Återflytt till Sverige från Portugal som 71-åring

Om vederbörande är svensk medborgare och bott och betalat skatt större delen av livet till svenska staten ser jag inga problem med att man vänder hem när man blir tillräckligt skröplig.
Men gissar att de flesta upptäcker det i 70-80-års ålder att vården hemma är, om inte världsklass så iaf ganska trygg jämfört med att sitta i ett främmande land och vara beroende av privata vårdförsäkringar.

Var det inte 0% skatt i Portugal så blir väl ingen dubbel skatt?

2 gillningar

Som jag förstår problemet med Portugal i nuläget så är det att det tidigare dubbelbeskattningsavtalet har sagts upp (av Sverige / förra regeringen för det var för gynnsamt för vissa personer tydligen). Dvs att man inte längre kan ta ut svensk tjänstepension och skatta noll som boende/skriven/skattskyldig i Portugal.

Eftersom det just nu inte finns något bilateralt avtal för att förhindra dubbelbeskattning så blir man just dubbelt beskattas. Både Portugal och Sverige tar ut skatter fullt ut utan avräkning på skatt som betalas i andra landet. Det finns inget regelverk för hur det ska hanteras, inget dubbelbeskattningsavtal helt enkelt.

Mig veterligen så regleras sådant inte av EU utan det år bilateralt. Varför det är så är en bra fråga.

Själv bor jag i ett annat EU land men måste ändå hantera både svensk och andra landets deklaration av inkomst. En lite djungel.

Hade varit önskvärt med om det fanns ett EU regelverk för det år minst lika krångligt mellan EU länder som mellan Sverige och andra (icke EU) länder. Tyvärr verkar det hela bygga helt på nationell lag och eventuella bilaterala dubbelbeskattningsavtal.

1 gillning

Det stämmer iofs. Men det finns lagar och regler på EU nivå som går ut på att länder inte får förhindra fri rörlighet av människor.

Om det finns lagstiftning på lands nivå som utgör hinder för människor att flytta till ett annat land inom EU så kan det bryta mot EUs regler. Om ett sånt fall tas upp i EU domstol kan det behöva fixas av landet som felar / skapat hindret.

1 gillning

Det som Sverige inte accepterar är att Portugal ska beskatta människor som faktiskt bor i Portugal!!! :slightly_smiling_face: Sverige tycker att Skatteverket i Sverige ska beskatta både människor boende i Sverige OCH boende i Portugal. Då blir inkomst med källa i Sverige utsatt för dubbel beskattningsskyldighet.

Det finns andra undantag inom EU men det typiska är att det inte ska vara möjligt att betala skatt till två länder för samma inkomst, tex källskatt i ett och vanlig inkomstskatt i ett annat.

Så har jag fattat det iaf.

1 gillning

Sant. Frågan är mer kanske vem som tar upp det som ett brott mot fria rörligheten inom EU. Sverige lär inte göra det. Men kanske Portugal?

Tyvärr är det så att så länge man år medborgare i Sverige så blir man inte fri från skatt. Oavset om det är obegränsat eller begränsat skattskyldig så är man skattskyldig.

Som jag förstår det kan alltid Sverige ta ut SINK skatten på 25% på pensioner. Sen om andra landet har lägre skatt på pensioner så kan man via dubbelbeskattningsavtalet få tillbaka den överskjutande delen. Som jag förstår i efterskott.

Är där inget dubbelbeskattningsavtal så får man väl vackert betala skatten i båda länderna, hoppas på att det skrivs ett nytt avtal, eller flytta till ett land med dubbelbeskattningsavtal. Det är väl tyvärr den krassa verkligheten :grimacing:

Det Sverige inte accepterade var att man tog ut svensk tjänstepension med 0% skatt.

Förstår att man ville stoppa kryphålet att ta ut lön på några miljoner med 0% skatt.

1 gillning

Medborgare har väl inget med saken att göra? Alla som inte är obegränsat skattskyldiga i Sverige är begränsat skattskyldiga i Sverige, svensk medborgare eller ej.

2 gillningar

Ja exakt detta med att man får flytta till ett annat land gör ju att Sverige har orsakat ett hinder mot att flytta till Portugal. Det fanns ett välfungerande avtal innan. Jag kan tänka mig att detta skulle kunna bryta mot EU regel.

Jag tror kanske bara advokatfirmor med väldigt mycket pengar bakom sig har råd att driva mål i EU domstol :slightly_smiling_face: dvs inte din lokala skatterådgivare i Portugal.

