Avbryta pågående studier för polisutbildningen?

Hej!

Hösten 2024 inledde jag mina studier på Civilekonomprogrammet (4 år utbildning), två år efter studenten. Under mina “sabbatsår” genomförde jag en 15 månader lång värnpliktsutbildning och spenderade resterande tid inför studierna med butiksjobb och resande. Nu när en termin snart är genomförd av mina studier funderar jag över om jag valt rätt.

Problemet med mitt val av studier grundade sig inte nödvändigtvis i intresse för det, utan för att det är en bred utbildning som ger många möjligheter efter examen. Jag älskar allt med studentlivet; flexibel arbetstid, skönt häng med polare och festaktiviteter. Jag trivs helt enkelt i min omgivning. Däremot har jag noll intresse för de kurser vi haft första terminen. Min förhoppning är detta halvåret inte präglar hela utbildningen, utan att det är en introduktion som få tycker är särskilt intressant.

Liksom många andra har jag nog alltid haft ett visst intresse för polisyrket. Intresset har svängt fram och tillbaka under de senaste åren, men någonstans har tanken alltid funnits i bakhuvudet. Efter värnplikten var jag närmare än någonsin att söka polisutbildningen, men saknaden av mitt förlorade sabbatsår låg närmare hjärtat. Under detta år kom jag någonstans fram till att ta det säkra före det osäkra och valde Civilekonomprogrammet.

Jag tänker inte fråga er hur jag ska gå till väga, det är ändå ett beslut som i hög utsträckning kommer prägla en stor del av mitt liv. Men all vägledning, genom tips och egna erfarenheter, vore högst uppskattat. Jag är övertygad om att flera av er som läser detta också ställts inför vägval i livet med större eller mindre betydelse. Hur resonerade ni? Hur känner ni nu i efterhand kring dessa val?

Jag vet att jag fortfarande är ung och att jag kan slutföra min pågående utbildning och vid ett senare skede söka till Polisutbildningen. Men jag känner mig själv, och tyvärr är det nog så att jag fortsätter på inslagen väg när jag väl gjort ett val. Det jag känner just nu är att jag står inför två val: antingen lämnar jag min nuvarande utbildning vid årsskiftet för att börja polisutbildningen, eller så väljer jag att fortsätta där jag är, trots ett vacklande intresse och engagemang.

När jag läser inlägget inser jag hur flummigt och förvirrande det verkar och det sammanfattar nog väl hur jag känner om hela situationen. Jag ber om ursäkt för det och hoppas att det finns ett visst överseende hos er läsare. Jag är tacksam för alla tips och råd!

Att traggla sig genom 3.5 år av en utbildning som man insett man inte är intresserad av låter som ett väldigt suboptimalt val. Väl klar har du 40 år i ett yrke som du inte är intresserad av egentligen…

Studieupphåll, visar sig polis vara en ännu sämre match kan du ju alltid återuppta tidigare studierna

6 gillningar

Fortsätt eller byt till något du gillar.
Poliser tjänar inga pengar och de blir toppridna av politrucker i ledningen och har inga befogenheter. Rena skiten i dagens samhälle.

Läs i så fall juridik och satsa på domare eller åklagare.

1 gillning

Kör! Att fortsätta en utbildning du inte trivs med låter som ett dåligt val, har du en dröm om polisyrket så följ den! Polisen är en stor myndighet och det finns väldigt mycket olika saker man kan jobba med. Det har även skett många satsningar på polislöner de senaste åren, så så dåligt betalt är det inte längre.

4 gillningar

Ställ dig frågan om du kommer bli framgångsrik inom området du studerar när du inte finner det särskilt intressant.

2 gillningar

Hej! Svaret för mig är enkelt: påbörja polisutbildningen och bli polis. Roligare utbildning och yrke går inte att hitta! Fysiskt krävande, enormt givande, samhällsviktigt och massor av fantastiska kollegor med hjärtat på rätt ställe.

En utbildning där du blandar praktik och teori, och där alla kurser är upplagda efter kunskap som du faktiskt behöver och vill kunna när du sedan är ute i fältet. Att blanda fysiska moment med teori är toppen. Utbildningen är dessutom kort, 2 år och sedan praktik/aspirant i 6 månader.

Under aspiranten får du smaka på yrket och kan ta beslut om vilken typ av polis du vill inleda din karriär som (Man måste inte vara ute på gatan som polis, det passar inte alla).

