Hej,
'Avanza Global 90 + 10% AMF Räntefond Lång VS Lysa 90/10
Som vanligt - Tack för er pedagogik och transparens kring ert eget tänkande.
Som nybörjare har jag funnit er blogg oersättlig.
Jag har en egen hjärndebatt kring Avanza vs Lysa.
Följer till viss del er 4-hinkars strategi med undantag för fjärde “lek-steget” då jag är en relativt passiv sparere.
Som konsekvens av detta har jag 1 depå hos Lysa med 60/40 spridning. Detta inkluderar 17% i AMF Räntefond Lång.
Däremot vill jag nu öppna en ny depå med 90/10 spridning för LÅNGSIKTIG investering (+ 10 år) och några frågor verkar jag inte kunna besvara.
- Om Avanza historiskt sett alltid presterat bättre, Varför då Lysa?
Blir den något lägre avgiften (om skatternabeslagen stämmer) värt det?
(Och historia samt dagsläge kring avgifter är de verktyg vi kan nyttja som referenspunkt - till skillnad från många svar som sade att dagens avgifter är det enda vi vet) - men, som tidigare referens påpekat - Ray Dalio - så är Historian det bästa medlet.
- Om jag redan har ett sparande med 60/40 spridning, varför inte då ha 100% av den andra delen av mitt månadssparande i t.ex. Avanza Global. Jag siktar på 10+ år och ser för nuvarande ingen anledning att ta ut pengarna i förtid. - Eller finns det fördelar med att fortsatt ha 10% i räntor även i den depån?
Jag har läst på några ställen att det möjliggör tidigt uttag vid. ev krascher - men spelar det någon egentlig roll om det är sådant långsiktigt sparande?
Tacksam för diskussion/svar/kommentarer