Är jag snål som ens funderar på äktenskapsförord?

Det finns heller ingen fast prislapp på vad det är värt för en förälder att få åtnjuta privilegiet att vara hemma med sitt barn och knyta an. Som pappa var jag inte särskilt sugen på att låta frugan roffa åt sig majoriteten av föräldradagarna, alldeles oavsett de ekonomiska aspekterna.

2 gillningar

Jag kompenserar min fru för hennes uteblivna pension. Vi delar lika även på intjänad pension, utöver allt annat, trots att lagen inte ger henne den rätten. Annars blir det i mitt tycke helt snett när ena partnern är hemma betydligt mer. Vi är 100% ett team och delar på alla intäkter.

Låter som att du gör annorlunda, du har iofs sparande för henne men 2k mer till dig själv + ovanpå det ditt pensionsspar som rimligen är betydligt högre och som är den enda delen här som inte fördelas 50/50 per default vid skilsmässa.

4 gillningar

Inte heller vad ett års liv är värt, det är vad jag förstår I snitt hur mkt en kvinnas liv förkortas av en graviditet. Samma för de skador det ger upphov till. Bekosta återställande plastikoperation. Låt oss vara ärliga här, mannens del i barnproduktionen är tämligen behaglig/begränsad.

3 gillningar

Men handlar inte denna diskussionen om fördelning av de tillgångar hans fru (de facto ex) ska få i samband med separation? Äktenskapsförord. Jag kan tycka att det är en sak att kompensera under själva förhållandet. En annan att kompensera när det tar slut. Han har egentligen inget ekonomiskt ansvar för sitt ex i det fallet kan jag tycka. Speciellt inte med tillgångar han tog med sig in i förhållandet (ISK)

1 gillning

Några tankar.

Jag och min fru jobbar lika hårt för att familjelivet ska fungera trots att jag tjänar ganska mycket mer än henne och har gjort i hela vårt gemensamma liv, så ser jag det som självklart att vi har gemensam ekonomi och allt delas lika om vi skulle gå skilda vägar.

Om den ena inte tjänar dubbelt upp eller mer än den andra så är det så att båda blir rikare av att dela på allt, även den som tjänar mer, då man delar på kostnader och utgifter, samt att man bara behöver 1 boende eller 1 bil och en TV och en netflix-prenumeration etc etc. Det är alltså inte säkert att du hade haft mer pengar om du levt helt själv och fått behålla 100% än om du lever med en annan och bara får behålla 50%. Som sagt, när någon tjänar dubbelt upp eller mer så är det givetvis en annan femma, men tjänar man dubbelt upp än någon så har man ofta extremt bra lön och borde inte bråka om de där 40% (eller vad de nu är) som man går miste om, särskilt inte när den andra partnern har tagit ett större ansvar för barn och hem, och när en del av de pengar du går miste om går tillbaks till dina egna barn.

Sen kan man ju se det som en rättvisefråga för barnens skull också då det lätt blir skevt om den ena föräldern får det kämpigt efter skilsmässan och den andra lever i överflöd.

Det kan också kännas enklare att gå skilda vägar, om det är du som bestämmer dig för att skilja dig. Nu ska du lämna din fru, som kanske inte alls vill skiljas, och dessutom sätta henne i en sämre ekonomisk situation. Lika dant kanske din fru väljer att stanna kvar i en relation hon inte vill vara i på grund av den ekonomiska situationen.

5 gillningar

Det är oklart för mig om du skämtar eller inte här. Med tanke på din absurda take om återställande plastikoperation så tänker jag att hela inlägget kanske är ett skämt.

Men. Jag har ju svårt för att stumt se på när folk eventuellt har fel på nätet. Det finns absolut ingenting som tyder på att kvinnor förlorar levnadsår på att föda normalt många barn. Tvärtom är det så att kvinnor som inte föder barn lever kortare än kvinnor som föder några barn. Generellt lever de kvinnor längst som föder tre till fyra barn. Från fem barn ökar dödligheten (detta gäller specifikt i Sverige, kan ju vara annorlunda i andra länder).

Zeng, Yun, et al. “Parity and all-cause mortality in women and men: a dose-response meta-analysis of cohort studies.” Scientific reports 6.1 (2016): 19351.

Högnäs, Robin S., et al. “J-curve? A meta-analysis and meta-regression of parity and parental mortality.” Population Research and Policy Review 36.2 (2017): 273-308.

