Att förvalta min mammas pengar

Hej på er, jag är en flitig lyssnare på er podd och har verkligen lärt mig mycket och fått min omgivning att börja spara. All credd till er :slight_smile:

Jag har en fråga:

Min mamma har fått demens och flyttade precis till ett permanent boende. Jag och min syster säljer nu hennes lägenhet. Både jag och min syster har framtidsfullmakt kring detta samt att jag har den ekonomiska fullmakten för hennes bank. Så jag har ordning på ekonomin. När försäljningen är klar tänkte jag sätta alla pengar till ett sparkonto med ränta givetvis med insättningsgaranti. Detta för att pengarna ska få vara ifred och ”växa” lite än ett vanligt sparkonto där värdet sedan kommer att urholkas pga inflationen. Gör jag rätt här? Mamma, min syster och jag är väldigt eniga att så länge hon lever så ska pengarna inte röras förutom till användning för henne eftersom det är hennes pengar. Jag vågar inte sätta in pengarna i indexfonder eller liknande för att ”riskera” hennes pengar och det är oklart hur länge hon lever.

med vänliga hälsningar Andre

Jag tycker att det i denna situation verkar vettig med sparkonto med insättningsgaranti, såsom du förslagit.

Att försöka optimera avkastningen riskerar att gå snett, även om man som sparfantast alltid frestas att bättra på lite. Men din mamman kan ju av naturliga skäl inte vänta ut marknaden om det skulle behövas, så ett sparkonto med insättningsgaranti tycker jag verkar sunt när sparhorisonten är oklar.

Beroende på hur mycket pengar det rör sig om bör ni tänka på att insättningsgarantin är begränsad till 950.000 SEK per person och institut.

https://www.riksgalden.se/sv/var-verksamhet/insattningsgarantin-och-investerarskyddet/sa-fungerar-insattningsgarantin/

Tack för intressanta tankar Thomas. Håller helt med :slight_smile: