Arbetslösheten 2025, orsaker och förklaring

Kombinerat med att vi har för få jobb som inte kräver några kvalifikationer. Robotiseringen tar över mer och mer, härom veckan på en flygplats såg jag en städmaskin som puttrade runt för sig själv. Är det verkligen vettigt att man automatiserar så många funktioner samtidigt som samhället har en större arbetslöshet?

Funderar också på om man borde bygga ut offentlig sektor igen. Det är bättre att folk har jobb än att de står utanför samhället.

4 gillningar

Ja, absolut. Men jag är inte helt säker på att jag håller med om att den här utvecklingen bara är negativ. Varför ska människor behöva lägga sina liv på monotona och tråkiga uppgifter som kan automatiseras? Däremot tycker jag att politiker verkligen måste vakna – vi behöver börja förbereda oss för det här skiftet i samhället. Jag tror fortfarande starkt på idén om basinkomst. Det är rätt riktning att gå. Kanske borde det finansieras delvis av de företag som ersätter människor med AI, tillsammans med staten.

4 gillningar

Det här är tankar jag leker mycket med. Jag tror inte vi är många decennier ifrån att tekniken tillåter människan till stor del vara överflödig som arbetskraft. Väljer vi inte vägen att förbjuda ej mänskligt arbete/produktion till stor del behöver vi börja ta fram modeller på beskattning av ej mänsklig arbetskraft och fundera på dess påverkan av de ekonomiska systemet.
Men att förbjuda något som skapligt snart kommer vara oss överlägset anser jag vara dåraktigt.
Ser det inte som fullständigt osannolikt att de flestas som föds kommande åren aldrig kommer ha ett arbete, iallafall inte som vi definierar det idag.

2 gillningar

Hundra procent. Håller med dig.

Tänka sig, dåligt utbud drev på inflationen i kombination med de låga räntorna.

Konsekvenserna gav högre räntor, priser och lägre reallöner.

Perfekta ingredienserna för en begränsad tillväxt och flera konkurser
som slutligen ledde till arbetslöshet när vi slutade att konsumera.

Fast arbetslösheten bland invandrare från Europa är förhållandevis låg. Arbetslöshet efter ursprung säger 8,6%, vilket kan jämföras med 28,7% för Afrika, så jag tror inte att EU-migranter är huvudorsaken till den höga svenska arbetslösheten.

1 gillning

Kan vara “EU migranter” med ursprung från Afrika. Till exempel man kan ta uppehellhåltilstånd i Spanien och sen kom til Sverige som socialbidrag är högre än Spanien.

När det gäller intellektuella prestationer kommer det gå väldigt snabbt. Däremot är det fortfarande relativt krångligt och kräver hög kapacitet att få maskiner att göra praktiska arbeten på det varierade vis som en människa kan. Man kan tänka tex på vad som krävs för att kunna förbereda en måltid och städa efter den. Det är väldigt många praktiska moment och avvägningar som är relativt komplicerade för en robot att utföra. Inte de enskilda momenten, utan alla moment ihop plus förmågan att kunna välja och bedöma om något blir bra eller inte.

Jag håller för övrigt med om att vi inte ska bromsa utvecklingen. Men kan samtidigt inte se hur vi ska få ihop våra rådande arbetsmarknadsmodeller och skattesystem med en framtid där en stor del av allt arbete är automatiserat.

En afrikan med spanskt uppehållstillstånd har inte någon automatisk rätt att flytta till Sverige, för EU:s fria rörlighet gäller EU-medborgare (samt dessas familjemedlemmar), inte alla med uppehållsrätt i något EU-land. Den höga svenska arbetslösheten är alltså inte orsakad av EU:s fria rörlighet, utan av egna svenska politiska beslut på det migrationspolitiska och på det arbetsmarknadspolitiska området.

2 gillningar

Du har fel. Jag känner folk med icke EU ursprung som har uppehållstillstånd från andra EU länder men bor i Sverige.

Att nuvarande modeller och system inte är anpassat för en värld utan eller med liten mänsklig arbetskraft är ju självklart. Därav vikten att börja fundera på hur vi ska få en sådan framtid att fungera. Det finns redan idag fabriker utan eller med väldigt liten mänsklig arbetskraft, så kallade lights out fabriker och utvecklingen inom maskiner och AI går rasande fort.
Att människan inom ”snar” framtid kommer kunna ersättas tror jag är oundvikligt och inte är alltför många decennier bort. Då har vi bara två val antingen förbjuda det eller hitta en lösning på hur sådana skattesystem och arbetamarknadsmodeller kan se ut.
Tänk vad fantastisk en framtid med arbetskraft som är oss överlägsen intellektuellt, överlägsen effektivitet och arbetsmoral som kan arbeta dygnet runt alla årets dagar skulle kunna vara. Den stor utmaningen tror jag inte kommer vara de här delarna om vi inte stoppar huvudet i sanden utan de kulturella och affektiva delarna. Hur bygger vi våra liv, vad skapar mening med livet etc. Samhället istort sett i hela världen är ju idag byggt för att skapa arbetare. Gå i skolan och få en bra utbildning för att skaffa ett bra jobb som ger ett bra liv… Hur och med vad ska vi ersätta det?