Som någon skrev där uppe, ta studieuppehåll från ditt nuvarande och testa! Ekonomiutbildningen (och jobben) finns alltid kvar till senare. Däremot finns det många (fysiska) fördelar att börja med polisutbildningen när man är ung och pigg. Både för de fysiska momenten men också när man sen börjar jobba tre-skift vilket är tuffare när man är äldre och har barn.

2 gillningar

Välkommen hit :slight_smile:

Ja alltså hög igenkänning på detta, även om det var många år sedan och civ ing utbildning. Sjukt mycket utantill inlärning första året skulle jag säga. Plus att de gärna ville skrämma bort folk med sk ”nollnings föreläsningar” för det inte fanns plats till alla år två.

Så du kanske inte ska ta första terminen som indikator på hur resten är och framförallt inte hur arbetslivet kan komma att vara.

Prata med studiekompisar, lärare eller professorer, ev studievägledare om hur du känner. Kanske de kan guida också.

Själv körde jag på och är väldigt nöjd med det.

Jag har försökt tänka / känna efter vad jag tycker är roligast eller om det inte är två jättekul val vilket jag känner minst för och ta bort det.

Inget är kul alltid så livet kräver en del ”pannben”. Om det är roligt merparten av tiden så har det varit OK för mig.

Ibland är det inte kul med det man behöver göra men då får man kompensera med att ha kul på fritiden.

Ovan gäller både studieåren och yrkeslivet.

Bra men det är ju svårt att veta hur det blivit om man gjort andra val. Man vet ju inte vad man inte vet :sweat_smile:

På det hela taget mycket nöjd hur livet och karriären blivit fullt medveten om att mycket hängt på tur, ett fåtal människor som förbarmat sig över en och trott på en, visst mått av egen förmåga och envishet. Happy camper! :sweat_smile:

Jag brukar alltid försöka undvika att se saker som antingen eller utan istället som ”både och”

Sen känner jag ingen mig i att slutföra det jag påbörjat (annat än man mår dåligt av det)

Så varför inte se det som en kombo?

1. Göra klart ekonomiutbildningen (eller åtminstone ge det minst 1-2 terminer till, du är ung och behöver inte ha bråttom) och sedan gå vidare till Polis. Tänker att man kan ha stor nytta av ekonomi kunskap som Polis, åtminstone senare i Poliskarriären inom tex ekobrott.

2. Byt till Polisutbildningen (om du kommer in, hört att det inte är helt lätt typ att hälften refuseras i psykologtestet) och satsa på att plugga in Ekonomiutbildningen parallellt eller med paus from Polisyrket. Detta öppnar ju också för andra utbildningar om du känner senare att ekonomi inte är intressant, tex forensisk eller IT forensisk utbildning.

Nä verkligen inte :joy: Det är precis så det känns när man står inför ett val. Visst det blir lite lättare med mer erfarenhet men därmed inte sagt att beslutet blir bättre :sweat_smile:

Grundtipset är att prata med folk

• På skolan, studiekompisar, lärare, vägledare etc. Kanske även gamla lärare från gymnasiet, om man fick speciellt bra kontakt med en lärare där
  • Med Poliser om du kan så du får en bra bild av det yrket
  • Med ekonomer i yrkeslivet, sannolikt bra om flera stycken för otroligt brett. Allt ifrån redovisning till affärs controller/ekonomer till säljare/säljchefer etc
  • Och viktigast att stämma av med barndoms polare, syskon och föräldrar. De känner en bäst och kan ibland lösa knutar genom att de påminner en om hur man varit under åren, vad som intresserat en etc

Oj nu blev det ett långt svar men hoppas det gav dig något :grimacing::sweat_smile:

2 gillningar

Detta är en bra fråga. En nyckel är att hitta ett yrke där det är roligt att gå till jobbet, i vart fall de flesta dagar. Ett yrke som passar med dina talanger och intressen.

1 gillning

Jag är civilekonom och en av mina vänner från studietiden är polis.

Civilekonom är vad det är. Det blir inte roligare senare. Det blir främst mer av samma. Gillar du inte det kommer det inte att leda till något vettigt. Många som läst ekonomi misslyckas med att hitta jobb inom området och blir istället säljare eller andra saker. Det är inga dåliga yrken men de hade varit möjliga att få även med annan, kanske kortare, utbildning som grund.

Om det är polis du vill bli ska du satsa på det. Det är ett yrke som du då sannolikt kommer att bli framgångsrik inom. Denna faktor är tydlig och helt avgörande.

1 gillning