Är Fondo bättre än SAVR?

@Daniel_Fondo när kommer möjligheten att öppna kapitalförsäkring för företag? Jag gissar att det är många företagare som letar efter möjlighet att investera smart till låg kostnad och det borde kunna innebära många nya kunder för er.

1 gillning

När kommer man kunna flytta in sina fonder till er?
Vill flytta alla mina fonder från SAVR.

Kanske smartare att sälja av och köpa nytt på Fondo?

2 gillningar

hej Fondo!
Jag ser inga AMF fonder i er fondlista. det är lite av en :-1: för mig. Planerar ni att ta in dessa inom framtiden och i så fall när?

Tillägg: ser några av Jupiters fonder men saknar Gold and Silver fonden. Tänker ni ta in denna?

Tack!

1 gillning

Tråden följs kanske inte så testar med en ping @Daniel_Fondo

1 gillning

Hej @Robert101 ! Superkul att höra att du vill flytta ditt sparande till oss! Vi följer utvecklingen kring fondflyttar men då detta fortfarande är en helt manuell process i dagsläget som även riskerar att låsa upp dina innehav i veckor eller månader så har vi tyvärr inga planer eller möjlighet att lansera en funktion för detta i närtid.

Fördelen med en flytt över att sälja - flytta pengar - köpa är att du undviker risken med dubbelbeskattning av ditt innehav samt att du inte behöver “lämna marknaden” - denna skatt räknas vid ingången av varje kvartal. Så lite beroende på hur pass stort ditt sparande är samt om du kan hålla dig till samma kvartal eller rent av kan “tajma” ett kvartalsskifte så går det så klart att begränsa skatte-effekten. Det går att läsa mer om detta här Skatt på investeringssparkonto | Skatteverket

Hoppas detta kan vara till hjälp :smiley:

Hej @KJH ! Yes detta är på gång - fler kontotyper samt möjlighet för företag att använda vår tjänst - vi är i en tillståndsprocess med FI för att kunna erbjuda kapitalförsäkring och hoppas kunna ha detta på plats senare i år.

Hej @Jacob_Skj ! Goda nyheter - jag hörde att AMF ska vara igenom avtalsprocessen nu så bör inte vara lång tid kvar innan den sista administrationen ska vara avklarad och du kan hitta dem i vårt erbjudande :smiley:

Gällande Jupiter fonder - om du har möjlighet att kontakta oss via supportchatten med önskemål så vore det toppen. Teamet som ansvarar för onboardingen försöker fylla på utbudet efter önskemål där det går.

2 gillningar

Intressant! Du får gärna meddela i denna tråd när det är klart.

1 gillning

@Daniel_Fondo en fråga: Jag såg att enstaka fonder hos er verkar ha märkligt höga avgifter jämfört med hur det ser ut hos era konkurrenter.

Jag tänker t.ex. på AuAg Essential Metals, som har en avgift på 2,69 hos er, medan den kostar bara ca 1,4 hos Avanza och Nordnet, om jag nu inte missförstått något.

Vad beror detta på? Jag tänker att det är lite otypiskt er profil med riktigt låga avgifter.

Hej @KJH ! Just i fallet AuAg är ett fel från Morningstar (säljer marknadsdata) där de skickar fel avgift för transaktioner länkade till fonden. Förstår att detta ska vara korrigerat i nästa körning men oturligt att det inte hann justeras innan helgen. Tack för att du uppmärksammade detta och skulle det vara några andra fonder du tycker sticker ut får du väldigt gärna höra av dig till vår support :pray:

Önskar en fortsatt trevlig söndag

Tack för svaret! Då förstår jag anomalin.

Trevlig söndag!

1 gillning

Håller på att stöka om min portfölj lite. Ser att ni har en del AMF-fonder nu. Vet du om räntrfonderna är på väg också?

Jag tar och skriver en förfrågan till er support med :slight_smile:

Var hittar du dom? Jag söker på amf och hittar knga. Har uppdaterat appen till senaste

UPPDATERING: Oj, jag kollade Savr :sweat_smile:.

Sökte AMF i fondlistan på hemsidan:

Fick svar från Savr-supporten angående AMF:s räntefonder:

Fonderna ifråga finns tillagda men har dolts då vi endast har möjlighet att distribuera fonder där plattformsavgiften understiger kickbacken. Detta med undantag för vissa fondbolag där vi hittat en kompromiss tillsammans. Med det sagt så fortsätter vi arbeta på att kunna erbjuda ett så brett fondutbud som möjligt.

1 gillning

@Daniel_Fondo Finns det någon plan på att ta in Spiltans fonder?

1 gillning

Hej @Carl_94 ! Yes de är på gång! Fick uppdateringen i veckan om att de äntligen är igenom avtalsprocessen nu - viss administration återstår men ska inte vara lång tid kvar innan du hittar dem i vårt utbud :grin:

3 gillningar

@Daniel_Fondo Hade varit kul om ni kunde ta in RikaTilllsammans nördarnas nya darling Dimensional World Equity Fund. Bästa globala indexfonden borde inte va LF global indexnära - Nr 201 av Alec

Skulle enligt tråden ersätta i princip hela basportföljen (eller vikta in en sverigeindexfond om en vill ha home bias).

3 gillningar

Vilka trevliga nyheter, tack! :slight_smile:

2 gillningar

hej Fondo, @Daniel_Fondo ,

hur ska man tolka avgiften på denna?

jag är intresserad av fonden men undrar hur den kan ha negativ avgift?

1 gillning

Någon decimalmiss har smitit igenom från fondbolagets prisuppgifter. Vi är i samtal med dem nu för att korrigera. Stort tack för att du uppmärksammade detta :pray: