Är det någon som varit på det här? Är det något att ha?
Alltså… Jag blir förvirrad… Trodde de verkligen att det skulle fungera eller gjordes det bara som nåt roligt framför kameran? Människan slutar aldrig att överraska.
Jag vet ine vad som förbryllar mig mest, att balkandiplomaten läser Amelia, att han filosoferar kring en värmländsk sexfestival, eller att detta blir en trådstart på RikaTillsammans…
Mina ”flum”-kompisar har varit där (vissa flera gånger). Någon gång har de försökt få med mig men jag har än så länge tyckt att det är utanför min komfortzon. Så mitt tips är att testa.
(Som vanligt är ju media media, så man behöver inte tro på allt som skrivs. Var ju något halabalo häromåret också. )
Det är väl klart att det är en liten håla i värmland i närheten av mig…
Studiebesök för vår räkning nästa år? Jag tror vi kan skramla till avgiften för en recension.
Den här tråden var inte meningen att tas helt på allvar. Fint iallafall att den inte censurerades.
Jag har två nära vänner som varit på Ängsbacka en hel del. Dock har de (ännu) inte deltagit i någon grupponani. De har iallafall inte berättat om det för mig.
Jag gillar egentligen själva idén med olika övningar och att prova nya saker. Samtidigt har jag med åren vågat ”komma ut mer som konservativ”. Det har bland annat lett till insikten att jag inte gillar så kallade alternativmänniskor. Jag vill alltså inte kategoriskt avfärda deras kunskap, filosofi och metoder. Jag vill mest ifrågasätta själva inramningen med hippie-stuk, konstiga kläder och en vilja att få allt att framstå som ”mystiskt och speciellt”. Kan man slipppa allt det där och mest bara dricka te, göra övningar och fokusera på ”substansen” så kan det säkert finnas en hel del bra i det hela.
Mina vännner har villigt erkänt att en ganska stor kategori av aktiviteter är sådant som kristallterapi och annat hokus pokus. Man kan också köpa all möjlig sådan rekvisita på plats. Att detta är 100% flum har de villigt erkänt. Hade de inte gjort det hade jag ifrågasatt deras mentala hälsa.
En kompis provade att gå på glödande kol. Det skulle väl ”stärka själen” eller något sådant. Sedan kunde han inte gå ordentligt på några veckor. På något sätt var det lite roligt. Även de andra historier jag har fått höra har varit i den genren, alltså handlat om att i kollektiv form utsätta sig för olika plågor. Riktigt vad den riktiga uppsidan skulle vara av just det vet jag ärligt talat inte.
Jag har förstått att artikeln från Amelia har uppfattats som överdriven och missvisande. Den verkar, som mycket annat, mer syfta till att generera klick än till att faktiskt beskriva hur det är. Där tycker jag att Hanna Hellquists artikel om samma ämne var betydligt bättre. Hon går till botten av alltsammans och skriver om det på ett roligt sätt.
Det är klart att vi måste ha öppna sinnen, du store sektledare. Vi bjuder in @Indexqueen också, ser vad hon har att säga om dumheterna
Med rätt inramning skulle en sådan grej kunna bli rolig. ”När vi nu uppnått monetär rikedom är det dags att ta nästa steg och även tillägna oss andlig rikedom. Även själen behöver berikas emellanåt.”
Dementerar. Har inget att säga på ämnet. Undanbeder taggning.
Jag har gått på kol på en annan liknande kurs. Det var illustrativt, tänkvärt och jag ångrar inte att jag gjorde det eftersom det ändå gav en insikt eller två.
Dålig bild, men ändå.
Nyfiken på vad smärtan gav dig för insikter?