Just nu väntar jag på ett mejl från skatteverket om saken om hur skattningen kommer se ut för mig mellan Sverige och Frankrike angående det att ha en svensk KF. Vi får se vad de säger
Nu fick jag chansen att återkomma med “att göra” lista vid utlandsflytt. Tagit med brett så inte bara rent investerings/ekonomiska grejer. I stort och smått så är här lite tips:
-
Förnya BankID före det går ut. Efter 3 år som utskriven försvinner man ur “SPAR” registret (finns dock lagförslag att förlänga till 10 år) och kan då inte förnya BankID. Men det verkar finnas en lucka hos bankerna, att man kan förnya så länge man har ett aktivt BankID. Därav “före det går ut”
-
Skaffa/ta med bank dosor för viktigaste bankerna (om de har sådan). Behövs ibland för att lägga till nya mottagare, och m.h.t. BankID ovan. Om dosan är gammal så kan det vara bra att få den utbytt. Kolla också ev. inloggningskort som en del banker har.
-
Förnya körkort. När man väl är utskriven får man tydligen inte förnya det längre, utan man ska göra det i det land man bor, vilket inte alltid är praktiskt eller lätt genomförbart. Om körkortet gått ut vid återkomst till Sverige så kan man “oftast” få ett nytt utan nytt förarprov, men varför chansa. OBS! Med KF ska man ändå kolla upp nya landets lagstiftning, om de vill ha skatt på sådana tillgångar. Vi har dock inte haft det problemet men förstått att det kan gälla en del länder med tuffare lagstifning.,
-
Tänk igenom sparandet, speciellt om begränsat skattskyldig, då Kapitalförsäkring ofta är smidigt eftersom man får ha kvar schablonbeskattning och inte redovisa varje affär separat i deklarationen. Om man är obegränsat skattskyldig (tex. partner/barn eller ett boende kvar i Sverige) så fungerar ISK som vanligt.
-
Skaffa sparkonton med ränta om det behövs. Väl utskriven så kan man oftast inte starta sådana, åtminstone inte med lätthet.
-
Skaffa digital brevlåda om man inte har det redan tex. Kivra. Detta för att säkra att man får det mesta av posten där digitalt. Postgången i Sverige är ju inte den bästa och min erfarenhet av utlandet, även inom EU, är inte den bästa utan att det tar både tid och inte allt som kommer fram.
-
Anmäla utflytt till Skatteverket Folkbokföringen. Detta bör tajmas jämfört med grejer ovan som man måste göra före utskrivningen går igenom. Det kan vara bra att tänka igenom vilken adress man sätter, så man slipper ändra adressen så fort man flyttar (vilket man tenderar göra då och då pga hyreskontrakt). Jag har tex. satt arbetsplatsens adress, eftersom de var OK med det.
-
Anmäl “särskild postadress” (alltså separat från adressen i nya landet) om man vill styra den fysiska posten som tyvärr ändå verkar komma till tex. ett syskon eller föräldrar. De kan ju scanna och skicka till en snabbt, om det behövs.
-
Såklart stänga ner allt med boendet och alla räkningar och abonnemang, el, gas, vatten, wifi, hemförsäkring mm.
-
Om man inte har kvar bostad, men avser att återvända någon gång, så kan det vara bra att ställa sig i en eller flera bostadsköer för hyreslägenheter. Och hålla könumret vid liv under åren.
-
Förnya betal- och kreditkort så de varar ett tag.
-
Skaffa TIN dvs. skatte nummer i nya landet så fort som möjligt och vara förberedd på anstormningen av “känd din kund” från bankerna. De kräver oftast TIN för att kontona inte ska frysas. Som student är det säkert andra regler som gäller, så kolla upp vad som krävs från banken/bankerna.
-
Tänk igenom försäkringsskyddet både i Sverige och i nya landet. Idealt sett är man försäkrad direkt dag 1. EU kortet ger inom EU samma patientavgifter som folk lokalt. Om man är utanför EU så bör man verkligen tänka igenom det. Om man är utskriven ur Sverige så kan det bli rätt dyrt att gå till vårdcentral eller akuten, eftersom man inte tillhör svensk socialförsäkring längre. Min frus besök på vårdcentral kostade 1500 kr och en kompis stukade fot på akuten kostade 4000 kr. Då är det bra att ha en separat försäkring som man kan “claima”.