Barclay, Kieron, et al. “Reproductive history and post-reproductive mortality: A sibling comparison analysis using Swedish register data.” Social Science & Medicine 155 (2016): 82-92.

3 gillningar

Correlation does not imply causation. Ett feltänk som är legion inom samhällsvetenskap som du nu refererar.

Att icke mödrar lever kortare än mödrar betyder inte nödvändigtvis att barn-havandet i sig förlänger deras liv, bland annat eftersom något som livslängd är oerhört komplext med många faktorer som samvarierar. Kanske har dina referenser för ovanlighetens skull tagit höjd för detta på korrekt sätt, men det tillhör undantagen att så är fallet.

Med det sagt är jag inte inläst och ska se om jag hittar tid att läsa artiklarna du citerar (och lite fler).

Varför skulle återställande plastikkirurgi efter barnahavande vara ett skämt menar du? Känns som ett rimligt om än i Sverige ovanligt önskemål.

Finns som eget ingrepp “mommy makeover” på många kliniker så det blir nog allt vanligare även här.

1 gillning

Nä, absolut. Men det är så självklart att jag lät bli att slösa tid med att skriva ut det. Men det impliceras av att jag skrev “Det finns absolut ingenting som tyder på att kvinnor förlorar levnadsår på att föda normalt många barn.” Om det hade varit så att man förlorar ett år per barn är det inte troligt att statistiken hade sett ut som den gör. Hur som helst är det vetenskapliga läget:

1. Det finns inga bevis för att barn upp till fyra fökortar livet.
  2. De som föder tre till fyra barn lever längre än andra.

Alltså, det här är ju helt ogrundad kritik. Alla som publicerar sån här forskning kan det här. Den här missuppfattningen uppstår i att personer som inte är forskare missförstår vad som ett visst pek hävdar. Artiklarna jag nämnde hävdar inte att man får längre liv av att föda barn, utan att de som föder upp till fyra barn lever längre.

Sedan hävdar jag efter att ha sökt på det att inte finns forskning som visar att varje barn man föder minskar livslängden.

Det är naturlligtvis väldigt viktigt för vissa, men det är ju en ganska ovanlig operation.

Att samhällsvetenskapliga publikationer generellt har lägre kvalitet pga dessa problem, och är ovanligt svåra att reproducera, är välkänt. Att peka på läsarens ansvar är inte hela svaret.

Jag tycker absolut att det är rimligt att man skyddar de tillgångar man hade innan man bestämde sig för att slå sina påsar ihop, dvs innan äktenskap eller första barnet beroende på vad som kom först. Även företag och arv tycker jag är fullt rimligt.

Däremot tycker jag att det vanligtvis inte bör ske med sådant som tjänas in efter att man blivit ett team. Som flera andra sagt, vill man inte dela med den man lever med har man valt fel person att leva med.

En annan sak som flera tar upp är ju också det här att den som satsar på karriären troligtvis kommer att ha en lyckad karriär även efter en eventuell skilsmässa medan hemmafrun/-mannen/deltidsarbetaren troligtvis kommer att fortsätta ha låg eller åtminstone lägre lön genom livet då karriär ofta är svårare att satsa på karriär senare i livet. Så ekonomiskt lär ju karriäristen vinna oavsett om man delar på allt eller inte.

Och gällande graviditeter: Att vara gravid var en fantastisk, fasansfull upplevelse som jag inte skulle vilja ha ogjord men som lämnat livskvalitetssänkande men även nu 15 år senare. Hade min man kunnat vara gravid och amma hade jag velat ha ett tredje barn. Som det är nu, aldrig!

5 gillningar

Att epidemiologiska studier är svårtolkade betyder inte att dom är värdelösa. Oavsett är det bättre än att bara dra fram en siffra ur hatten som du själv gjorde :wink:

I modern medicinsk forskning har man i alla fall börjat inse att kausalitet kan bedömas utifrån observationsdata. Kan rekommendera Hernán MA, Robins JM (2020). Causal Inference: What If som en start om man vill ompröva sitt synsätt

På något sätt måste saker studeras. Du kan ju försöka hitta på ett pålitligt, etiskt och genomförbart sätt att studera frågan.

3 gillningar

Vem har kallat dem värdelösa? Ofta svårtolkade tycker jag är bra ordval. Oklart om en kvalificerad gissning korrekt markerad som sådan kategoriskt är sämre än “forskning säger att”. Det finns tyvärr mkt vilseledande forskning och en oproportionerligt stor del är samhällsvetenskaplig. Trist men så är det. En god vana är att lassa på ett extra lass med salt när man läser sådana.

