God natt @Ola_Morin
. Du sitter ändå redan tryggt i Opti ![]()
![]()
![]()
![]()
Japp, det hjälpte inte att jag köper index heller…… ![]()
Man kan även diversifiera genom att välja ut ett rimligt antal aktivt förvaltade aktiefonder.
Plus diversifiera även i tidsdomänen genom att hålla koll på innehaven och byta ut dem vid behov.
Eller för den delen dito med aktier.
Rubriken frågar om diversifiering men själva frågan snävar in stenhårt mot just passiva indexfonder direkt. Pga den hårda insnävningen via en uppenbart ledande fråga mot passiva indexfonder svarade jag Osäker.
Det viktiga är väl att man diversifierar, behöver absolut inte vara via passiva indexfonder.
Om man inte vill eller kan det är det nog bättre att satsa på att försöka skaffa sig kapitalet på andra sätt än på aktiemarknaden (t.ex. som du säger starta ett företag), oavsett om man investerar passivt i indexfonder eller aktivt i enskilda aktier.
Att skapa ett sånt stort alfa att man blir rik snabbt från ett litet kapital kräver såpass hög risk och tur att lottliknelsen börjar ha en mening (även om jag personligen generellt ogillar den liknelsen, när den dras till allt som inte är indexfonder).
Det håller jag full med om. Tyvärr tenderar diskussioner med vissa att eskalera i extremer åt båda håll.
Det är nog så det är. Jag väljer ändå att försöka slå index, det motiverar mig mer än att placera allt i en indexfond.
Det är svårt att jobba aktivt med kapitalet om man bara äger en indexfond.
Du kan gå in och ur den.
Vet inte om jag tänker fel, men jag tänkte gå över helt till globalt index senare i livet när jag vill ”säkra upp” pengarna tillsammans med räntor, guld m.m, nu vill jag mer maximera avkastningen. såklart utan att veta om det blir så, men är ung och tar högre risk nu, för potentiellt högre avkastning för framtiden.
Ett annat sätt att öka risken och förväntade avkastningen är ju att köra global indexfond men använda sig utav belåning samtidigt.
Vill man ha ett annat resultat än vad en global indexfond ger måste man också göra något annat än vad indexfonden gör. Det kommer sannolikt att innebära mer aktivitet och då är det lämpligt att ha en handlingsplan att styra efter.
Självaste Warren Buffet menar att diversifiering minskar potentialen. Men bara för de som är pålästa, vet vad de köper och har en plan för det.
Ja jag har tänkt tanken, men valt det här sättet istället. Tror fortsatt att sverige kommer gå bra i framtiden, så jag satsar på det för nu.
Kruxet med att göra avsteg från index för att slå index höjer risken mer än vad du ökar den förväntade avkastningen.
Att gå in i index med belåning istället för att höja risk och avkastning så höjer man dem lika mycket (förutom räntan på lånet).
Jag uppskattar alla tips och inflikande väldigt mycket, och jag skulle gärna köpa bara globalt index.
Kruxet är väl enligt mig att det är inte hela index. Det är avskuret flera delar- small cap, micro cap, emerging markets, frontier markets, small cap i dessa länder. Och dessutom bolag som utesluts ur index. Om dessa hade varit med hade jag inte tvekat en sekund.
Den som kommer närmast är väl storebrand global all countries. Och man kan säkert komplettera med andra fonder.
Men just nu känns det bättre för mig att testa en annan väg
dessutom vill jag just nu ha en större del i sverige= jag avviker från index direkt
Sen att globalfond är en väldigt stabil och stark ryggrad i en portfölj, håller jag med om!
Angående belåning är jag faktiskt inte så insatt, men ska ta mig en titt på det, tack för tipset!
Vad???
Jag säger alltid till mina stockpicking vänner att jag vet en fantastisk lösning för att få 10% bättre avkastning. Genom att tjäna mera och öka kapitalet i mitt passiva sparande.
Varför skulle jag spendera tid för att leka med mina investeringar (och troligen förlora mot marknaden) när jag kan tex jobba med en intressant sidehustle som ger mig glädje och i bästa fallet lite extrakapital. Tycker att det är väldigt aktivt agerande… ![]()
Räcker det med 10% är det väl bara att använda portföljbelåning? Måste gå ner rätt mycket för att man ska få ett margin call, även om räntan man får betala kan stiga under en period.
Varför inte båda?
Familjen, vännerna och hobbyerna är också jättetrevliga.
Det är ju inte så att du behöver lägga eoner av tid på en portfölj bara för att du köper enskilda aktier.
Ja, jag har nog andra förutsättningar än dig. Själv vill jag ligga på sofflocket och påta i trädgården. Mitt ”sidehustle” är att greja med portföljerna. Hade jag kört index så hade jag nog fått knega lite, ja.
Rådet bör ju vara att inte ”leka” med investeringarna. Det låter slentrianmässigt.