-
Ändra address hos andra företag man har att göra med. Tex flygbolag, akassa/fack, etc. Det är bra att kolla så man har rätt address där. Det är inte alla som får information från SKV, och ibland funkar det inte även om det ska det.
-
Anmäla sig till Svensk listan så ambassaden vet var de kan nå en om kris.
-
Lägg över så mycket som möjligt av räkningar som ska vara kvar på autogiro eller e-faktura.
-
Ta med bra dator (ev. förnya) m.h.t. svenskt tangentbord. Ta ev. med ett löst tangentbord om man vill ha det för sin arbetsstation hemma.
-
Fylla på vaccinationer om det är ett land lite längre bort, tex Asien.
-
Gå till tandläkaren och skaffa ev. mediciner som behövs. Tar alltid tid att få upp sådant på banan i andra landet. Tänk på att när man väl är utskriven så får man betala fullpris i Sverige då man ostast inte tillhör svensk socialförsäkring. Det gäller tex. även digitala recept som slutar att fungera, tyvärr.
-
Gå till frisören. Tar även det lite tid att hitta någon bra i nya landet.
-
Skaffa nya glasögon / köpa med linser. Samma orsak som ovan.
-
Tänk igenom vad an vill ha med sig i packningen. Även tex. svenska varor som man inte riktigt kan leva utan. Tex. snus för oss snusare är ju jätteviktigt
Hoppas det ger något
Väldigt bra lista från JFB. Tänkte skriva skaffa BankID, körkort och tangentbord då jag personligen hade lite tjafs med det.
Kan tillägga att BankID kan jag nu förnya via Swedbank utan problem.
Edit:
Kom på två saker till.
- Bor du i EU så är det jättesmidigt att ha ID kort och Pass som är ett par år isär, så slipper man hamna i en situation där passet är på väg att gå ut och man har inte möjlighet hatt förnya i Sverige och måste betala enochenhalv njure för att förnya på Ambassaden. Även väl värt att skaffa ID kort som backup om passet kommer bort.
- Man kan ha flera BankID så fixa en gammal telefon och lägg in BankID och 2FactorAuthenicators på den som inte lämnar hemmet. Räddade mitt bacon när BankID-et gick ut och jag hade glömt bort att förnya det, men samma om telefonen kommer bort.
Jag brukar själv köpa glasögon utomlands regelmässigt. Detta är kopplat till att jag normalt besöker länder med betydligt lägre kostnadsläge än Sverige. Det jag noterat då är att det kan finnas en poäng i att göra synundersökning i Sverige. Det är inte så lätt med annorlunda alfabet eller bara vanliga bokstäver som heter något annat än man är van vid. Receptet är dock gångbart internationellt så det kan man ta med sig. En annan aspekt är att dyra märkesvagnar inte överallt säljs på rea till fyndpriser. Man kan med fördel köpa ett par bra bågar med stor rabatt i Sverige och ta med sig.
Själva momentet att färdigställa glasögonen brukar kosta några hundra.
En grej som man däremot absolut bör göra i Sverige är att ordna med olika typer av medicinska hjälpmedel. Jag har själv ortopediska inläggssulor. Jag har gjort ett försök att ordna motsvarande utomlands och resultatet blev inte bra. Om man är i ett mer avancerat land går säkert sådant att fixa men då finns det å andra sidan inga pengar att spara.
Jag med.
Ibland går det bra, ibland inte. Som en gång när det blev en dioptri fel samt att ena glasögat var felcentrerat med 12 mm
Jag har gjort det ett antal gånger nu och inte upplevt några brister eller problem. Då har jag haft följande förutsättningar:
- Land med bra medicinsk nivå
- Relativt enkelt synproblem
- Pratar språket obehindrat
Samtidigt har jag vid de flesta tillfällen varit där på besök och det har ju medfört en viss risk. När man bor i ett land har man ju bättre förutsättningar - både att få tips om vart man ska gå och att hantera ev. brister.
