Det du skriver känns lite lugnande i det att det förenklar bilden något. Det verkar då som investering idag på internationella marknaden ger ett visst skydd om SEK försvagas i framtiden emot USD/EURO.
Detta skulle då kanske delvis vara motivering för att vara inte rädd för att investera en del av sina inkomster istället för att amortera allt på bolånet om man skal flytta utomlands i framtiden.
(när jag skrev basvaluta menade jag bara valutan som fonden handlas i. Jag är icke-svensk skandinav, försökte översätta “base currency” men använde kanske i lite konstig kontext)
Nja de är som jag skrev en trappa så de som är över 10m€ är 2,5, de som är under är de inte 2,5 utan enl skalan, så 100 milj blir ca 9,8 m € och då är de 2,1 för översta trappsteget och mindre för de andra.
Dock får man inget för extraskatten man betalar vilket gör att de flesta tagit bort den.
Tycker det är ganska enkelt. Jag själv bor utanför EU.
Viktigt är ju att veta om det land man flyttar till har skatteavtal med
Sverige eller inte. Detta för att slippa dubbelbeskattning.
ISK är egentligen bara för de som är skrivna i Sverige. Men verkar som inte skatteverket har tydliga riktlinjer här.
Har man ISK när man bor i Sverige ska man betala schablonskatt. Men inte när man bor utomlands, utan då skall det beskattas som AF. Men om du flyttar tillbaka till Sverige blir det ISK igen.
KF är en försäkring och så länge man har skatteavtal ska man inte betala något “extra” för KF.
Viktigt är att man inte kan starta ISK eller KF när man bor utomlands, utan det skall man starta innan man flyttar.
I min mening är KF enklast när man bor utomlands och man fortsätter deklarera i Sverige.
Vissa länder man man till och med dra av avgiften.
Nja de är olika hur länderna ser på KF, eftersom de är en försäkring så betalar bolaget skatt i t.ex Sverige, sen får du en “avgift” som du betalar för att täcka deras skatt.
I Spanien ser det kf som ett vanligt konto och inte försäkring och då är det vinstskatt som gäller, eftersom du bara betalat en avgift träder skatteavtalet inte in utan du betalar dubbelt, avgift i Swe och skatt i Spanien.
Jag har inte kollat hur andra länder gör men vet att vissa låter dig dra av avgiften och andra tar kf som en försäkring, men i Spanien blir det dubbel kostnad.
Tack för svar.
Det verkar vara nya skattelättnad för de som bor i Andalusien på gång.
Funderar på hur Spanien ser på Cryptovalutor? Borde väl vara som i Sverige att myndigheterna inte hr en aning vad jag äger i min wallet, förens jag säljer av det.
Rent teoretiskt skulle man kunna investera pengar i en hard-wallet (usb) och låta coinsen ligga där under sin vistelse i Spanien. Även om såklart dessa valutor har hög volatilitet
Jo de har kommit på att höga skatter skrämmer iväg pengar.
De ser “kryptokonto” som ett vanligt konto, har du gjort vinst ska du ta upp det i deklarationen, sen om de kan kontrollera det är väldigt tveksamt och jag gissar att få berättar detta för någon, så de är upp till sitt eget samvete hur man vill göra i slutändan.
Ja det är väl som med guld, smycken, redoviserar man allt sådant innehav egentligen? En del jämför bitcoin med just guld. Sen kan man ju ha köpt bitcoins för längesedan och sparat koderna på hardwallet, det blir liksom svårt att ens värdera det (utifrån vad inköpspriset var). Det är inte per automatik rättvist att enbart låta dollarkursen vara rådande för bitcoins värde, man kan inneha bitcoins av andra skäl än att stätta dem mot dollarn, men det blir en ideologisk fråga om kryptovalutarnas roll gentemot fiat. Man kan exempelvis ha guld i spelet world of warcraft, som man kan växla in till tokens som realiseras i speltid, det är inte detsamma som att dessa tokens skall värderas till dollar (även om dessa marker kan användas som substitut till dollar).
