Att-göra lista för utlandsflytt

Hej forumet !

Det finns vissa här i forumet som tipsar om att skapa konton i vissa banker m.m. innan man anmäler flytt i skatteverket. Min fundering är om det finns andra grejer man bör tänka på innan man anmäler sin flytt till skatteverket. Vi kan väll tillsammans komma på en bra to-do list inför utlandsflytt som relaterar till just vardagsekonomin. Dela gärna med er om era tips ! Folk som redan är utlandssvenskar kan ju gärna dela med sig om vad de gjorde eller vad de önskar att de gjorde. :smiley:

Bakgrund: Jag planerar att plugga utomlands efter sommaren och kommer förmodligen bli begränsad skattskyldig (skattehemvist i Frankrike) då jag inte planerar att flytta tillbaka.

5 gillningar

Jag bodde utomlands i sex år och nåt som jag önskade att jag gjort var främst att ha öppnat en kapitalförsäkring hos Nordnet.

Sedan kan det vara bra att ha en bank utan månadskostnad som Skandia.

2 gillningar

+1. Se till att öppna några KF innan du flyttar ut så att du kan använda dem till olika portföljer.

2 gillningar

Som de andra skriver, de skadar inte med en KF och ett bankkonto.

Men ang KF, jag tror inte det är säkert att du kan undvika kapitalvinstskatt. Nåt att försöka kolla upp i ditt nya hemland.

Jag rekommenderar även ett färskt bankid.

Ett flexibelt (kontantkort) mobilabonnemang så att du har kvar ditt nuvarande nummer, tillgång till internet mm men också enkelt kan säga upp ifall du vill.

Äger du nåt boende? Isåfall behöver du bestämma ifall du ska ha kvar eller sälja med tanke på skattehemvisten.

1 gillning

Jag ska återkomma med vår typiska To Do lista senare. Har inte tillgång till den just nu.

Vad baserar du att du blir begränsat skattskyldig?

För att bli det omedelbart första året så ska man inte vistas ”stadigvarande” i Sverige. Ofta begränsas man till Max 72 d/år eller 6 d/mån under rullande 12 månaders perioder.

Man ska heller inte ha ”väsentlig anknytning”. Tex inte ha hyrd/ägd bostad. Inte ha direkt familj i landet (partner, barn). Mig veterligen räknas inte föräldrar eller syskon. Det är dock inget givet utan avgörs / beslutas årligen i den svenska deklarationen som man ändå måste lämna in. Baserat på den beslutar SKV. Efter 5 år som begränsat skattskyldig så ändras reglerna och man behöver inte deklarera i Sverige. Då slutar även ens personnummer att fungera. Istället tilldelas man ett annat nummer, som kallas GD.

Om du uppfyller det ovanstående så skulle jag säga att det är sannolikt att du betraktas som begränsat skattskyldig.

Orsaken jag frågat är att det påverkar To Do listan lite. Gäller även om man först blir obegränsat och först senare begränsat skattskyldig.

1 gillning

Varför KF istället för vanligt fondkonto?

1 gillning

för att slippa skatt på kapitalvinst när du säljer samt utdelningar.

1 gillning

Vilka fördelar ser du med att vara begränsat skatteskyldig? Jag ser bara fördelar givet att du bor i ett land med ett skatteavtal med Sverige för att undvika dubbel beskattning.

Hur slipper du skatten på kapitalvinst? Min förståelse är att det är bättre med fondkonto och beskatta vinsten i Sverige då man ändå inte kommer undan beskattningen med en KF.

Vi flyttar till USA i höst och är genuint nyfiken på respektive fördelar.

1 gillning

Ärligt talat är jag inte säker på den saken. Har bara tänkt på att minimera skatten i Sverige och antagit att det minimerar skatten i Kina med. Eftersom jag är all-in i Kina och ligger megaminus just nu så spelar det ingen roll, men förhoppningsvis går det bättre i framtiden :slight_smile:

Om du flyttar till USA i höst så ser jag dock ingen poäng att ha ett svenskt fondkonto. Du har bättre brokers i USA samt Roth IRA.

1 gillning

Det är sant men det är en växlingskurs just nu som pekar mot att så mycket pengar som möjligt stannar i Sverige ett tag :slight_smile:

KF beskattas som ISK och det är i de flesta fall lägre skatt + att du inte behöver deklarera varje affär.