Vilken superlista! Tack så mycket för den, kommer verkligen i rätt tid då jag är mitt i processen att försöka förstå mig på vad som innebär att skriva ut sig. Jag har ett par frågor som jag hoppas kan få svar på:
-
Kostnad för vård i Sverige. Du skriver att din fru och kompis fick betala höga avgifter för vård i Sverige under perioden ni var utflyttade. Jag läste på 1177 att det inte gäller för alla länder:
Vård i Sverige om du är utlandssvensk - 1177
Var det så att ni flyttade till ett land som inte gav möjlighet att få svenska patientavgifter i Sverige? Jag ska flytta till ett land i Asien som inte finns med på listorna och hoppas att de svenska patientavgifterna gäller för mig trots att jag flyttar ut. Kan det stämma? -
Jag har redan ett TIN i landet som jag ska flytta till men jag förstår inte riktigt vad som händer med min svenska bank när jag flyttar ut. Vad vill dom ha TIN för? Kan jag använda min bank som vanligt i Sverige, öppna konton, föra över pengar, förnya bankkort, etc?
-
Jag har hittils deklarerat min utländska skatt till skatteverket och åberopat 6-månadersregeln eftersom jag är obegränsatt skatteskyldig, men om jag flyttar ut och blir begränsatt skatteskyldig, behöver jag fortfarande deklarera min inkomst till skatteverket då?
Har redan skickat iväg frågor till SKV och försäkringskassan men tänkte att det är bra att höra från er som har erfarenhet i det här också, så tack på förhand!
Kul att du kan ha nytta av listan!
-
Vård. Ja är det Asien så får man räkna med att betala fullpris i Sverige. Man nekas inte vård åtminstone
Sen har man en försäkring med Expat kontrakt för hela familjen där man claimar utläggen som man gjort. Om man inte får det så får man ta en sådan själv, rekommenderas bestämt. Bara se till att ha alla räkningar och papper med dig tillbaka för claimet. Det stämmer att de vi känner som råkat ut för att betala max varit skrivna utanför EU. Räkna med att den mesta vården sker i landet, eller kringliggande länder om vården i landet inte är den bästa. Sen är det rätt olika med privat-försäkrings sjukvård mot svensk i huvudsak statlig. I Sverige får man ligga på får att få vård. På privata kliniker är det ibland det motsatta, så man får ibland verkligen fråga om det är nödvändigt med alla undersökningar. Jag har själv överbehandlats å det grövsta för att sjukhuset ville pumpa försäkringen på pengar. Alltid bra om företaget erbjuder kontakt med svensk läkare på företaget eller via tex SOS international så man kan stämma av om man verkligen behöver ultraljud, MRI och x andra scanns för att man har ont i revbenet
-
TIN. Bra att du har det redan. Den är nödvändig. Alla dina banker kommer att kontakta dig (eller om man gör det proaktivt) för att registrera dig rätt inkl TIN. Den används för att SKV ska kunna samverka med skattemyndigheten i landet. Ingen väg runt det nuför tiden. Om man inte registrerar detta i tid så fryses kontona tills man gjort det. Jag missade att Avanza hade skickat ett e-meddelande till mig så plötsligt frös kontona. Men det löstes på ett par dagar när jag gett dem TIN, utlandsadress mm. Överföra kunde vi göra som vanligt. Öppna konto är knepigare - en del banker tillåter en bara att ha kvar befintliga konton - andra tillåter nya konton med extra admin för att säkra de följer bankreglerna i EU. Så starta det du behöver före du åker ut om möjligt. Likaså förnya bankkort är enklast före man lämnar. Tänk även på körkortet att förnya det för Transportstyrelsen vägrar efter man är utskriven. Man får i så fall köra på internationellt körkort i Sverige om det gått ut.
-
Skattestatus. Jag har alltid fått hjälp av företaget för att deklarera både i utlandet och Sverige. Tex PWC. Ja, även när man är begränsat skattskyldig så ska man deklarera sina inkomster i Sverige (bara det som är i Sverige tex räntor mm). Det gäller i 5 år har jag för mig. Därefter behöver man tydligen inte deklarera i Sverige men har för mig att PWC ändå rekommenderade att göra det, osäker på varför. Det som händer efter 5 år som begränsat skattskyldig är också att man tappar sin kommun anknytning så personnummret inte längre fungerar för skatten. Man får ett nytt sådant nummer (kallas GD, generella distriktet eftersom ingen kommun anknytning) så kopplar man det på SKV så man deklarerar på ett annat nummer bara. Same same but different. Lite märkligt men så är det.
