Arbetsgivare tvingar tillbaka mig till kontoret som systemutvecklare

Jämför med att vara tjänstledig så har du väldigt billiga lediga dagar även om det såklart blir mindre pengar in.

Rådet är att innan man tar livspåverkande beslut, titta på anställningsavtalet man skrivit. Hjälper inte I efterhand men frammåt.

1 gillning

Visst är det så. Det du beskriver visar varför karensavdraget kanske inte är så dumt att ha kvar.

3 gillningar

Klart jag har. Är inte direkt efterbliven. Det är från alla skattebetalare, även från de tjänstemän som har möjlighet att få jobba hemifrån, även FIRE-folket som @angaudlinn @LevaLivet .

Men det verkar som du bara tänker på dig själv och inte samhället i sin helhet.

2 gillningar

Människan funkar så. Inte jag då, men har man tagit en karensavdrag så är man borta längre. Jag har 15 årsutgifter undansparade. Tror du verkligen jag behöver de pengarna 100% vs 80% i sjuklön. De som absolut inte klarar sig är ju de som hamnar i kläm får karensavdrag, går tillbaka dagen efter trots att de är fortfarande sjuka. Sen ska vi inte glömma att det finns ett tak på 10 karensavdrag per år.

2 gillningar

Rådet är att innan man tar livspåverkande beslut, titta på anställningsavtalet man skrivit. Hjälper inte I efterhand men frammåt.

Sen är det väl så att man kan inte safeguarda allt, om man tror man är hyggligt attraktiv på arbetsmarknaden kanske man kan chansa. Många stora företag tror jag inte ändrar avtal om man så önskar, om man inte är en extremt exceptionellt viktig nyckelresurs eller chef.

Jag vet inte hur marknaden ser ut just nu, map jobb. Om det är skitsvårt, för som jag uppfattat så dränks ansökningarna i unga, välutbildade indier som nog är villiga att ta lägre löner än en svensk med motsvarande kompetens.

1 gillning

Det är en mycket märklig trend det här att tvinga tillbaka folk till kontoren.
Det mesta är ju positivt med att arbeta hemifrån:
Bättre för miljön, det avlastar biltrafiken och kollektivtrafiken.
Medarbetaren sparar upp till 2 timmar per dag i restid som kan läggas på familjen.
Enklare att parprogrammera via teams än att hänga över varandras axlar och störa övriga i landskapet. Lättare att koncentrerar sig.
Billigare för företaget som kan dra ned på lokalerna alternativt erbjuda större yta när man är på plats. mm…
Jag tror att många fortfarande tror att man inte levererar när man “jobbar” hemifrån men det är ju faktiskt så att man kan spendera en hel dag på kontoret utan att göra särsklit mycket nytta.
En moderna arbetgivare måste ha ett upplägg på arbetet som gör att man kan kontrollera vad folk presterar oavsett om man är på plats eller hemma.
En annan faktor tror jag är att fastighetsbolagen lobbar för att det är mycket bättre att folk är på kontoren men då tutar de i allra högsta grad i egen lur

7 gillningar

Tror du verkligen att t ex Scanias ledning lyssnar på vad externa fastighetsbolag/hyresvärdar tycker om arbetsformerna på Scania?

3 gillningar

Jag tror inget argument utifrån eller underifrån biter på Scania/Tratons ledning.

1 gillning

Talade just med en vän som arbetar på samma ställe som du. Han har samma synpunkter som du luftat i tråden.

Han lutar åt att det är ett medvetet val av ledningen för att göra sig av med anställda, med tanke på omvärlden och AI.

4 gillningar

Spekulation, men kombinerat med budget neddragningar och totalt anställningsstopp så är det nog inte osannolikt. Jag har inga belägg för att det är så, men OM det är så så har Scania bränt alla broar att vara det här respekt för individen - trygga - aldrig sagt upp tjänstemän. Förra året blev ju varslet frivillig uppsägning med om jag förstod rätt ett års lön.

Om man ändrar förutsättningar, medvetet har brist på parkeringar, skrivbord mm för att få folk sluta utan att sköta det snyggt är det ett otroligt lågvattenmärke. Jag hoppas verkligen så inte är fallet. Men med tyskar och amerikaner i ledningen, why not?

2 gillningar

Det är lite intressant att se - jag tror det var helt rätt från företagets synvinkel att komma med beskedet innan sommaren. Nu efter sommaren verkar många landat i att man accepterat faktumet - några har nog redan nytt jobb. Många verkar fortsätta jobba bara några dagar i veckan pga brist. Några måste in varje dag. Men, en tyst acceptans har skett att företaget inte kommer med mer information, inga mer parkeringar har tillkommit, vad jag sett har inte ett enda kontor fått fler bord, eller baracker ställts dit. Om företaget bara är otroligt ineffektivt på att fixa fler platser, eller om det aldrig var meningen utan detta utspel var för att antingen få några att sluta självmant, eller hjälpa de chefer som haft svårt att få folk att komma in överhuvudtaget att nu ha nåt att hota / hålla i när de begär folk att komma in. Eller kommer man göra så att de man vill bli av med ser man till kommer in varje dag, medan de som man vill ha kvar låter man i tyshet jobba hemifrån fortsatt… Jag vet inte, då det är så tyst om detta… Finns några fler i tråden som jobbar på denna arbetsplats som här anonymt kan berätta hur det ser ut där ni jobbar? Har folk redan slutat? Har ni överhuvudtaget ändrat hur ni jobbar? Måste ni vara inne varje dag fast förutsättningarna inte finns? Har man gått man ur huse och fixat bord, p-platser osv där du sitter?

Har facket på arbetsplatsen sagt något? Att skrivbord saknas låter som ett arbetsmiljöproblem. Var sitter de som inte får skrivbordsplats?

Fikahörnan?

3 gillningar

Om man bara ser medarbetaren som en pinne bland alla andra. Vilka är det som försvinner först? De vassaste knivarna förstås. Det märker man vid varje omorganisation, att de bästa sveps bort. Kvar blir de som inte hittar något annat. Det är inget vinnande koncept om man vill vara världsledande.

Tänker på mig själv. Är inte bäst på något och är inte alls lika hungrig som kanske andra. För mig kan de ta 100% på jobbet. Jag levererar lagom.

3 gillningar