köpt och sålt fonder. Fört in och ut pengar. Allt smidigt. Kundtjänst har en chatt-funktion som också fyller sin funktion.

De verkar också ”smygsänka” fondavgifter :money_mouth_face:
Måste vara en riktig nagel i ögat på övriga i branschen…
Den billigaste globala indexfond kostar nu 0.16% precis som påpekas ovan (tid 0.18% - Skandia Global exponering)

Den ”klassiska” 0.213%-portföljen får därmed byta namn, haha

Ett möjlig är orosmoln väl affärsmodellen - hur skall cashen komma in mht de låga avgifterna

2 gillningar

Ser överlag billigare ut än SAVR, utan att ha grävt i exakt hur deras avgiftsmodell ser ut. Mer begränsat utbud tyvärr. Appen ser ut att funka bra.

Jag har pga bankflytt för närvarande nollat mitt fondsparande, och ser Fondo som ett alternativ. Tänkte nog endast köpa Skandia Global Exponering (0,16%) samt Plus Allabolag (0,15%). Min enda fundering är kring Skandias globala indexfond. Ser att de utesluter en del bolag pga hållbarhet, men priset är onekligen superbra.

Nästan alla fonder nuförtiden har någon sorts hållbarhetstänk.

@Jacke77 :moneybag::moneybag:

5 gillningar

Smyghöja med. Robur access asien kostade 0,28 innan, nu 0.31. Kan det vara transaktionskostnader som pendlar fram och tillbaka?

Hej Julle! Precis som du är inne på så är fonders transaktionskostnader en uppskattad kostnad som rapporteras in av fondbolagen på löpande basis. Den är helt bunden till aktiviteter som relaterar till fonden. Det kan t.ex innefatta kostnader för courtage i värdepapper som fonden handlar som del av sin strategi.

5 gillningar

Tack för svar :pray:

1 gillning

Om jag förstår dig rätt betyder det att nämnda fond kan kosta 0,35 nästa vecka? Det skiljer väl isf Fondo från många andra aktörer?

@SVJ Detta är inget som är specifikt för Fondo utan det är hur fonder rapporterar samt prisar in exempelvis transaktionskostnader generellt. Det är helt upp till fondbolagen hur ofta de uppdaterar sina avgifter. Jag ska inte uttala mig för deras räkning men vågar påstå att det absolut vanligaste är att dessa uppdateras på årsbasis, alternativt per halvår/kvartal.

Vi har valt att presentera fondernas totala avgifter då vi anser att det är det mest transparenta sättet att visa fondens “sanna” kostnad. Som jämförelse finns det andra, mer etablerade aktörer, som väljer att endast visa fondens “årliga avgift” men som då inte inkluderar avgifter som just transaktionskostnader.

Sorry för långt svar :slight_smile:

5 gillningar

Fondo, likt SAVR (och Avanza) tycker jag gör rätt som också redovisar transaktionsavgifter, trots att de kanske “förlorar” några mindre vetande kunder som ser till synes lägre avgifter hos andra aktörer (t ex Nordnet) som inte redovisar transaktionsavgifter lika öppet.

Angående Fondo vs SAVR verkar skillnaden vara att Fondo inte har en plattformsavgift. Det leder ju till att Fondo i dagsläget inte verkar tjäna några pengar ö.h.t. (förutom möjligtvis växlingsavgift om man handlar i aktier i andra valutor än SEK). Men de verkar ju hålla på med att ta fram tjänster de tar betalt för, men dessa verkar inte finnas ännu.

Sedan har Fondo ett mycket mindre utbud. Saknar i synnerhet Handelsbankens och SPPs fonder. Den dagen de kommer lär jag flytta över hela mitt kapital till Fondo. Tills vidare använder jag också Avanza och SAVR.

1 gillning