Hoppas det hjälper dig/er på vägen!
Det är lite meck och byråkrati strul men solklart värt det. Att bo och arbeta utomlands har varit det enskilt viktigaste bidraget till vår personliga utveckling, trots byråkrati i både Sverige och i landet man bor.
Viktigast är bara att prioritera vad som är viktigast att göra före man skriver ut sig och vad man kan göra sen. Man löser hindren på banan ett och ett
Tusen tack för svaren!
- Angående vårdkostnaden förstår jag det tvärtemot dina erfarenheter utifrån informationen från 1177. Att om man är skriven i ett land utanför EU, USA, etc. så behöver man endast betala vanliga svenska patientavgifter? Kan villkoren ha ändrats sedan dina erfarenheter eller jag som förstår fel? (Jag har frågat försäkringskassan och väntar på svar om detta). Jag har en försäkring här men den är inte så heltäckande att jag kan claima i Sverige tyvärr.
- Uppdatering: Jag var i kontakt med försäkringskassan och de bekräftade det du sa, så det gäller ju att ha en privat försäkring om man söker vård i Sverige, annars blir det dyrt som sagt!
-
Det här med TIN och bankerna gör mig lite förvirrad. Varför vill bankerna ha TIN och inte Skatteverket? Eftersom jag redan är skyldig att deklarera mina inkomster till Sverige, varför behöver dom TIN också? Vem frågar man i det här fallet? Bankerna? SKV? Tyvärr har jag ingen tillgång till någon revisor utan måste kolla upp det här själv…
-
Okej, jag måste alltså fortsätta deklarera min inkomst även efter att jag har flyttat ut från Sverige, tack för förtydligandet
TIN är ens skattenummer i utlandet. Tänk på det som motsvarande ett personnummer. Banken är skyldig att ta in det, sen rapporterar de intäkter mm till SKV som kan sammanställa din svenska sida inkl det land du då bor/arbetar i via TIN. Sen kan (osäker på hur mycket det egentligen sker) SKV samverka med Skatteverket i landet du jobbar så att de har full koll på din situation. Så har jag fattat det
Ja jag har deklarerat varje år. Den svenska delen i Sverige och den utländska delen där borta. Sen är det en del grejer som kan överlappa, tex en del länder måste man rapportera kapitalvinster, räntor etc i Sverige även till utländska SKV men oftast innebär det bara att skatten som dras i Sverige täcker vad skatten är i utlandet (vi har ju oftast höga skatter) dvs det dras inte mer skatt. Sådant regleras i avtal mellan länderna sk (undvikande av) dubbelbeskattningsavtal. Eftersom sådana kan vara lite luriga, och man kan missa grejer som även är bra för en, så fick vi alltid hjälp av PWC både i Sverige och utlandet.
När det gäller om du ska deklarera efter du har blivit begränsat skattskyldig så är det nog bäst att du kollar det med SKV när det närmar sig. Brukar inte ske år 1. Det kan vara så att jag kanske gjorde det i onödan eftersom PWC önskade det. Jag har däremot alltid deklarerat i Sverige när jag varit obegränsat skattskyldig. Ganska logiskt.
Menar du flera bankid från samma bank med olika utgångsdatum eller från olika banker?
Kan man förresten kanske ha flera bankid från flera banker på samma enhet?
Ett bra alternativ att inte glömma är FREJA ID. Digitaliseringsmyndigheten i Sverige satsar på att den skall bli giltig inom EU.
Detta med digitala id:n ör ju ganska skört egentligen
Att som någon föreslog lägga ett extra bankid på en annan (gammal) extratelefon som man har hemma är ju smart om den vanliga blir stulen eller går sönder.
Ska man alltså installera och aktivera det med samma simkort och nummer som man använder i sin vanliga telefon? Och vad händer om man då skaffar ett nytt simkort vid stöld/går sönder? Och om man byter nummer, funkar ens gamla bankid överhuvutaget i såväl den vanliga som den gamla telefonen?
Frejaid har jag faktiskt installerat, men man måste gå till utvalda ställen för att manuellt aktivera denna e-funktionen.
En annan fråga är om man kan ha bankid från flera banker på samma telefon, om någon banks kommunikation slutar fungera.