Men förmodligen hade jag inte valt att redovisa en sådan wallet för myndigheter så länge man inte tänkt sälja av det.
Men om man aldrig sålt av sina coins, då är jag tveksam till om myndigheterna någonsin kan veta att man äger dem, nästan omöjligt. I bitcoins tidiga år köptes dessa oftast med kontant betalning.
Intressant, inget jag visste.
Man lär sig hela tiden!
Tack för info!
Jag är också utflyttad från Sverige men är obegränsat skatteskyldig i Sverige (deklarerar min utländska skattade inkomst till skatteverket). Jag trodde inte att det var möjligt för mig att ha en fondrobot i Sverige, men kul att höra att det gick bra för dig, har du fortfarande kvar den?
Har just nu mitt sparande i ISK på Nordnet, så det borde gå att flytta till Lysa i så fall…
Ja, jag använder fortfarande Lysa. Inga problem.
Samma här. ISK fungerar som vanligt (schablonskatt) så länge man är obegränsat skattskyldig i Sverige, oavsett om man utskriven eller inte.
Som utskriven får man dock hantera bankernas krav på “kundkännedom” så det blir papper att fylla i inklusive TIN / skattenumret för landet man bor i. De flesta banker hanterar detta bra med digitala tjänster men en del (Nordea, SEB i vårt fall) har lyckats skicka pappers brev som såklart kommer bort på vägen med följd av att kontona fryses. Då får man kontakta dem och skicka inte infon så öppnas de upp igen. Alltså bra att hålla koll på sina konton när man flyttat, och kanske smart att vara proaktiv med huvudbanken där man har kort mm, så man ser till att de verkligen får rätt info så inte kontona fryses. En annan grej som kan strula är att en del banker är snabba med att begära in kundkännedom men man har inte fått sitt TIN nummer i nya landet än. De verkar dock mottagliga för samtal om det och förstår att man inte kan leverera det man inte fått. Men lite strul, pappersexercis och samtal.
Problemet blir om man någonstans på vägen betraktas som begränsat skattskyldig i Sverige. Vi gjorde den resan en gång och då strulade det rätt rejält. ISK börjar funka / rapporteras till SKV som depå och då blev det lite jobbigt att leta reda på alla affärerna i efterhand för att deklarera dem. Lärdomen är nog att försöka göra så få affärer som möjligt inför när man betraktas som begränsat skattskyldig ![]()
Själva kör vi pga den erfarenhet och risk för att på nytt betraktas som begränsad skattskyldighet med KF istället. Det är inget problem skattemässigt så länge pengarna bara ligger i den. Såklart måste man ta reda på hur det fungerar i det landet man bor den dagen man börjar uttag med risk för beskattning i ens nya land. Beroende på lokal lagstiftning.
Tack för informationen, det var exakt det här jag letar efter! Har sedan tidigare varit och tittat på KF men tyckte det verkade dyrt och informationen jag fick från företagen var inte övertygande (kanske jag missförstod något…
Efter ha läst den här tråden så verkar det som att jag måste ta reda på hur landet jag bor och jobbar i ser på KF(?) så det inte blir dubbelbeskattat. Någon som vet hur man tar reda på detta i Indonesien? ![]()
Ja det ska du absolut göra, samt bedömma risken att situationen förändras till begränsat skattskyldig.
När det gäller KF så tycker jag Nordnet är bäst. Ingen kapitalavgift och bra utbud. Nordea är också bra men inte lika stort fond och ETF utbud.
Avanza går bort för oss eftersom de använder (upptäckte vi) en handelsplatform där man inte tillåts handla med ETF/ETC som utskriven. Gud vet vad mer som är begränsat hos dem. Försökte argumentera att det ju är i KF dvs Avanza äger tillgångarna eller om man kunde göra det via mäklarbord, men det blev blankt nej. Så vi flyttade pengarna till andra KF som vi som tur hade. Inte haft det problemet på Nordnet.
