Har genomfört ett återköp av en KF och kommer att få ca 320 tkr utbetalt. Hur placerar jag detta smartast? Har fyllt bufferthinken. Har 25 tkr i lekhinken. Hade tänkt ha ca 125 tkr i mellanrisk (Avanza-fonder). Resterande ca 250 tkr tänkte jag ha i 90/10 Lysa (högrisk). Tanken med KF från början var pensionsspar. Är 45 år. Bor i villa, två bilar. Stadig inkomst. 2,8 mkr i bolån. Sparar fortfarande till mina barn samt ett gemensamt konto med min sambo men tänker ändå spara 3000 kr/mån i Lysa. Är det smart lägga in hela summan (250 tkr) hos Lysa i ett svep, eller bör man portionera ut det under året? Eller skall jag hitta på något annat? Nybörjare, så ge mig era bästa tips! Tack på förhand!
//Daniel
Om du kör Lysa så rekommenderar jag att du kör 100/0 och lägger 25K extra i bufferthinken. Rent statistiskt så är det bäst att lägga in allt på en gång. Då i de allra flesta fall är time in market bättre än timing the market. Jag brukar fråga varför behöver du en mellanrisk hink? Har ni några inköp planerade under den tidsperioden.
1 gillning
1 gillning