Att öka sitt humankapital

Det är precis vad jag saknar mest i Sverige och jag tycker du är spot on @AndreasB - helt rätt attityd i min mening.

För många känner sig stressade och pressade på tid och undviker helst ytterligare grejer. Det känns som att det alltid är ”någon annan” som ska göra saker i Sverige nuförtiden.
Kanske fullt förståeligt eftersom arbetsgivare känner sig tvingade (och är duktiga på) att kontinuerligt pressa ur ytterligare 3-5% per år av sina anställda för att behålla konkurrenskraft.
Klart att man som anställd kan känna det är orealistiskt när man under ett årtionde lagt till 50+% till sina arbetsuppgifter medan lönerevisionerna legat på standard procent. Men då ska man nog ställa sig frågan om man är på rätt arbetsplats.

Vad göra som anställd då?
Om man får ett fråga att hoppa på något nytt på del av sin tid som verkar intressant och något man kan lära något nytt inom - gör det! Det är nästan alltid något man har nytta av nu eller senare i livet, enligt min erfarenhet.
Däremot lova inte att göra det för all framtid för då lär man få göra det ”gratis”. Föreslå: Låt oss utvärdera om 3-6-12 månader (beroende på initiativet) och då bestämma om och hur vi ska fortsätta.
På så sätt får du tid på dig att lära, se om det är intressant för dig/företaget och en möjlighet att få betalt för ytterligare ansvar när det är bevisat något som företaget vill ha gjort och ser ett värde i :slight_smile:

1 gillning