Jag har inte riktigt bestämt var jag landar i den här frågan, har sett exempel där hemarbete har fungerat kanon, och exempel där det har fungerat mindre bra. I slutändan så ser jag väl det som en förhandling mellan dom anställda och företagen där folk tyvärr måste rösta med fötterna. Själv så är jag på kontoret varje dag, bor nära jobbet så jag kan gå, och uppskattar att jag enbart jobbar när jag är på kontoret så att mitt privatliv och mitt arbetsliv inte flyter ihop.
Med det sagt så har jag en allmän reflektion efter att ha skummat tråden (inte läst alla inlägg )
I dom här diskussionerna dyker det ibland upp iden att allt är okej så länge man som utvecklare gör sitt “jobb”, vad nu det innebär? Är det att stänga sina story points? Göra tillräckligt för att chefen ska tro att man jobbar? Hur långt är ett snöre?
Jag kan tycka att detta blir lite tramsigt, verkligheten ser ju inte ut på det här sättet.
Vi är inte skogshuggare som förväntas hugga ner x träd om dagen.
En väldig stor del av min tid går åt att supporta andra utvecklare, reviewa patcher, delta i möten och många andra mindre aktiviteter som bidrar med värde till organisationer även om det inte är planerat eller något som chefen känner till.
Min syn att se på det är att man har sina åtta timmar om dagen och hinner med det man hinner med, och om chefen vill ha mer så får det begäras övertid eller så får prioriteten ändras.
Det finns ju ett annat sätt att se på det, och det är att man som utvecklare ska uppfylla sina förväntningar/ göra sitt jobb, och sedan spelar det ingen roll om man då i praktiken jobbar färre än 8 timmar.
Nidbilden är en utvecklare som får en story (över)estimerad till en vecka och anser det vara okej att jobba färre än 8 timmar om dagen så länge storyn blir levererad på en vecka. Eller en utvecklare som boxar in sig och “äger” ett område och spenderar sin tid på att refaktorisera om enhetstesterna för elfte gången medan kollegan bredvid bajsar blod av stress och jobbar övertid för att få sin kritiska del att fungera.
Jag är skeptisk till den här synsättet
men min uppfattning är detta sätt att se det sprider sig.
Och kopplingen till just hemarbete är att när folk med det senare synsättet börjar jobba hemma och kommer undan med att dra ner sin arbetstid så går det lätt utför. Folk är inte dummare än vad dom är, och om folk märker att deras kollegor tillåts jobba betydligt färre timmar så sänker alla ribban. För det måste man, för annars är man en sucker. Förmodligen är detta inte bra för organisationen.
Spaningen är att diskussionen om hemarbete/kontorsarbete kanske egentligen bara är en chimär och den riktiga diskussionen är synsättet om man som anställd säljer sin tid eller säljer sin prestation.