Om man har behov av pengar i bolaget för låt säga fastighetsinvesteringar, är det fortfarande smartare att ta ut lön upp till brytgränsen? Eller är detta bara för folk som vill ha ut så mycket privat som möjligt
En lösning är väl att ta ut pengar privat och sedan upprätta ett skriftligt låneavtal med marknadsmässiga villkor och låna ut det till ditt AB från dig privat.
Alternativt lånar du via någon annan extern part.
Tar du inte ut de to lön behöver du betala mindre skatt. Men det är en komplex fråga eftersom lön upp till brytpunkten påverkar SGI och allmän pension (och kanske något mer?).
Själv tar jag inte lön upp till brytpunkten. Jag vill hellre lägga pengarna på driften av bolaget, och därmed inte behöva jobba lika mycket själv.
Intressant upplägg. Jag har bolag med X antal miljoner i och får då och då ”låneerbjudanden” som kan vara allt från typ 8% i ränta mm. Betyder det att jag i teorin skulle kunna låna ut pengar till mitt bolag privat och ta ut 8% i ränta?
Allt beror på i vanlig ordning.
Man ska sikta på att få så mkt lågbeskattad
utdelning som det är möjligt.
Man bör ha likviditet för att klara stress.
Att leva på marginalerna är inte hälsosamt.
Alla har olika marginaler och risker att hantera.
Jag tar lön till gränsen.
Detta!
Lönen påverkar både Pension och SGI.
Så att inte ta ut till gränsen är en dålig idé för framtiden.
Jag hade hellre gjort som andra sagt, ta ut full lön och låna sedan ut till företaget.
Nej. Bara för att vissa företag erbjuder det, betyder det inte att du kan låna ut till samma villkor till ditt egna bolag.
Generellt är det statslåneräntan +1-2% man får ta som ränta. Att ta lånet ska också vara nödvändigt (eller åtminstone användbart) för företaget, dvs man får inte låna ut till företaget “bara för att”.
när det gäller den allmänna pensionen är det väldigt viktigt att ta den egna åldern är beaktande, skulle jag ge ett råd till exempelvis 25 åring idag hade jag sagt att skit i det allmänna systemet totalt för att demografiska förändringen kommer göra att pensionssystemet förmodligen har gjorts om tills dess att den personen eventuellt ska gå i pension
Kan inte uttala mig om 8% men när man använder ordet marknadsmässig så innebär det att du i princip ska ha samma villkor som om du gått till banken (inte lånhaj eller sms-lån) och tagit ett lån där.
Så det bästa är väl om du kan få verkliga förslag från bank så att du har något att jämföra med, och så får man göra någon rimlig justering av räntan om det rör sig eller med något visst intervall.
Har du t.ex. två förslag från olika banker kan du ju bara ta snittet och hänvisa till det om Skatteverket eller annan rent hypotetiskt skulle granska upplägget.
Jag håller inte med dig.
Med ränta på ränta effekten är det viktigt att komma igång tidigt med sparandet.
Så att pengarna får tid och möjlighet att växa till sig.
Att sia om framtida pensionsystem är onödigt, vi får jobba med vad vi har och idag är det viktigt att komma igång tidigt.