Arbetsgivare i konkurs. Vad händer med tjänstepensionen?

Om man vill flytta intjänad tjänstepension från en tidigare arbetsgivare som gått i konkurs så behöver man en underskrift från konkursförvaltaren. Så långt är jag med.

Men, vad händer om jag vill flytta tjänstepensionen igen om säg tio år?
Exempel: jag flyttar, med konkursförvaltarens godkännande, min tjänstepension från AMF till Avanza idag. Om tio år vill jag flytta tjänstepensionen till ett annat ställe. Konkursförvaltaren har gått i pension och företaget han var anställd i finns inte längre. Vad händer då?
Har jag rätt att flytta kapitalet utan godkännande av tidigare arbetsgivare/konkursförvaltare eller är det låst hos Avanza för all framtid?

1 gillning

Vet inte om detta även gäller dig, men jag fick ett så kallat fribrev långt senare efter att jag hade slutat på mitt jobb. Men det var någon slags privat försäkring motsvarande tjänstepensionen slutade. Företaget jag jobbade på finns dock kvar. Men nu kan jag byta fonder som jag vill i den.

Begärde nyligen återköp på en tjänstepension från ett bolag som gick i konkurs 2001. Kontaktade kundtjänsten hos bolaget tjänstepensionen låg hos. Det räckte att skriva att konkursen var avslutad på ansökan istället för godkännande från det f.d. bolaget.

Tack för svar. Det verkar inte helt enkelt detta. Bäst hade varit om man kunde göra om den till en privat pensionsförsäkring men det går inte. Däremot kan jag flytta den till ny arbetsgivare om jag vill fortsätta att ha den aktiv.
Jag skulle vilja säkra upp en eventuell flytt i framtiden men det verkar som att man får ta det när det blir aktuellt.