Hej alla, behöver pepp tror jag, eller bara kloka ord.
Drivit ett företag, 15 anställda, i 12år med relativt god framgång dock i en stagnerande bransch.
Sålde detta i April och arbetar som konsult till slutet av månaden. Den nya ägaren ville men har inte råd att ha mig kvar längre.
Den något abrupta försäljningen och korta konsult-tiden har lämnat mig oförberedd. Tar givetvis ansvar för detta och konstaterar:
42år
Endast gymnasial utbildning
Inget vidare CV (företag 1: säljare->försäljningschef 11år->egen 12år)
A-kassa Småaa sedan 3 månader tillbaka
Det har varit enormt påfrestande med förändringarna så som att skiljas från företaget iom relationer till de anställda, förändrad tillvaro, att inte ha ett sammanhang med mera.
Det här var dock en möjlighet att lämna och dessutom få en liten summa pengar.
Känner en enorm stress för framtiden ekonomiskt då vi har kostnader på 40k/mån (hyreslägenhet +lantställe +mat etc.) på snart endast 1 inkomst…
Under årens lopp har jag lyckats spara ihop ca 7,8mkr i utdelningar, spar osv.
Allt ligger investerat efter bästa förmåga, index, låga avgifter.
Hur hade ni funderat i min situation? Är väldigt väldigt obekväm i att ta hjälp men tycker forumet är fantastiskt på feedback…
Du har så mycket sparat och investerat att det inte borde vara någon fara på taket under tiden fram till nytt jobb eller liknande. Andas ut, samtala med din partner, skissa på CV och liknande och börja söka jobb. Det är en tråkig häst att ta sig upp på igen, men det går och med din erfarenhet ska du säkert kunna måla en sann bild av hur det blev så här, men framförallt vad du kan från alla år av arbete.
Ni är två i den här båten och ska du avkasta hälften av de där fyrtio tusen så borde det gå fint på dina 7,8M. Men, det är också okej att vara lite vilse och skakis. Ta hand om relationen och ta en sak i taget, det är mitt bästa tips.
Tack för dina lugnande ord. Ja, just utandningen är kanske det som behövs mest. Räknat och räknat och landar varje ggn i att “det är lugnt” Tankarna far tyvärr kors och tvärs och det är svårt att vara klarsynt… Sambon är fantastisk i diskussionerna och rekommenderar 2-3månaders arbetsfri tid vilket må vara klokt mot bakgrund av sinnesstämningen den sista tiden.
Hrm det håller jag inte med om
Erfarna säljare växer inte på träd.
Damma av CVt och gör det aptitligt.
Det är helt lugnt! Du drar ju runt din halva av hushållet i över 30 år på det. Ens utan avkastning.
Så ta det lugnt, klura i lugn och ro på vad du vill göra. Du har ju fortfarande fler arbetsår framför dig än bakom dig, åtminstone om du vill arbeta till riktålder. Vilket du kanske inte ens behöver göra med det fina kapitalet redan.
Såklart är det ett stort skifte i livet från företagare med 15 anställda till att du nu behöver klura ut vad nästa grej är. Så all respekt för att du kan känna dig vilsen. Allt annat är nog onormalt
Andas. Hitta en rutin med vardagssysslor och fysisk aktivitet. Tänk på nästa steg. Försök njut.
Som de flesta säger: det är lugnt! Framförallt ekonomiskt är det lugnt.
Ta ett djupt andetag, andas ut och unna dig vila. Det som du beskriver är ganska likt en “chock”. Det viktigaste just nu är att inte göra något förhastat och att få landa. Andas. Ta med familjen en vecka på semester eller något.
Om ni har 40k i utgifter. Som en enkel grej, ta ut 1 miljon, sätt det på bankkonto och så vet du att du det är utgifter för två(!) år utan att du behöver göra något. (ja, det är ekonomiskt dumt, men jag tror emotionellt rätt och det är viktigare).
För det jag läser mellan raderna är att du försöker lösa ett emotionellt problem (=skifte i livet) med rationella verktyg (CV). Det är lite som att försöka odla rosor med en miniräknare.
Jag vet att du skriver att du inte vill ta hjälp. Men jag kommer ändå rekommendera det. Boka ett förutsättningslöst samtal med @MoaD (moa@molodi.se), hon har erfarenhet av dessa “life transitions” - för det är vad du går genom just nu. Det finns ingen anledning att göra det svårare än det är. Och sorry, men du är varken först eller sist att ha varit med om det.
Så grattis! Ta det lugnt, det löser sig och andas - och fira!
Ekonomisk stress med 7,8 miljoner sparat?? Det låter märkligt i mina öron som bara har hälften av det och knappt arbetar.
Iofs har vi betydligt lägre månadskostnad.
Men sälj fritidshuset så minskar kostnaden och du får mer pengar på banken.
