Hej alla, behöver pepp tror jag, eller bara kloka ord.
Drivit ett företag, 15 anställda, i 12år med relativt god framgång dock i en stagnerande bransch.
Sålde detta i April och arbetar som konsult till slutet av månaden. Den nya ägaren ville men har inte råd att ha mig kvar längre.
Den något abrupta försäljningen och korta konsult-tiden har lämnat mig oförberedd. Tar givetvis ansvar för detta och konstaterar:
42år
Endast gymnasial utbildning
Inget vidare CV (företag 1: säljare->försäljningschef 11år->egen 12år)
A-kassa Småaa sedan 3 månader tillbaka
Det har varit enormt påfrestande med förändringarna så som att skiljas från företaget iom relationer till de anställda, förändrad tillvaro, att inte ha ett sammanhang med mera.
Det här var dock en möjlighet att lämna och dessutom få en liten summa pengar.
Känner en enorm stress för framtiden ekonomiskt då vi har kostnader på 40k/mån (hyreslägenhet +lantställe +mat etc.) på snart endast 1 inkomst…
Under årens lopp har jag lyckats spara ihop ca 7,8mkr i utdelningar, spar osv.
Allt ligger investerat efter bästa förmåga, index, låga avgifter.
Hur hade ni funderat i min situation? Är väldigt väldigt obekväm i att ta hjälp men tycker forumet är fantastiskt på feedback…
Du har så mycket sparat och investerat att det inte borde vara någon fara på taket under tiden fram till nytt jobb eller liknande. Andas ut, samtala med din partner, skissa på CV och liknande och börja söka jobb. Det är en tråkig häst att ta sig upp på igen, men det går och med din erfarenhet ska du säkert kunna måla en sann bild av hur det blev så här, men framförallt vad du kan från alla år av arbete.
Ni är två i den här båten och ska du avkasta hälften av de där fyrtio tusen så borde det gå fint på dina 7,8M. Men, det är också okej att vara lite vilse och skakis. Ta hand om relationen och ta en sak i taget, det är mitt bästa tips.