Hej Jan!
Vet du om det finns något instrument för att “blanka” räntepapper? Kanske någon fond?
Martin
Hej Jan!
Vet du om det finns något instrument för att “blanka” räntepapper? Kanske någon fond?
Martin
Blankning är väldigt spekulativt, eftersom en aktie både kan gå upp eller ner 10 procent eller mer på en enda dag.
Räntemarknaden är betydligt lugnare. Det kan ta åratal innan en bostadsobligation rör sig en procent. Incitamentet för att blanka räntepapper är därför betydligt mindre.
Det finns troligen någon hedgefond som sysslar med detta, men rådet till en småsparare är: Låt bli.
Läs gärna det inlägg om räntefonder som Jan skrev för ett tag sedan. I sanningens namn kunde jag det mesta, men det finns guldkorn att hämta för alla i artikeln.