Hej Jan och Caroline,
Tack för en toppenbra youtubekanal.
Jag går i tankar om hur jag ska göra med min boendesituation och är intresserad av att veta hur ni resonerar i frågan. Jag och min pojkvän har varit tillsammans i två år, har bott ihop i ett år och har det väldigt bra tillsammans. Hittills har jag betalat hyra till min pojkvän som äger huset och min fundering är om jag ska fortsätta göra det eller om jag ska köpa mig in i huset.
Det är min pojkvän som har byggt huset och för bara en månad sedan betalade han in sista summan på bolånet han hade. Huset ligger på landet en mil utanför en småstad och är idag värderat till ungefär 3 miljoner kronor.
Själv har jag en bra inkomst och ett sparande i aktier och fonder på ca 250 000 kr. Jag är ekonomisk som person och sparar i dagsläget 8 000 kr per månad. Kan tillägga att aktiehandel har blivit ett stort intresse för mig så detta gör jag med lätthet. Jag har heller inga skulder.
Jag blir ibland konfronterad av vänner som menar att jag absolut ska ta ett lån för att köpa in mig i huset för att på så sätt “säkra” min tillgång; att jag vid en eventuell separation inte skulle stå helt tomhänt. Det skulle innebära ett lån på 1,2 miljoner kronor plus räntekostnader. Driftskostnaderna på huset är idag relativt låga. Däremot har vi planer på att om några år bygga ut, eventuellt installera solceller och byta ut värmepannan, alltså ytterligare utgifter där jag då ska betala hälften. Haha, jag känner tyngden bara ökar på mina axlar. Idag betalar jag en hyra på 3500 kr per månad och det inkluderar el, värme, internet, hemförsäkring och eventuella reparationer.
Jag är medveten om att det kan vara bra att ta ett lån och att amorteringen kan ses som en form av sparande. Ändå slåss jag med tanken att “med skulder är du inte fri”.
Hur tänker ni i det här fallet?