Att missa de 10 bästa dagarna på 30 år kostar 30% av årsmedelavkastningen | Intervju med OPTI | #303

Reklam för @Jonas-Opti och hans OPTI. I dagens avsnitt pratar vi bland annat om den senaste Dalbar-rapporten som visade att över den senaste 30 års perioden, med slut 2022-12-31 hade den genomsnittlige amerikanske småspararen underpresterat mot S&P500 med ca 2.84 procentenheter per år. Det är sjukt mycket.

Vi tittar även på en graf från Wells Fargo: “The perils of trying to time the market” som räknade ut kostnaden i årsmedelavkastning att missa de 10 bästa dagarna på 30 år. Det vill säga att man missar 10 av 6.000 dagar eller 0.2% av alla börsdagar.

Det går inte att underskatta hur mycket pengar det här blir över tid. Man kan lugnt räkna med att det kostar halva slutbeloppet. För en median-Avanzian (startkapital: 67.000 SEK, månadssparande 1.100 SEK/mån och 30 års sparhorisont) är det skillnaden mellan att ha:

• 2.200.000 SEK i slutresultat eller 1.030.000 SEK i slutkapital(!) :exploding_head:

Det är bara att testa “Ränta-på-ränta”-räknaren eller vårt verktyg för att jämföra två fonder (sätt in underprestationen som en avgift). Jonas använder det som exempel genom att ge mig en hjärtlig känga med följande metafor:

De flesta av oss som är intresserade av sparande lägger mycket tid på det. Man kan nästan likna det som att vi är mekaniker som lägger mycket tid på motorn på vår bil. Vi pillar och fixar med motorn, ser till att avgifter är låga, optimerar tillgångsslag, diskuterar exponering mot Sverige, olika faktorer, huruvida momentum förbättrar avkastningen och så vidare.

Men vi glömmer ibland bort att motorn inte alls spelar en så stor roll om vi sätter det i relation med själva bilkörandet. Om du inte har någon som sätter sig i bilen och inte kör den, eller om du har någon som kör den vårdslöst och kör ner i diket på grund av ett dumt beteende misstag, då spelar optimeringen av motorn mindre roll.

Han och Dalbar pekar på att snittinvesteraren alltså i genomsnitt får nästan 30% lägre avkastning än den jämförbara investeringen de investerar i, korrigerat för avgifter. Han använder även exemplet som vi diskuterade i tråden: “” att för den vanlige spararen som har t.ex.

• 50.000 kr i sparkapital (typ medianen på Avanza, Lysa etc)
  • Månadssparar 1.500 kr i månaden i 10 år

Kommer få ett högre slutbelopp genom att spara 100 kr mer i månaden än att sänka sin avgift med 0.5%. Med det absolut inte sagt att avgiften inte spelar roll. Vi är båda rörande överens om det, men det kastar ljus på att körandet av bilen inte bör glömmas bort och i vissa fall är viktigare än optimeringen av motorn.

Vi pratar även om lite andra nördiga saker:

• Amortera vs investera just nu

• Att OPTI har bytt åsikt i frågan om exponering mot Sverige (och diskussionen här)

• Skillnaden på OPTI och LYSA (typ den vanligaste frågan vi fick in)

Och mycket mer. Jag och @Jonas-Opti hoppas att du gillar avsnittet! :slight_smile:

Hälsningar,
Jan, Caroline och Jonas

Bonusavsnitt - nedslag i Jonas nyhetsbrev

Du som är kund hos OPTI eller prenumererar på deras nyhetsbrev vet att Jonas skriver riktigt bra nyhetsbrev. Förmodligen bland de bästa i Sverige. För att göra avsnitten någorlunda hanterbara i längd kommer det i veckan ett bonusavsnitt med Jonas där vi pratar om några av mina favoritsutskick. :slight_smile:

Guldkornen och en sammanfattning av avsnittet i en Insta-karusell:

Nedan följer en sammanfattning av avsnittet:

Följ oss gärna i sociala medier (Instagram, YouTube (framförallt våra shorts), Tiktok) där vi numer lägger upp nya saker rätt frekvent. Sådant som är lite mer “snabbmat”-aktigt än de riktigt bra samtalen vi har här i forumet.

Titta, läs eller lyssna på avsnittet

Intervjun finns även att läsa på bloggen där den är riktigt genomarbetad med bilder, länkar, utvikningar och källor. Det vill säga där finns mer info än vad som framkommer i videon / podden. Podden finns där poddar finns, eller via denna länk.

