AvanZa Sparkonto+

Hejsan!

Jag ställer frågan angående Sparkonto+ hos Avanza.

Se bilden nedan. Förstår mig inte riktigt på det.

Ska man lägga in pengar som man har liggandes på kontot just nu som man inte behöver just nu på detta?

Kostar det inte att sätta in och ta ut ? Är det helt gratis att ha pengarna liggandes där och inga extra kostnader tillkommer?

Tack

Är det helt f

Fria insättningar och uttag. Bra att ha om man inte vill ha räntefonder. :slight_smile:

Tjena Tack för svar!

Vi säger såhär att jag har sparat 10.000 kronor till en resa i augusti. Är det smart att ha pengarna liggandes på Sparkonto+ då?

Som jag lätt kan ha tillgång till när jag behöver ta ut, utan att behöva betala något

Det är inte fel att lägga det på ett sparkonto+. Men 10 000 kr i ett halvår ger ungefär 20 kr efter skatt. Du kan lika gärna ha dom på din storbank.

Det kostar inget och är lätt att ta ut pengar ifrån. Jag använder själv Avanzas sparkonto+. En vanlig överföring som normalt tar 1-2 bankdagar. Om du ska ha pengarna inom ett år så är bankkonto med insättningsgaranti det enda (riskfria) alternativet.

1 gillning

nej, men det är samtidigt inte dumdristigt. Ha dem på din vanliga depå så kan du använda dem ifall det skulle behövas akut.

Hej Fredrik,

Varför skulle han inte ha buffert på ett sparkonto med ränta?

2 gillningar

I.o.m att beloppet är såpass lågt blir utdelningen försumbar. Men som sagt, det är inte dumt, mer onödigt. Att få ca 20-30 kr för att ha viss inlåsning (tar 2-3 dagar att ta ut pengarna till vanlig depå) på sina pengar ser jag inte som värt besväret.

1 gillning