Sen ska man kolla upp vad som gäller för KF i landet man ska bo. En del smått galna länder som USA vill beskatta allt, oavsett var pengarna finns eller i vilken form.

2 gillningar

Jag har redan haft kontakt med skatteverket om saken och de sa att jag kommer bli begränsad skattskyldig och därmed ha min skattehemvist i Frankrike. Jag äger/hyr ingen bostad i Sverige och jag har ingen make/maka eller barn. Stadigvarande vistelse räknas som minst 6 månader per år i Sverige om jag har förstått rätt, vilket inte kommer vara fallet för mig då jag endast besöker familjen på loven (ca. 3 månader per år).

1 gillning

Men ISK som beskattningsform (om jag tolkar vad du menar med KF rätt) är väl bara möjligt med svensk taxerad inkomst?

Dessutom, min förståelse är att ISK beskattningen inte anses som beskattad kapitalvinst i USA och därmed får du betala vinstskatt när du säljer trots att du haft en genomsnittlig skatt på kapitalet. Det är ju dock väldigt positivt om jag har fel.

ISK funkar så länge man är obegränsat skattskyldig. Som vanligt med andra ord. Inte beroende på inkomst i Sverige. Så fort man blir begränsat skattskyldig så måste ISK hanteras som Depå alltså deklarera alla affärer och skatt på vinsten.

KF är tekniskt sett en försäkring där försäkringsbolaget äger tillgångarna och du har rätt till värdet. Beskattas i Sverige på samma sätt som ISK. Så länga inga utbetalningar görs så är där inget att beskatta. Även om en del länder kan vilka beskatta det som förmögenhet. Det är sådant man måste kolla.

2 gillningar

Ok, tack för förklaringen. Det är just skatteeffekter vid realiseringen av vinsten som jag vill undvika då den kommer att beskattas i USA som en kapitalvinst oavsett om man schablonskattat på beloppet.

Tack för hjälpen!

1 gillning

Ta hjälp och kolla hur KF hanteras i USA. Kanske SKV kan hjälpa eller anlita någon expert. Sannolikt billigare i långa loppet.

Kompisar som jobbat i USA tyckte deras system var komplext. Så om du kan, försök få skattehjälp via arbetsgivaren.

Mmm, det där är lite lurigt. Man ska skriva ut sig om man ska bo utomlands beräknat minst ett år. Men betraktas som stadigvarande om man är i Sverige längre än 6 mån.

Men samtidigt finns krav via skattelagen (6 och 12 månaders reglerna) att man inte får vara mer än i snitt 6 d/mån i Sverige. Alltså 36 d/6 mån, 72 d/år eller någon rullande 12 månaders period.

Så det känns som flera överlappande regler för olika saker. Trots att vi bott utomlands i många år har jag inte blivit helt klok på det utan hanterat det på årsbasis med hjälp. Många ”ins and outs” känns det som. Det är väl därför det finns skattejurister :slight_smile:

Hur som helst, som du beskriver kommer du nog att betraktas som begränsat skattskyldig. Det i sin tur innebär att ISK inte funkar för dig. En ISK kommer att hanteras och beskattas som en depå.

Alternativet är då antigen depå (deklarera alla affärer, reavinst skatt) eller KF (schablonskatt, inga affärer att deklarera).

Jag föredrar KF och har det där vi nu bor inom EU.

Tipset är att kolla upp hur Frankrike betraktar KF lösningen. Om det riskeras att beskattas som förmögenhet där, men det skulle jag inte tro. Vi drabbas inte av det i ett annat EU land åtminstone men värt att kolla upp.

PS Återkommer med listan :slight_smile:

Jag har pratat med SKV och dom erbjuder ingen hjälp i den riktningen utan bara vad som ska beskattas i Sverige.

Tack för tipset. Jag hoppas att arbetsgivaren kan tillhandahålla det. Vi förhandlar kompensation innan sommaren och tänkte göra den begäran till en del av paketet. Det är en privat flytt så inget jag kan kräva.

1 gillning

Allt är förhandlingsbart, speciellt ”in the land of the free, home of the brave ”. Spännande! Lycka till :grinning::+1:

1 gillning