Hej!
Hösten 2024 inledde jag mina studier på Civilekonomprogrammet (4 år utbildning), två år efter studenten. Under mina “sabbatsår” genomförde jag en 15 månader lång värnpliktsutbildning och spenderade resterande tid inför studierna med butiksjobb och resande. Nu när en termin snart är genomförd av mina studier funderar jag över om jag valt rätt.
Problemet med mitt val av studier grundade sig inte nödvändigtvis i intresse för det, utan för att det är en bred utbildning som ger många möjligheter efter examen. Jag älskar allt med studentlivet; flexibel arbetstid, skönt häng med polare och festaktiviteter. Jag trivs helt enkelt i min omgivning. Däremot har jag noll intresse för de kurser vi haft första terminen. Min förhoppning är detta halvåret inte präglar hela utbildningen, utan att det är en introduktion som få tycker är särskilt intressant.
Liksom många andra har jag nog alltid haft ett visst intresse för polisyrket. Intresset har svängt fram och tillbaka under de senaste åren, men någonstans har tanken alltid funnits i bakhuvudet. Efter värnplikten var jag närmare än någonsin att söka polisutbildningen, men saknaden av mitt förlorade sabbatsår låg närmare hjärtat. Under detta år kom jag någonstans fram till att ta det säkra före det osäkra och valde Civilekonomprogrammet.
Jag tänker inte fråga er hur jag ska gå till väga, det är ändå ett beslut som i hög utsträckning kommer prägla en stor del av mitt liv. Men all vägledning, genom tips och egna erfarenheter, vore högst uppskattat. Jag är övertygad om att flera av er som läser detta också ställts inför vägval i livet med större eller mindre betydelse. Hur resonerade ni? Hur känner ni nu i efterhand kring dessa val?
Jag vet att jag fortfarande är ung och att jag kan slutföra min pågående utbildning och vid ett senare skede söka till Polisutbildningen. Men jag känner mig själv, och tyvärr är det nog så att jag fortsätter på inslagen väg när jag väl gjort ett val. Det jag känner just nu är att jag står inför två val: antingen lämnar jag min nuvarande utbildning vid årsskiftet för att börja polisutbildningen, eller så väljer jag att fortsätta där jag är, trots ett vacklande intresse och engagemang.
När jag läser inlägget inser jag hur flummigt och förvirrande det verkar och det sammanfattar nog väl hur jag känner om hela situationen. Jag ber om ursäkt för det och hoppas att det finns ett visst överseende hos er läsare. Jag är tacksam för alla tips och råd!