Årslön i januari

Hej
Jag kommer få in hela min årslön i januari.
Tänker lägga in det på lysa och sen ta ut en månadslön varje månad. Kanske en fördelning 70% fonder och 30% räntor.
Jag har rätt bra ekonomi överlag cirka 1 miljon i index och 100 000 i buffert.

Hur hade ni gjort?

Jag hade valt endast bankkonto för det som ska användas under året av årslönen. Finns ingen anledning att chansa med de pengarna.

7 gillningar

Om pengarna ska anvöndas inom året så hade jag inte investerat det alls. Sparkonto med fria uttag och med ränta och statlig insättningsgaranti.

Även en 70/30-portfölj kan ju på kort tid gå ner 35-40%. Vore tråkigt om så stor del av årslönen försvann.

3 gillningar

Hur stor andel av din lön hade du tänkt att använda för sparande, hur stor andel går till fasta kostnader samt fasta-ish kostnader?

1 gillning