Du är 42 år har 7,8 mkr i icke bundet kapital och ett lantställe, lever med en kostnad på 40 k/mån och har inga lån/skulder med en A-kassa som inkomst.
Ekonomiskt är du trygg och även fri ett tag framåt.
Kloka ord från alla här. Jag skulle vilja lägga till en rekommendation att ta hjälp av en jobb/karriärcoach (efter dina arbetsfria månader). De är experter på dels hjälpa dig utforska olika möjligheter, och att ta fram allt värde från den erfarenhet du har. Det krävs inte så många möten för att få stort utbyte och det kommer garanterat stärka självförtroendet!
Det finns egentligen inte mycket att tillägga till tidigare kommentarer. - Du kan vara lugn.
Skulle det kännas bättre om du kan skala bort vissa utgifter? Gå igenom er ekonomi och gör en budget. Ta bort onödiga kostnader och byt dyra abonnemang.
Ledighet kräver oftast mindre ”köpa-tid-utgifter” som ni kanske skaffat er.
Ta ett ”sabbatsår” landa och känn in vad du vill göra. Men fastna inte i soffan och vänta på att något ska hända. Det är nu du kan skapa dina drömmar, göra det du drömt om.
Du kan t ex engagera dig ideellt i t ex Röda Korset (i Sverige) eller annan välgörenhet. Det kan göra skillnad på riktigt, och du blir en del i ett sammanhang.
”FN:s World Happiness Report 2023”
Personer som skänker pengar, lägger tid på volontärarbete eller att hjälpa andra människor har en högre grad av välmående än personer som inte gör det. Konsumtion av saker ger däremot inte samma mätbara ökning av lycka. Grundläggande behov som kläder, mat och tak över huvudet ökar förstås välbefinnandet för den som tidigare inte hade detta. Men därefter börjar sambandet att avta.
Tack JFB, jag håller väl egentligen med dig i allt. Det är nog just osäkerheten med vad som kommer härnäst. En hittills trygg tillvaro där ekonomisk stabilitet varit ledordet gör nog det hela mer omvälvande i tanken än i praktiken.
Kommer precis från morgonträning så bara försöka hitta “njutningen” nu
Tack Jan, och tack för det ni byggt upp iom RT. Verkligen varit en nyttig kompass genom de senaste åren
Vila kommer nog stå högst upp på agendan, haft symptom för utbrändhet men försökt springa igenom den väggen, dock resulterat i en tuffare tillvaro mentalt sedan 6mån.
Du har givetvis rätt i mellan-raderna-analysen..
Kommer boka en discovery-session hos Moa så snart vi är tillbaka från, den, snart bokade, semestern.
Tack S.Opes
Jo, jag kommer boka in mig hos @MoaD när jag fått tillbaka lite energi.
Har haft svårt att värdera det man själv gjort genom åren.
Vänner säger ofta, du är perfekt som det här, eller det där medans jag själv känner mig helt okvalificerad - Rätt eller fel.
Hej,
Jag förstår att det kan uppfattas märkligt och hade säkert upplevt det på samma sätt som du. Tycker den senaste poddserien om rikedomstrappan sätter fingret på att just antaganden och slutsatser om personer på ett stegs tillvaro.
Tack Anita,
Vi har egentligen aldrig ålagt oss med dyra vanor eller köpt tid.
Gällande utgiftssidan har jag genom företagandet utvecklat en abnorm kostnadsmedvetenhet med ledorden “alla kronor räknas”. I samband med den årliga genomgången av bolagets leverantörsavtal går jag och sambon igenom våra privata leverantörer.
Men det är klart, om känslan av för höga utgifter som inte kan pareras med sparande, avkastning blir reell så kommer det nog behöva sparas in eller rätta till “känslan”.
Volontärarbete är något jag aldrig utforskat och ska definitivt ta en titt på!
Fastnade här. Alltså, det här måste vara ett av de “roligaste”, i bemärkelsen ofrivilligt morbid/ironisk humor roligaste, uttalanden om utbrändhet jag någonsin läst.
Jag är i IT-svängen, så jag har ingen brist på vänner och bekanta som gått in i väggen. Men, att “se” tegelmuren komma, och som reaktion på det tänka att den går nog att springa igenom om jag bara springer tillräckligt fort, det är helt klart nästa nivå. Och, dessvärre, inte i positiv bemärkelse för välbefinnandet. Ta hand om dig!!
Med dom förutsättningarna är det bara att hugga ett säljjobb så har du ju mer än 20k ut å täcker din del av kostnaderna. Troligen får du ut betydligt mer iom personalansvar möjligt och lång erfarenhet.
Ovanpå det har du kapitalavkastning, ekonomin är safe.
Så får ställa mig i kören som ser att detta är ett förändringsarbete.
Med tanke på det du skrev om väggen så var det kanske dags helt enkelt och det kan bli bättre framåt.
Ta det lugnt ett tag, väl värd.