Du som är medlem på Patreon kan som vanligt se det utan reklam via denna länk. Du bör även ha fått det som utskick via Patreon, med bildspel, mp3:a och hela paketet. Notera att du även då slipper reklamen i forumet.

Reklam för OPTI

Om du vill prova Jonas fondrobot så kan du ladda ner OPTI-appen via den sponsrade länken eller ange rikatillsammans när du registrerar dig. :slight_smile:

Övriga länkar

Övriga relaterade länkar till källor vi pratar om under avsnittet är:

7 gillningar

Som jämförelse, hur mycket hade man tjänat på att undvika de 10 sämsta dagarna?

Och är den där underprestationen på 2.84% riskjusterad?
Det kan ju vara så att småspararna inte vill sätta allt i 100% aktier.

Allt är ju trots allt relativt. SP500 underpresterat ju i sin tur mer riskabla aktier med flera % om man inte justerar för risk.

3 gillningar

Har inte data för samma period som ovan. Här är en annan period. Källa.

image

Gillar citat de skriver:

Overall, timing the market hurts returns through the worst and best days clustering together. This has been true historically and as recently as March, when the market was very volatile. Overall, the worst and best market days are just like rain and rainbows. Generally, a rainbow appears only after a thunderstorm. While intentions to miss the rain are valid, we will likely miss the rainbow that follows.

1 gillning

Kul avsnitt! :blush:

Hade lite dålig koll på Opti innan ska jag erkänna, men de känns också som ett bra alternativ.

Kör själv med ”pilla så lite som möjligt med mitt sparande och stoppa in lagom mycket, så blir det tillräckligt bra, strategi”.

Blir personligen lite snurrig av alla som säger att det visst går att tajma marknaden och troligen pillar de konstant med sina konton. Men förmodligen är det något som får dom att må bra. Så de får gärna fortsätta!

För mig passar det utmärkt med att fortsätta pilla in pengar, även om jag kikar minst en gång i månaden. :cherry_blossom:

5 gillningar

En stor klumpsumma in så tidigt som möjligt alltså, för bästa chans att fånga in dessa dagarna, med så mycket investerat som möjligt?

1 gillning

Utan att det ska tolkas som en rekommendation, så är det som enligt historik och matematik bör ge bäst odds. Nick Magiulli kommer ju fram till samma slutsats i sin bok “Just. Keep. Buying.” som vi gjorde ett avsnitt på förra året:

Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. Alla skriver under på det. Men ändå baseras alla prognoser och strategier, oavsett vilka de är, på historisk avkastning i någon mån. Utan historik har vi inget handfast att gå på. Vi kan förstås föra ett teoretiskt resonemang, men utan att ha fått det prövat i verkligheten är det inte mycket värt.

Vid något skede övergår historisk avkastning från att anses vara ovidkommande till att i viss mån vara relevant. På något sätt sitter vi alla ändå i samma båt, hur mycket vi än ogillar det.

3 gillningar

Yes, jag har sett avsnittet. Tänkte bara på den specifika informationen om de få dagarna som gör mycket. Då borde man ju ha så mycket pengar som möjligt när det väl sker.

Förövrigt är det en av mina favoritcitat som stämmer väl överens med min egen syn. Just.keep.buying :+1:t2:

2 gillningar

För att inte missa de bästa dagarna på börsen, finns de statistik på när det är bäst att sätta i pengar på opti?
De bör ha efter några år hyfsad statistik på hur de har slagit. Dvs skillnaden mellan dem som satt in pengar i början av månaden, mitten och slutet.

1 gillning

Samma som alla former av exponeringar mot aktiemarknaden. Så snart som det bara är möjligt. Ju längre tid desto större sannolikhet att du träffar de bra dagarna.

3 gillningar

Som vanligt glider man in på könsskillnader och som vanligt är kvinnor offer för något. Jag såg häromdagen statistik på spelberoende där man kunde konstatera att typ 80% var män. Det är också en överväldigande majoritet män som spelar. Av någon anledning är det sällan den könsmässiga orättvisan nämns så det är lätt att missa att det här med gambling är ett typiskt “manlig” nöje.

Att sedan applicera det här på börsen är inte särskilt långsökt. Man köper något med sina pengar som innebär en risk som i sin tur kan ge en god avkastning. Det finns alltså något hos män som gör att män hellre tar risk med sina pengar och det gäller förresten inte bara pengar utan allt. Det förklarar nog också mycket av skillnaderna mellan män och kvinnor. Alltifrån att män tjänar mer till att mäns förväntade livslängd är lägre än kvinnor. Att ta risk kan vara väldigt gynnsamt men kan också sluta i total katastrof vilket rent evolutionärt kanske har funkat bättre för män än för kvinnor

Jättebra avsnitt!