1 gillning

Bor/arbetar man i Sverige som medborgare i ett annat land så blir man såklart skattskyldig på inkomster man har i Sverige.

Flyttar man som utländsk medborgare ifrån Sverige och inte längre har inkomster så blir man fri från skatt i Sverige. Precis som jag blivit fri från skatt från länder som jag arbetat i som ”utlänning”.

Hur blir man helt fri från Svensk skatt som svensk medborgare?

Förstår inte hur det var ett välfungerande avtal?

Det var ett avtal som förhindrade att någon inkomst blev föremål för beskattningsskyldighet i två länder.

1 gillning

Flyttar du från Sverige och inte har några beskattningsbara inkomster i Sverige så blir man fri från att betala skatt i Sverige, ja. Oavsett medborgarskap.

Genom att inte ha några beskattningsbara inkomster i Sverige. Precis som om du inte skulle vara svensk medborgare.

Edit: Såvitt jag förstår så har det svenska medborgarskapet endast möjlig inverkan på beslutsunderlaget för om du har väsentlig anknytning till Sverige, dvs om du skall vara begränsat eller obegränsat skattskyldig i Sverige. Några andra skattetekniska skillnader gör det inte.

1 gillning

Men Portugal satte skatten till 0% för utländska pensionärer så var ju ett avtal som gjorde att man kunde ta ut svensk pension utan någon skatt alls.

Förstår inte ens varför det är något konstigt att vi säger upp skatteavtal med länder som försöker utnyttja avtalet genom skattekonukrens. Hade varit en annan sak om alla pensionärer betalade lika mycket men nu siktade man in sig på en nitch att få pensionärer som skatteplanerade att flytta dit, inge konstigt att i ett sånt fall säga upp avtalet.

Det är väl mest synd om pensionärerna som tar ut tjänstepension på 5 år med planen att få 0% skatt som nu istället åker på statlig skatt men det är ju en till av spelet när man försöker utnyttja kryphål i lagstiftningen.

2 gillningar

Nu var det väl iofs inte på alla pensioner utan på privata tjänstepensioner.

Sen vet jag inte om Portugal på något sätt kunde ändra på reglerna efter att dubbelbeskattningsavtalet var underskrivet med Sverige.

Sverige skrev ju under avtalet frivilligt, och sedan river man upp det när det inte passar. Och sätter folk som litat på reglerna på pottkanten.

Men som jag sagt tidigare, man kan inte lita på att svenska staten ska hålla de regler som gäller utan det kan ändras när som helst. Tyvärr bara att acceptera så blir man inte besviken :slight_smile:

1 gillning

Sverige skrev under ett skatteavtal med Portugal för 20 år sedan. Långt efter det började Portugal skattekonkurera. Det tyckte inte svenska staten om så då skrev man ett nytt avtal där Portugal lovade att sluta nollbeskatta svenska tjänstepensioner. Den portugisiska regeringen struntade i flera år helt i att åtgärda detta, och då sa Sverige upp det ursprungliga avtalet.

1 gillning

Alternativet till att låta självständiga suveräna stater tävla om skatter är väl att EU inför någon typ av restriktioner på hur den där tävlingen går till. Just nu finns det inget sånt. Det vore kanske ett demokratiskt EU vänligt sätt.

Det känns helt naturligt för mig att stater kan locka med lägre skatt i ett system med konkurrens. Det är ju ännu viktigare med företagsskatten i EU där Irland har vunnit matchen.

Det som blir fel är när en stat ska motverka själva iden med hur man konkurrerar i EU, hur man lätt ska kunna flytta mellan EU länder osv. Att utsätta människor för dubbel beskattningsskyldighet känns som att backa 100 år. Bara för att sossarna är avundsjuka på ett fåtal svenska pensionärer i Portugal.

Ja ok :slight_smile: Det är bara svårt att inte ha beskattningsbar inkomst i Sverige som medborgare eller inte eftersom man inte kan lösa ut pensioner och punktskatta dem för att bli ”fri” från svensk skatt i framtiden. Man sitter liksom fast med det :slight_smile:

Som vanligt är vi väl dåliga på att förhandla. Man kunde tex skrivit in i nya avtalet en viss minimum skatt om det ena landet ej tar ut någon. Tex 10% eller 15% så hade man ju kunnat lösa det genom avtal.

Sen är det ju lite typiskt Sverige att gå efter pensionärer utomlands i ett relativt sett fattigt EU land istället för att täppa till mycket större hål i välfärdssystemet.

1 gillning

Det är sossarnas sätt att fiska röster.

2 gillningar