När det gäller att ta reda på lokal lagstiftning i Indonesien (grattis förresten, spännande och intressant land) så är det inte alltid lätt. Lagar är ju inte alltid tydligt skrivna för oss lekmän och det är ju rätt mycket en bedömningssport. Banker verkar väldigt rädda för att ge råd, så till den grad att de knappt ens våga upplysa om KF tjänsten och vad det innebär. Men här är lite idéer
-
Googla fram dubbelbeskattningsavtalet och kolla vad som står där om KF.
-
Googla om Indonesien och beskattning av endowment insurance som KF heter på engelska. Så kanske man kan förstå lite mer. Aldrig fel att vara lite påläst så det kan man göra oavsett .
-
Prata med Skatteverket och se om de kan hjälpa dig tolka avtalet och vad som gäller för KF. Tipset är väl att säga att du har KF, inte att du tänker skaffa KF, för då kan de känna att det är typ skatteplanering, om än legalt så verkar det det känsligt.
-
Arbetsgivaren ger ibland en hjälp med skatt och deklarationer via tex PWC, Deloit och andra sådana firmor. Oftast har man en kontakt i Sverige och en i andra landet. Man kan fiska via dem. KFen och dess beskattning ska ju hanteras av dem så de borde kunna svara om man bör ha en sådan i ditt fall.
-
Ev hyra in en firma som kan ge kvalificerad rådgivning. Blir lite dyrare så beror på hur mycket pengar det rör sig om.
Lyckat till 

Okej, tack så mycket för informationen och tipsen. Ska absolut kolla upp det här nu innan mitt ISK kanske blir till depå.
Företaget jag jobbar för har ingen knytning till Sverige och erbjuder endast hjälp med skatten här, vad menar du med att KFens beskattning hanteras av dem?
Tack så mycket!
Ok! Jag menar bara att de hjälper en med deklaration/ beskattningen, hur man ska yrka (6/12 mån regel, begränsat/obegränsat skattskyldig etc) och sätter ihop ens deklaration som man sedan granskar och skickar in.
Om man har sådan hjälp så borde man kunna fråga dem kring ISK/KF och hur KF skulle hanteras i andra landet mht dubbelbeskattningsavtal … om du förstår vad jag menar?
Om det är ditt första år utomlands så hade jag tagit skattehjälp av en expert. Väl värt pengarna tycker jag första och ev andra året så brukar man sedan själv kunna hantera det. Speciellt om man tänkt bo ute länge och i andra länder.
Själv fick jag hjälp i många år av PWC i Sverige och i utlandet via arbetsgivare. Funkade bra men de är försiktiga med att ge råd som kan betraktas som skatterådgivning för mig när de var anlitade av arbetsgivaren. Så jag fick lirka lite typ. Men det kanske är annorlunda när man själv hyrt in dem. Du kan ju alltid ringa PWC och fråga dem vad det kostar och om de erbjuder sådan tjänst.
Finns också en tråd med @janbolmeson rådgivare för olika tillfällen men jag ser ingen som stämmer perfekt in på ditt behov.
Vad säger du Jan? Vem tror du skulle passa för svensk beskattning/deklarations support och frågor kring ISK kontra KF och hur det påverkar beskattning i 2a landet (i detta fallet Indonesien) ?
Absolut, det är exakt de här frågorna jag har varit och försökt nysta i med skatteverket också. Skulle nog behöva ha hjälp här som du säger, kollar up med PWC i Sverige (hoppas de inte är allt för dyra).
Tack för tipsen!
Ja, om de ens tar walk-in kunder. Förstått att de blivit uppköpta nyligen, så kanske lite rörigt, men alltid värt att ringa. Du kan också prova Deloite om de fortfarande har sådana skattetjänster.
Kanske framförallt värt att skicka ut en fråga till några av de rådgivare som Jan listade i tråden ovan - om de kan eller vet någon som kan just kring dina frågor och Indonesien. En del av dem kan du pinga här på RT.
Lyckat till 

Någon har kunskap vid flytt till Norge?
Borde väl vara något nordiskt samarbete som förenklar det hela?
Ska du bo eller jobba där?
Finns lite eu regler Skatter - Your Europe