Är jag ute och cyklar i min fondfördelning

Hej!
Jag är ganska ny i detta med sparande i fonder/aktier och har snokat runt här på forumet ett tag.
Nu ska jag sätta ihop en portfölj och tänkte be om era invändningar. Vet att många här förespråkar indexfonder (och globala sådan), men här vill jag gå emot strömmen och prova en portfölj med fler aktivt förvaltade fonder.
Finns 2 fonder som står inom parantes och dessa är fonder jag funderar på att byta ut mot de tilltänkta.

Den tänkta fördelningen ser ut som följande. Totalt tänkte jag investera ca 170.000.

Sverige 35%
Amf Småbolag (10%)
Spiltan investment (25%)

USA 25%
MS Invf US Growth A (25%)
(Länsförsäkringar USA Index)

Kina 20%
JPM China (20%)

Branch/Nisch 20%
Handelsbanken Hållbar energi
Proethos fond
Tin ny teknik
Swedbank ny teknik

Hemma i Sverige sätter jag pengarna i 2 fonder, båda till låga avgifter. Lägger större del i Spiltan för att få en bra spridning på den svenska marknaden.

Väljer att lägga en peng i JPM China då jag tror att den kinesiska marknaden kommer gå framåt.

Mitt största bekymmer är om jag ändå ska ha en Indexfond över USA eller om MS Invf US Growth A kanske är ett bättre val, vad vet jag.

Sen 4 teknik/miljöfonder som jag haft ett tag nu och ökat bra i värde för mig.

Vad tänker ni, är jag helt ute och cyklar?

Jag funderar på vad du har för snitt avgift på dessa fonder eftersom det kommer påverka din ev. Avkastning.

Ca 1.17% säger Avanza

Jag är inte emot aktiva fonder men själv hade jag velat haft ett snitt på under 0,70. Det finns de som tycker att risken bör ligger under 0,45. Det finns en psykologisk aspekt kopplad till när man får en negativ avkastning vilket känns mer när avgifterna är höga. Som ny i detta själv måste jag konstant påminner mig själv om långsiktighet i fondsparande och detta är också lättare när jag har låga avgifter.

Om du gick in på Avanza 2009 eller 2010, vad skulle du välja då?

image

image

4 gillningar

Så du tycker att jag går för mycket på det som går bra just idag?

1 gillning