Är Fondo bättre än SAVR?

SPPs fonder hade varit väldigt välkommet! Kanske finns hopp, då Storebrand finns för stunden…

1 gillning

Tjena @Daniel_Fondo jag har precis laddat ner er app och det är några saker som slår mig:

1. Androidappen har inte uppdaterats sedan lansering 31a Maj, har ni några kommande uppdateringar på g i närtid? Ser att du skrivit om det under förra året.
  2. Kommer LF global Indexnära att rabatteras? Ligger ni med en provision på den eller har ni fått köpa den dyrare än övriga företag? Ser i så fall en potential till att den kan komma ut till 0,14% i avgift :drooling_face:
  3. Riktigt bra och smidig app. Inte laggig eller svårförstådd. Testade att sätta in en tusenlapp och köpte två fonder, helt utan någon seghet eller lång laddtid. Älskar enkelheten!
  4. Finns det planer på att öppna upp för företagskunder i närtid eller är det på längre sikt?

Tjena @FireSwede ! Först o främst, välkommen till Fondo och tack för de fina orden :slight_smile: för att svara på dina frågor;

1. Vi använder teknik som gör det möjligt att göra uppdateringar i appen utan att en ny fullständig version behöver laddas ner från butiken. En nackdel med detta är förstås att det ser ut som att appen inte uppdateras regelbundet. “Upplevd säkerhet” är för oss minst lika viktigt som den faktiska säkerheten så vi ska se hur vi kan lösa detta med hur vi rullar ut uppdateringar framåt. Vi uppdaterar normalt appen ett par gånger i månaden.
  2. Tyvärr ger inte LF några rabatter på sina indexfonder i nuläget. Men om du jagar billiga Globalfonder är jag säker på att du kan hitta slagkraftiga alternativ i utbudet :slight_smile:
  3. :heart:
  4. Tyvärr kan inte företag använda sig av ISK men vi har planer på att bredda kontotyper med KF och möjligen depå. Jag vågar inte utlova några datum för detta utan det ligger längre fram.

Vi hoppas kunna ha dem ombord snart :crossed_fingers:

1 gillning

Tack för bra svar!

Tänker specifit på punkt 2. Det torde följa ur ditt svar att kickback är olika mellan olika fondleverantörer (Fondo/Avanza/SAVR osv…), eftersom Avanza anger att ur den totala årsavgiften på 0,22% tar de 0,08%. Det verkar alltså som att Länsförsäkringars globala indexfond kostar 0,22% överallt, men att de väljer att offra olika stor del till fondleverantören.

Är olika storlek på kickbacks för samma fond något du kan bekräfta? Nu har ni ju ganska fin rabatt på ett antal fonder ändå, men överlag är det ju trist för er affärsmodell om det är sant.

Det blir ju lite intressant om man (enligt Avanza) tittar på det totala innehavet i fonden: 50 710 MSEK. Skillnaden i årlig intäckt för LF om alla ägde fondo på Fondo jämfört med om alla ägde den på Avanza är då 40568000 kr. För den pengen skulle man ju rentav kunna anställa 40 stycken RikaTillsammans-läsare på heltid utan att de skulle känna att deras lön är pinsam.

Det vore kanske också en fråga för @janbolmeson att ta upp när han intervjuar LF-människorna (om det inte redan är försent), dvs. varför de ger olika kickbacks till olika leverantörer men vidhåller samma totala årliga avgift överallt.

2 gillningar

@GenIsLo Precis som du är inne på så är just kickbacks något som förhandlas bilateralt. Så en stor distributör med en stor och kapitalstark kundpool kommer helt enkelt att kräva en större del av fondens totala avgift för att ge fonden tillgång mot deras kunder. Likaså, ett stort fondbolag eller en väldigt populär fond har ett annat förhandlingsläge att få ner rabatten eller “kickback-delen” av avgiften. Men den totala avgiften, ja den tenderar att bestå.

Vi är, som jag hoppas du förstår, inga fans av denna struktur då den varken är lätt att förstå eller transparent. Vi skulle gärna se att man helt enkelt slopar systemet med kickbacks och istället prisar fonder för vad den faktiska förvaltningen kostar. På så sätt kan du skilja på kostnad av förvaltning mot rena “spartjänster” som erbjuds av en distributör som Fondo, ett Avanza eller en rådgivare.