Jag behövde verkligen det. Har pillat alldeles för mycket med portföljerna…

4 gillningar

Jättebra avsnitt :raised_hands:
Kul att lära sig mer om Opti samt höra er diskutera beteenden och konsekvenserna av dem, bra som dåliga. Kul att höra om Opti vs Lysa.

Plus till Jonas för att han verkar så härlig. Upplevde honom som lugn, tydlig, påläst och pedagogisk :heart_eyes:

“Time in market” locked in💪

Efter att ha lyssnat på detta känns det som att jag har goda förutsättningar. Jag pillar inte i portföljen, jag har automatiskt månadssparande som jag försöker öka när jag kan samt jag “är i marknaden” och har för avsikt att stanna där.

7 gillningar

Kanske… men då på gruppnivå. På individnivå tenderar låg risk att vara smartare.

Absolut. Jag är själv inget fan av att ta hög risk vilket gör att mina val varken slutar i dundersucce eller totalkatastrof. Är ganska nöjd att hålla mig lite drygt lagom :slight_smile:

2 gillningar

Intressant som vanligt! :slight_smile:

Men, är det ändå inte en logisk fallgrop i jämförelsen mellan lysa och opti?
Båda fokuserar på att få fler att spara/investera. Göra det enkelt och tillgängligt för den breda massan. Fint så.
Tittar man på deras breda, rena aktiealternativ så bettar de på olika saker; home bias eller ett lite bredare index + råvaror. Omöjligt att veta vilken som kommer gå bäst i framtiden, eller?
Det enda man vet är att den ena kostar mer än dubbelt så mycket. Vad missar jag?

Sen, som diskuterats tidigare rörande home bias, om nu majoriteten av svenskarna investerar så tungt i Sverige, så känns det ändå lite relevant med den relativa utvecklingen för en investerare jämfört med andra.

1 gillning

Lysa har em men inte fm alltså? Och Opti ca 3% fm?

Riktigt bra avsnitt, för mig personligen ett av era bästa hittills tillsammans med avsnitten om
Nick Magiulli. Det klickade verkligen till för mig, som är en optimerare av rang :smile:

Lite tankar utifrån er diskussion. I ett nyligt avsnitt av Rational Reminder diskuterar de vad finansiella rådgivare egentligen ska vara bra för och djupdyker i forskning på ämnet. De kommer bla fram till att finansiella rådgivare trots sina höga avgifter kan hjälpa en specifik grupp impulsiva sparare (dvs kanske de flesta småsparare som inte hänger här på forumet?) undvika dyra beteendemisstag genom att mana till lugn och att inte sälja av under volatila perioder. För dessa kunder drar Rational Reminder slutsatsen att det därför faktiskt kan vara värt avgiften för rådgivningen.

Opti är ju faktiskt i det närmaste en finansiell rådgivare i fickformat med sitt fantastiska nyhetsbrev, automatiska rebalansering och sina påhittiga kampanjer för att uppmuntra småsparare att investera istället för att konsumera. Tidigare har deras avgift avskräckt mig, men om man betraktar deras tjänst som ömsom fondrobot, ömsom finansiell rådgivning som hjälper
en undvika dyra beteendemisstag känns det plötsligt väldigt prisvärt :slightly_smiling_face:

3 gillningar

Ironisk nog är det första gången på ett tag jag började gå i tankar om “oj bör jag ändra något?”.

Började med lysa (efter många frågor på forumet) och RÅKADE kolla hur det hade gått 1-2 gånger under året som jag investerat (började typ april/maj 2022).

Nu var det mest pga “ja oj vill jag ha ~18% home bias :grimacing:” men samtidigt håller jag med om att energin är bättre att lägga på öka inkomst/sparande.
Hade kanske varit bra med lägre. De gick igenom ett argument för home bias men förstod inte. Har även kollat upp vad lysa säger men samma där typ. Att 20% har främst svenska aktier kan det verkligen stämma? Men även så är det väl bättre med bättre riskspridning?
Aja hursomhelst fortsätter jag väl med lysa.

Jag har haft Opti innan (innan jag valde själv på Avanza och den drog ur mig börsen helt. allt på några månader. Sen in på lysa som jag inte rört på över ett år) och vill säga att appen faktiskt är jättefin. Och nyheterna/råden/lugnande inläggen man får från dem är nice.

1 gillning