Att vara passivt är ett hårt jobb | Straffsparksstatistik

Här kommer en artikel från Ben Carlson som är helt i min smak. Han refererar till en studie som visar att målvakter i fotboll nästan skulle fördubbla sin räddningsprocent om de bara stod kvar mitt i målet vid straffspark vid minst var tredje straffspark. Det är dock mentalt väldigt påfrestande att aktivt vara inaktiv. Hellre göra något och slänga sig än att göra det som ger en bäst odds.

Här är en sammanställning av mer än 300 straffsparkar:

image

They found the goalkeeper dove left or right nearly 94% of the time, meaning the other 6% of the time they basically just stayed in the middle hoping the kick would come right down the pipe. As you can see from the distribution of kicks, the strikers went down the middle far more often than the goalies stayed put:

Strikers kicked the ball right down the middle nearly 30% of the time. There is obviously a lot of psychology in these numbers and it’s hard to pinpoint the exact difference this would make, but these researchers figured the save percentage would roughly double if they just stayed in the middle around one-third of the time.

We humans simply have a bias towards action over inaction.

5 gillningar

Det är därför man har en strategi som låter en vara lite aktiv när det blir mentalt påfrestande ned- och uppgångar.

2 gillningar

Det här är faktiskt ganska lätt. Bara att köpa en fond för typ 100 kr om dagen så känns det som om man gör något, nämligen köper billigt, även om summan är så liten att det inte gör någon skillnad.
Mera frekventa ombalanseringar är också något man skulle kunna göra.

1 gillning

Jag håller helt med. Jag tyckte bara det var kul att se det med siffror i ett helt annat område. :rofl:

Gillar när en insikt kan föras över i flera områden. Brukar vara tt bra tecken på att det stämmer.

1 gillning

Japp, det var mera ett mentalt knep för att lura sig själv. Istället för att sitta stilla i båten så gör man något som inte har någon större effekt bara för att lura sitt psyke och därmed öka sin risktolerans.

Fast om målvakterna gjorde det så skulle inte en kotte våga göra en Palenka. Vilket leder till fler skott ute i hörnen och tesen “om bara målvakten slänger sig oftare…” :smiley:

Precis! Förstår poängen man försöker göra, men fotbollsspelare vet om en målvakt står kvar i 1/5 av fallen och lägger den isf aldrig i mitten. Slutsatsen att ”målvakter i fotboll nästan skulle fördubbla sin räddningsprocent om de bara stod kvar mitt i målet” är som att säga ”Om vi bara hade haft en fartkamera på väg X, så hade vi fångat 33% fler fortkörare”. Men hade man en kamera på väg X så skulle förstås trafiken anpassa sig. Studien visar snarare vetenskapens begränsningar än något annat.

3 gillningar

Är inte poängen att alla avvikelser från 1/3 ger straffslagaren en möjlighet till en fördel? Om målvakten står kvar i mitten en 1/5 av fallen så skulle jag alltid skuta i mitten, 80% chans att göra mål.

Hur ofta räddar målvakterna när de slänger sig snarare än står kvar, och hur ofta gör folk mål när de skjuter till sidan snarare än mitten?

Inte vetenskapens begränsningar, utan kanske den valda metodiken för denna rapporten. Metodik-kritik och peer review är en del av den vetenskapliga metoden, och den finns just för att fånga ev svagheter så man kan göra bättre i kommande rapporter.

Jag anser att det är en feltolkning av länkade bloggen. Artikeln säger tydligt:

We want to stress that the argument that the goalkeepers are better off choosing to stay in the center is based on the current distribution of kicks. If goalkeepers will always choose to stay in the center, however, kickers will start aiming all balls to the sides, and it will no longer be optimal for the goalkeeper to stay in the center.

Och artikelns hypotes är:

We propose the following explanation for this behavior: because the norm is to jump, norm theory (Kahneman and Miller, 1986) implies that a goal scored yields worse feelings for the goalkeeper following inaction (staying in the center) than following action (jumping), leading to a bias for action.

Däremot var det ju ingen höjdarartikel. Men så är den inte peer-reviewad heller. Jag hoppas att det var nåns fritidsintresse och inte betalad av skattepengar/stiftelser.

Givetvis skulle straffläggarna ändra taktik om alla målvakter skulle stå kvar i mitten.
Slutsatsen är väl att den som inte rycks med, utan vågar gå emot strömmen blir en vinnare.

Slutsatsen i min värld handlar mer om personpsykologi. ”Jag försökte i alla fall”… och du riskerar inte att se ut som en idiot då du står kvar som om du inte ens sett skottet.

Sedan ska man komma ihåg att alla straffskyttar inte har bestämt sig på förhand. Stoichkov, Mendieta och Brolin missade knappt en enda straff under sina karriärer. Hemligheten? De väntade ut målvakten. Hade målvakten stått kvar hade bollen tryckts ut mot ena hörnet. Så det är inte säkert att det hade gett så mycket mer att stå kvar heller…