Ja, jag rättar/editerar mitt inlägg med den infon - tyvärr har alt-right anammat Pepe, som tillhör hela internet.
Låter som att du har missat en hel drös som valt att misstolka när han tar avstånd från högerextremism - t.ex vid Charlottsville.
“You had some very bad people in that group. But you also had people that were very fine people, on both sides
And I’m not talking about the neo-Nazis and the white nationalists, because they should be condemned totally”
Det fetade vägrade dock medier och politiska motståndare att presentera, vilket bidrog till en utbredd misstro och satte en måltavla på republikaner.
Det har funkat, för oavsett skyttens motiv har många i tråden hittills sagt att det var Charlie Kirks eget fel att han blev skjuten - inte mördarens.
Samma kan sägas om 6:e januari där Trump uttryckligen uppmanade till en fredlig protest, men som sedan målades ut som uppvigling till en våldsam statskupp.
“I know that everyone here will soon be marching to the Capitol building to peacefully and patriotically make your voices heard.”
När man har pekat ut felciteringarna har det målats ut som ett nazistiskt stilgrepp av samma medier (fake news = lügenpressen), vilket bara blir än mer absurt.
Usa är ett mycket sjukt land som.tyvärr många ser upp till trots att usa aldrig var ett bra land från första början.
U:et kan stå kvar om det står för U-land.
Det här är ganska talande. En helt absurd teori slängs ut och syftet är precis som med rysk propaganda att slänger man ut tillräckligt många teorier så går det inte att motbevisa allt. Sedan när det glöms bort i medierna är syftet att tillräckligt många ska tro att det egentligen var en högerextremist som mördade Charlie Kirk.
Nu har jag faktiskt hittat ett citat från The Guardian där inte familjen, men en anonym skolkamrat, kallar honom “really leftist”.
Uppdatering: Läste nu att skolkamraten inte hade träffat honom på åratal och efter publiceringen av Guardian-artikeln togs citat bort eftersom vännen sagt att han “could not accurately remember details of their relationship“.
Uppdatering två: Nu säger någon annan gammal skolkamrat att han var konservativ och stödde Trump inför valet 2020. “When I knew him and his family, they were like diehard Trump,” said the former classmate.
Vi får se var allt slutar.
Ja, kanske lite tidigt att dra slutsatser. Vi får väl se vart det landar. Jag läste någonstans om en familjemedlem som sa att han blivit vänsterindoktrinerad på nätet och att han ogillade Kirk som han sade spred hat och toxicitet. Sedan åtminstone ett antifascistbudskap på en kula (två om man räknar den italienska sången antar jag).
Men han verkar ju definitivt komma från en högerbakgrund.
Förmodligen är han väl en halvautistisk galning som de flesta andra som gör liknande dåd. Spelar kanske ingen större roll egentligen om han är vänster eller höger, det är väl sinnessjukdom som är det egentliga problemet. Men vi får hoppas att tonläget kan skruvas ner lite framöver. Sjuka individer lyssnar på retoriken där ute och gör sjuka saker.
När inte de initiala teorierna gick att leda i bevis om att det alldeles säkert rörde sig om en “vänstergalning med lila hår och könsdysfori”, utan tvärtom… då lär det du skriver bli resultatet.
Mental ohälsa, följt av frekventa uppmaningar om att be till gud för skytten…
Det kommer nog iofs visa sig att denna person blivit rödmarinerad på universitetet och på nätet. Men jag försökte vara artig nu mot er i vänstern och sträcka ut en hand. Du borde accepterat min förlikning där så hade du sluppit skämmas ihjäl om ett par veckor när bilden klarnar.
Vad är det jag ska skämmas ihjäl över menar du, de officiella tongångarna och uttalandena svängde ju momentant när skyttens identitet och bakgrund blev känd.
Är det några som behöver skämmas så är det de republikanska toppar som direkt drog helt förhastade slutsatser och försökte profitera politiskt på tragedin.
Autism är ingen “sinnessjukdom”. Men det kanske inte var så du menade.
Edit: Nej, ingen sinnsesjukdom, det är nog något biologiskt. Och de flesta autister och folk på spektrumet är snälla så klart.
Detta kan landa lite varsomhelst. Republikanerna säger sig vara i krig, och sanningen är det första offret i krig.
Troligen lär båda sidor gräva upp folk som påstår helt olika saker, människor är ju komplexa och hinner med en hel del även på bara 22 år. Lägg på det att folk inbillar sig/minns som de vill/får mutor. Den här unga mannen är säkert inget undantag. Gissningsvis var han inte alltför starkt politiskt vaken annars hade han väl spelat in ett uttalande innan dådet för att säkerställa att hans budskap nådde ut som han ville oavsett vad som hände med honom. Givetvis kommer han få maximal påtryckning att säga inför kamerorna det Trump vill han ska säga.
Vet inte hur radikaliserad man brukar bli om man läser en kort elektrikerutbildning i ett republikanskt distrikt i en av de mest republikanska delstaterna?
Den dagen vi slutar tillverka ammunition så tänker jag att ditt utsvävande kanske kan gälla för vapen med.
Fram tills dess vidhåller jag att vapen finns och har funnits för att om inte döda så oskadliggöra. #provemewrong lol
(inlägg raderat av författaren)
Vapen agerar även avskräckande vilket skyddar befolkningen och möjliggör liv.
Vapen är ibland sista möjligheten att stoppa en våldsverkare vilket då skyddar och möjliggör liv.
Vapen används vid jakt vilket ger mat och möjliggör liv.
Kan fortsätta med ännu fler exempel men slutsatsen är detsamma; det är inte saken i sig som är problemet utan hur det används.
Säger inte emot dig. Har aldrig gjort.
Om du tror att jag säger emot så ber jag dig läsa från start.
Nästa valrörelse blir intressant.
I och med att det var ett vanligt repeter gevär vilket det finns miljontals av även i Sverige slipper vi i alla fall diskussioner om strängare vapenlagar.
Du menar exakt det du gjort i hela denna tråden?
Ja, jag är kristen. Men det var inte mina egna åsikter - jag förytligade självständighetsdeklarationen. Man får tycka vad man vill om den, men den definierar till mångt och mycket vad USA är grundat på.
Om man vill förstå vad som sker i USA behöver man förstå hur stark religion och tro är där. Jag tror att få svenskar gör det, eller ens har förmåga att göra det.
Den överlägsna, nedvärderande och hånfulla ton som används mot Trump, Kirk och USA i allmänhet är talande. Det finns ingen vilja att förstå, man baserar sina åsikter på braskande rubriker i statsfinansierad sosse media och är nöjd med det.
Charlie Kirk var en hjälte och jag hoppas och tror att hans död inte var förgäves.