En fallgrop. Många samhällsvetenskapliga frågor är alldeles för komplexa för att kunna besvara inom en realistisk budget. Då kan det vara klokare att låta bli. Inom forskning är onus för övrigt verkligen inte på den som påpekar en brist att komma med ett bättre förslag. Det är inte vad vi ska äta till middag som diskuteras. Tack för mig.

Självklart delar man allt som gifta, men då har man också lovat att leva ihop tills man dör. Det är ju vad hela institutionen går ut på. Det är inte längre ens äkta hälft efter en separation. Därför blir äktenskapsförord avgörande om det finns möjlighet att skiljas i annat än döden.

Iom att man har rätt att lämna förhållandet blir ju äktenskapsförord nödvändigt. Det är snarare anmärkningsvärt att gifta sig med någon som inte kan acceptera äktenskapsförord.

Ligger det inte något i begreppet “tid är pengar”. Den som arbetar offrar sitt liv/ livstid för att den som stannar hemma ska få behålla sitt liv/ livstid. Vem ska då kompensera vem?

Jag är ju ingenjör och gillar också helt lite enklare saker än samhällen at studera. Så jag förstår din ståndpunkt. Jag läser till vardags väldigt mycket kliniska studier, eftersom det jag designar används där. Och jag har en liknande kritik där. Ibland kan jag tycka att man inom kliniska studier kan stirra sig lite väl blind på statistiska mått istället för att tänka själva. Men det är väl lite spelets regler. Och läkare verkar ofta väldigt trötta på oss ingenjörer för att vi tänker lite för mycket själva. En läkare tycker generellt väldigt illa om folk som tänker, det är liksom mot reglerna. Och de har väl någon poäng.

2 gillningar

Klokt. I min erfarenhet är det betydligt slitigare att vara hemma med småbarn än att jobba, så jag skulle hävda att det är den som går till jobbet som har mer “tid”. Då har vi många barn hemma. Säkert annorlunda med ett eller kanske två barn.

Generellt finns det väl inget “rätt” svar utan det är upp till ett par att själva jobba fram sin balans.

3 gillningar

Av den anledningen borde par i mitt tycke sträva efter att dela lika på föräldraledigheten för att fördela den bördan så jämnt som möjligt. Om den ena partnern aktivt efterfrågar att vara föräldraledig längre än den andra är det ju ett val denna gör, och borde ha rätt förväntningar på vad det innebär i arbetsbörda.

1 gillning

Jag kanske inte var tydlig i början, men hela grejen med äktenskap betyder inget för mig. Är inte religös och många äktenskap slutar i skilsmässa, så jag tänker att det för många har tappat det ursprungliga syftet. Om det inte känns bra för någon av oss i framtiden så kan vi helt enkelt skilja oss och gå vidare med våra liv. Precis som man skulle gå isär även om man inte är gifta.

Jag ser det inte heller som någon kärleksförklaring, vi vet vart vi står o den frågan iom gemensamma barn och hus. Jag vill göra det av rent praktiska skäl för min sambo om något händer mig. Jag fattar att det låter kontroversiellt, men jag antar att jag inte är ensam?

Hade absolut kunnat skippa giftermålet, men jag kan ju inte lösa den ekonomiska risken för min sambo med enbart testamente.

I och med att vi har valt att skaffa barn tillsammans så håller jag det betydligt högre än ett giftermål. Skulle kämpa in i det sista för att hålla ihop familjen. Det är det absolut viktigaste för mig.

Låter det galet???

4 gillningar

Jag står inför liknande situation som dig. Jag och min sambo har planerat att gifta oss och jag har lyft äktenskapsförord om ev. skilsmässa skulle inträffa, men också att hon ska ärva mig om jag går bort före henne. Blev ett kort samtal då hon inte såg något konstigt med det.

Tänker mig då att det jag sparat fram till giftermålet är enskild egendom, men allt framtida sparade är gemensamt genom att jag efter giftermålet också kommer spara hälften av mitt månadssparande på ISK i hennes namn. Kommer också riva skuldebrevet för bostaden, då jag gick in med hela summan för boendet, men nu får hon äga sin del utan den skulden.

Då jag har större inkomst så kommer jag fortsatt stå för alla utgifter kopplade till bostad, bil och semestrar. Maten delar vi på.

Ser som sagt inget galet eller egoistiskt i ditt upplägg och bättre att det är klart och tydligt vad som sker vid en separation, som förhoppningsvis aldrig inträffar.

2 gillningar