1 gillning

Grundproblemet är att många väljer bidrag instället för att jobba. At slopa bidraget för de som välja att inte jobba är den endast lösningen. Tidögänget måste fixa det.

3 gillningar

Att det inte nämns i media är mest pga det politiska läget i Sverige idag.

Vi har det vanliga med lågkonjunkturen osv.

Men vi har också att företag behöver minde personal idag pga robotar och modern teknik.

Imed det, lågkonjunkturen och redan hög arbetslöshet. Blir det att invandring bidrar till att öka antalet arbetslösa och den anmäla misären över situation.

Men skulle tex svt på något sätt nämna att invandring förvärrar arbetssituation, blir de anklagad för att vara sd, blåbrun osv.

Därför vågar media knappt prata om det.

1 gillning

Media kan dock visa upp uppgifterna. Uppgifterna visar tydligt att den stora majoriteten av de registrerade arbetslösa är utrikes födda.

Nja. Skulle inte säga att 51% är en stor majoritet.

Men med tanke på hur lång tid det tar att få uppehållstillstånd, lära sig svenska och få en anställning utan lokala referenser. Så är det kanske inte förvånande.

Speciellt när i princip samma mängd inrikesfödda också är arbetslösa. I en tuff arbetsmarknad, så förblir de längst från arbetsmarknaden utanför.

Speciellt när insatser för att motverka detta lagts ner.

1 gillning

51%? Läs igen:

1 gillning

Jag hittade SCBs siffror sedan 2023, så ber om ursäkt att det skiljer mot senaste siffrorna.

Men min poäng kvarstår, de som står längst från arbetsmarknaden, kommer troligen inte närmre i ett sämre läge, med hänsyn till dagens arbetslöshet och minskade politiska insatser.

Det vore klokt med satsningar som ökar matchningen mellan jobb och arbetssökande. Men framför allt, så behövs mer jobb.

Det går inte magiskt minska siffrorna när lediga arbeten skiljer ofantligt mot hur många som söker jobb.

Det kan inte minskad a-kassa, strängare regler och fler folk som skickas till Socialen ändra på.

1 gillning

Vad betyder det här, konkret?

Antingen föreslår du något helt nytt och oprövat som svenska politiker aldrig har försökt. Då får det gärna vara så tydligt eller konkret som möjligt.

Eller så föreslår du mer av de åtgärder som har prövats i Sverige under många decennier – med dåliga resultat.

7 gillningar

• Utbildningar, komvux, folkhögskolor, företag med nischade yrkeskurser
• Tidsbegränsad ersättning till arbetsgivare som vill ge arbetssökande som behöver extra vägledning i början av en anställning
• Praktiska utbildningar direkt på företag
• Stöd till de som behöver det i grundskolan, de som inte klarar grundskolan hamnar ofta utanför arbetsmarknaden och startar sällan företag. Det vi ser nu speglar delvis skolans misslyckande senaste 10-15 åren
• Meningsfull fritid för unga och vuxna, för att skapa breda nätverk och gemenskap (sport, ungdomsgård, föreningar, kultur, osv)
• En arbetsförmedling som faktiskt sysslar med att matcha jobb mellan företag och arbetssökande, i stället för att mest vara en övervakningsmyndighet. Ökat samarbete med näringslivet behövs.
• Fler större insatser för de som står längst bort från ett arbete, funktionshindrade, lågt utbildade och äldre (55+). Samma där, bra samarbete med näringslivet, så enklare arbeten kan utformas där individens arbetsförmåga står i centrum.
• Mer privatekonomi och företagsekonomi i grundskolan och på gymnasiet, så man lär sig sitt värde på arbetsmarknaden och att fler vill starta eget.

Stora frågan är dock, hur får vi fler företag och fler företag att anställa?

Hur kan vi skapa utrymme i organisationerna för enklare men meningsfulla jobb?

Man har, som den du svarar säger, inte AUTOMATISK rätt till uppehållstillstånd i Sverige för att man har uppehållstillstånd i ett EU-land. Om man söker och får status som varaktigt bosatt i ett EU-land har man dock liknande rättigheter som EU-medborgare och större möjligheter att arbeta och bo i övriga EU-länder.