Det finns redan idag andelsklasser av fonder som är “avskalade” kickbacks. De kallas för nettofonder och används primärt inom institutionell fondhandel. Fondo är faktiskt ensamma i Sverige att erbjuda detta till alla sparare och vi kallar dem för “Boostade fonder”. Dvs det finns inget kickback-flöde i dessa fonder som måste avsättas och betalas ut från fonden kvartalsvis.

Vi har mer information om kickbacks på vår hemsida med länkar till externa artiklar om du vill läsa på lite mer?

Hoppas det svarade ok på din fråga?

2 gillningar

Om ni skulle vilja ha kunder med stora portföljer borde ni fixa att det går flytta Isk skattefritt till Fondo :+1:. Det är helt omöjligt idag.

Finns ingen anlädning längta till LF global index hos Fondo när det finns minst lika bra allt i Skandia Global Exponering ! :+1:. 0.16% i total avg. Riktigt bra. Men vad ska man göra när man inte kan flytta Isk från annan bank till Fondo :thinking:

Bara jag som hoppar till där? :no_mouth:

Njae, eftersom appen inte uppdaterats officiellt på 8 månader så kan personer uppleva det som osäkert när det egentligen är säkert och uppdaterat.

1 gillning

@Jacke77 yes detta är något som vi tittar på att lösa :+1:

2 gillningar

Nu ser jag att SPP:s fonder även de finns på Fondo. Deras indexutbud börjar bli riktigt spännande;

Globala
Länsförsäkringar Global Indexnära, 0,22% (ingen rabatt)
Skandia Global Exponering A, 0,16% (0,28% ord)
SPP Aktiefond Global A, 0,23% (0,32% ord)

USA
Skandia Nordamerika Exponering, 0,15% (0,28% ord)
SPP Aktiefond USA A, 0,15% (0,21% ord)

Sverige
Plus Allabolag Sverige Index, 0,15% (0,22 ord)
Skandia Sverige Exponering, 0,18% (0,31% ord)
SPP Aktiefond USA A, 0,15% (0,21% ord)

EM
SPP Emerging Markets SRI A SEK, 0,25% (0,45% ord)
Swedbank Robur Access Asien A, 0,28% (0,35% ord)

… för att göra ett urval.

5 gillningar

Är det möjligt att en annan person för tillgång till ett ISK hos Fondo? Alltså fullmakt för att kunna se innehaven. Se men inte röra så att säga.

Jag har använt Fondo i ett par månader och är såhär långt riktigt nöjd med tjänsten. Väntar med spänning på ett smart månadssparande (som liknar Avanzas snarare än SAVRs där det inte går att månadsspara ett belopp och fördela procentuellt) och att Spiltans fonder ska hitta hit. Då är jag redo att avveckla SAVR.

Just handelstider är något jag definitivt upplever att SAVR ligger efter med och jag håller med en tidigare skribent om att deras gränssnitt är en aning “flashigt” - i dessvärre negativ bemärkelse. Fondo är otroligt “cleant” och minimalistiskt vilket jag uppskattar :blush:

Nu tillhör jag dem som uppskattar en webbsida för dator så det vore såklart trevligt om det skulle dyka upp som alternativ i framtiden? :slight_smile: @Daniel_Fondo

1 gillning

Hej @DanielGusten ! Kul att ha dig ombord :slight_smile: yes en webbapp är något vi ser en efterfrågan för och något vi har i pipen. Gällande periodiskt sparande så börjar vi närma oss men återstår en del tester med bla autogiro innan vi lanserar - men nu är vi nära :crossed_fingers: :partying_face:

3 gillningar

@Daniel_Fondo några planer på att ta in AMF’s fonder :slightly_smiling_face:? Småbolagsfonden bland annat :slightly_smiling_face:

Hej @Julle yes de är i pipen :slight_smile:

1 gillning

@Daniel_Fondo - Är Spiltans fonder också på gång? Tänker primärt på deras investmentbolagsfonder (Sverige samt Global)? :slight_smile:

@DanielGusten ja det är de :slight_smile: vi pratar med samtliga svenska fondbolag men jag vågar inte gå in på några datum då ledtiderna hos fondbolagen kan skilja sig.

1 gillning

Spp aktiefond global för 0.23% är väldigt lockande. När förväntas det att finnas autogiro tillgängligt?