Är vi på väg mot en tech-krasch driven av USA:s skenande skuld?

Alltså, det är ju höga värderingar, sett till P/E. Men inte de värsta man har sett.

Folk som tittat på P/E vill ju ofta inte investera ovanför P/E 12. Eller 15 om det är ett ultrabra bolag.

Nu äger jag också lite Microsoft och Nvidia, så jag tycker tydligen att de inte är övervärderade. Men det är ju höga P/E-tal.

EDIT:

För att förtydliga varför det är högt: Om du vill att ditt företag skall avkasta minst 7%, vilket är ett krav man brukar ha på börsen, så skall P/E ligga under 14.3 (Om vi då naivt antar att hela vinsten tillhör aktieägaren). Så alla P/E över 14.3 bygger på att man tror på kontinuerlig tillväxt. Vilket ju dessa bolag har sett. Men just P/E blir ju rätt meningslöst för dessa bolag. P/E 26 är superhögt. Men värderingen kan vara rimlig ändå, om man känner sig säker på kraftig tillväxt. Men det finns ingen rim och reson i att säga att P/E på 26 eller över trettio inte är jättehögt.

Nvidia handlas nu till PE 28… men… nästa år väntas Nvidia tjäna 15,4 usd konsensus. Plötsligt är PE 14 :thinking:
Sandvik PE 27
Atlas PE 31
ABB PE 35

Läser ofta här hur USA är så dyrt och man borde ha svensk kvalite…som ofta har högre PE-tal och sämre tillväxt :man_shrugging:

Avg price target på Nvidia är 325 lägst 180 högst 515. Tror jag behåller mina ett tag till. Vi kommer säkert till en punkt när de går ner men tror inte vi är där ännu.

Ha ha, den satt bra​:+1:

Nja, jag vet inte riktigt om jag håller med om det. Du jämför lite äpplen och päron här. Det genomsnittliga P/E-talet är betydligt högre på både Nasdaq och NYSE jämfört med Stockholmsbörsen, och för den delen även jämfört med de flesta andra handelsplatser i Europa.

Kan du ens hitta tre bolag på Stockholmsbörsen med ett P/E-tal över 50? I USA är det däremot väldigt enkelt att hitta sådana bolag.

Annars kan ni köpa Telia på P/E 30 om ni tror på svensk tech :wink:

Trettio stycken finns det enligt Avanza.

2 gillningar

mm.. visst är det det högre genomsnittlig värdering med många företag med >PE50 men… kolla på tillväxten.. stort Beta, men det är oftast där framtidens giganter finns… många skrattade åt Facebooks tidiga värdering… där skulle man köpt. Önskar vi hade flera sådana i Sverige… (inte bara Sivers :sweat_smile::sweat_smile:) Kontentan är att tillväxten och teknikutvecklingen domineras idag av USA. Vi kan kritisera värderingen och kommentera snabba marknadsrörelser där… men jag tror ändå de kommer stå betydligt högre om några år och bidra med högre totalavkastning än våra “gamla” bolag över tid.
Time will tell :smiling_face_with_sunglasses:

1 gillning

Ja, absolut! Du har en poäng.

Innovation när den är som bäst!