Är Savelend värt som ett komplement till börsen?

Hejsan! Jag har månadssparat i breda indexfonder samt investmentbolag under många år,
men funderar nu lite smått på att ytterligare diversifiera mina investeringar och kanske avsätta något till exempelvis Savelend som sysslar med P2P-lån. Jag har varit lite skeptisk till risken i förhållande till avkastning på Savelend och undrar om det är någon där ute som har erfarenhet av deras plattform och kan rekommendera den, eller bör jag helt enkelt fortsätta med månadssparandet i fonderoch öka mina andelar där istället? Uppskattar feedback, tack på förhand.

Finns en hyfsat aktiv tråd på ämnet som tar upp för och nackdelar.

Tips.
Använd lilla :sparkles: ikonen under första inlägget. Så görs en AI sammanfattning.

1 gillning

Jag har tidigare investerat i SaveLend och håller på att avsluta. Det stora problemet är, anser jag, att investeringen blir väldigt illikvid på grund av löptiden på krediterna.

Välkommen till forumet!

Jag har testat Savelend i drygt 2 månader nu. Än så länge taktar avkastningen ca 8,5% på årsbasis.

Jag ser inga direkta problem än så länge förutom att kapitalet binds upp samt risken att de konkar. Jag har dem mest som en krydda i portföljen baserat på det senare.

Sammanfattning av den stora tråden om Savelend är väl typ att du blir otroligt illikvid, och att avkastningen inte är lika bra som de “lovar”. Man får komma ihåg att det är skatt på avkastningen också. De som haft det länge har tröttnat, och de som är nya där tycker det är världens grej.

Jag håller själv på att avveckla mitt innehav, men sitter nu fast med de sista pengarna i krediter som de inte verkar kunna driva in så jag loggar bara in då och då för att se om någon av dem genererat några pengar.
De har också en historia av att samarbeta med kreditgivare som går i kånken, sen rycka på axlarna och säga “ja ja, du får ju dra av förlusten på skatten som kapitalförlust.”

Skulle jag lägga mer pengar i Savelend skulle deras 100%-återbetalning-krediter vara det enda som var intressant i plattformen, men de ger lägre avkastning så klart.

2 gillningar

Just den jag investerar i. Kanske deras garanterade fasträntor också är vettiga. De andra varianterna känns väldigt vingliga som du säger.

Tack för alla bra svar, jag kommer nog avvakta lite med Savelend och fortsätta med fonder/investmentbolag. Kanske lägger in lite på Lysa/Opti med för att se hur det presterar jämfört med egenplockat.

1 gillning

Jag har varit med och investerat hos Savelend i lite över 6 år nu och investerar fortfarande. För mig har det gått helt ok, jag gillar starkt att få stabil avkastning varje månad. Jag investerar mestadels i konsumentkrediter och lite i fastighetsprojekten.

Så här har det gått totalt sett sedan 1 januari 2019:

1