Årets deklarationmysterium: Hur skall aktier i FUUD (från Beijing8 Partners AB, en investering via Pepins) redovisas?

Årets deklarationmysterium: Hur skall aktier i FUUD (från Beijing8 Partners AB, en investering via Pepins) redovisas???

Det handlar inte om speciellt mycket pengar, det är mest en stor oro för mig, Rädslan att göra fel.
Om det är någon annan på forumet som sitter i samma sits kanske ni kan berätta hur ni tänker göra? Hur man ska göra?

2021-09-27 hade jag plötsligt ett nytt aktieslag på min AFkonto hos Avanza, 480 st FUUD. Sedan dess har de fallit som en sten, -40% när jag kollade igår.

Enligt uppgift från Pepins räknas de som utdelning vilket ska skattas på.

Å ena sidan kanske man kan låta det bero? Det finns inget förtryckt på deklarationen från skatteverket.

Vad får FUUDaktierna för GAVkurs den dag jag säljer dem?

Det känns konstigt att betala skatt på FUUDaktierna när jag totalt vet att det gått back.

Det skulle vara skönt om någon vet hur man gör.
Tack på förhand.

Här är infon från Pepins som varken berör vilken blankett? eller vilken skattesats? som gäller:

"Team Pepins | Från Pepins

2022-01-27 16:23

Skatteinformation inför er deklaration

Hej delägare!

Vi har fått in en del frågor om hur innehavet ska beskattas som vi vill svara på.

Du har köpt aktier i B8 Partners AB (publ), som i sin tur blev uppköpt av FUUD AB. I och med detta, så fick ni delägare en utdelning av aktier i FUUD AB.
Om du exempelvis ägde 100 aktier i B8 så har du fått utdelning på:

• 40 aktier i FUUD för varje 1 aktie i B8 = 4000 aktier
  • 4000 * 1,2236 (kursen då aktierna erhölls) = 4894,4

Dessa utdelningar har gjorts under 2021 och ska nu deklareras 2022. Pepins har skickat in kontrolluppgifter till Skatteverket enligt ovan som du behöver deklarera. Enligt exemplet ovan ska alltså 4894,4kr tas upp till beskattning.

Under 2022 kommer B8 Partners att likvideras och i samband med det anses dina aktier vara avyttrade. Den avyttringen kommer därmed att deklareras först 2023 och då ska anskaffningsvärdet kvittas mot eventuell kontant utdelning i samband med likvidationen.

Om du har några frågor så är du välkomna att maila info@pepins.com, men kom ihåg att vi inte har någon skatterådgivning så om du har specifika skattefrågor för just din situation hänvisar vi till Skatteverket eller skatterådgivare."

Det står ju maila info@pepins.com om du har några frågor :rofl:

Den första frågan du kan ställa är vilken kontrolluppgift de lämnat in till skatteverket och varför den i så fall inte syns - det är inte en fråga om skatterådgivning eller specifikt för just din situation.

Om de lämnat in uppgiften sent så kan det ta lite tid innan det syns = bara att vänta innan du bara godkänner. Eller så kikar du på fel ställe i deklarationen och då får du reda på det av dem och så är det bara att lämna in :slight_smile: I vissa fall, om det som hänt räknas som en försäljning, så kan det vara så att de redovisat säljkursen men inte nödvändigtvis ditt GAV, så var det för mig i ett annat ärende i år (inte via pepins), och där var jag då tvungen att ange omkostnadsbelopp själv. Men det framgick att jag var tvungen att göra det iom att de lämnat kontrolluppgift men som inte var helt fullständig.

Om inte pepins vill svara har vi ju den enda myndigheten som aldrig klagar på för lite resurser, som alltid levererar i tid, och som alltid får fler medarbetare så fort det behövs - Skatteverket. De har dessutom en gratis skatteupplysning man kan ringa och som dessutom har extraöppet nu när efterfrågan är hög :slight_smile: Det sistnämnda tycks inte gälla t.ex. sjukhus eller förlossningsvård och sådant oviktigt, men skatteverket kör extra i högsäsong :wink:

Det har löst sig!
Efter samtal med Skatteverket.

Plötsligt hette de bara B8 (utan hänvisning till FUUD eller Pepins, därför hade jag missat dem när jag skurade igenom pappersdeklarationen.)