Det blir ju en smaksak i slutändan, avkastningen verkar ju bli ung samma om avgiften ligger 0.2-0.3% Det blir bra långsiktigt oavsett🙂
Men känns bara lite onödigt betala 0,08% extra till Storebrand och banken när man kan göra det enkelt och ännu bredare med mindre aktie exkludering själv med Avanza Global/Avanza Emerging markets om man har Isk hos Avanza ![]()
. Då får man bara ha 2 fonder istället för 1,samtidigt som man kan strunta i lilla ombalansering ![]()
Japp om de sänkte avgiften med 0.08% så hade det varit kanon, lägsta avgift och allt i en fond👍
Tack @Jakke! Vi borde verkligen vakna.
Vi har varit lite upptagna med flytt, inskolning och att bli stämda på sistone, men det här måste vi självklart dubbelkolla och sedan uppdatera våra råd. Skönt om det stämmer. Då slipper vi både förklara varför vi inte rekommenderar Avanza Global och diskussionen om LF Global Indexnära vs Swedbank Robur Access som vi hade i en annan tråd. Och så är det ju lite mindre avgifter till oss sparare också :).
Jätte bra Andreas. Kul att ni är vanliga människor i vardagen som vi alla andra
. Hoppas att den blir verklighet Global indexfond för 0,08% i total avg 

Tack! Instämmer att det vore skönt om det stämmer utifrån flera perspektiv.
Har ni någonstans publicerat er syn på rådet att ha allt eller majoriteten av ens börsinvesterade kapital i en matarfond?
Om man istället kör 80% LF Global indexnära, vad behöver man då fylla på med? Du som kan detta…
Vill så gärna behålla ESG nu när jag hoppas och tror att världen sakta men säkert ställer om.
Fylla på allt till 100% LF Global indexnära ![]()
![]()
![]()
. Riktigt utmärkt bra
. Det är bara smaksak
. Finns ingen i världen som kan klaga på dig om du har 100% LF Global indexnära i portföljen långsiktigt
. @Smuts
Skönt att slippa tänka när man tänker så mycket på jobbet. 
Helt rätt jobbet måste man sköta själv .
. LF Global indexnära och Avanza Global alla andra globala indexfonder sköter sig själva långsiktigt med automatisk månadssparandet ![]()
Är det så att det enda man behöver ta hänsyn till när man investerar i en matarfond är hur stort det förvaltade kapitalet är? Det visste inte jag.
Jag känner till fonden väl och har redan läst texten på sidan du länkar till. Där skriver inte Småspararguiden något om sin
Vilka andra risker ser du i matarfonden att den skulle vara mindre säker än tex LF Global indexnära, Swedbank robur access global , Storebrand global all countries ?
Jag tycker bara den sköter sig utmärkt sedan start följer fint sitt index många investerar i den och Avanza borde man lita på
. Det borde kännas tryggt eller hur ? Jag har läst massor omdömme på många olika sidor om Avanza Global men aldrig funnit något negativt att någon har i frågasatt matarfond risken
. Det räcker för mig
. Om det hade varit något konstigt med en sådan uplägg hade @Runnemo skrivit säkert något om det utan att rek Avanza Global till småsparare som bästa globala indexfonden
.
Tack Oculi! Intressant att det kommer bara nu på bordet och att ingenting upptäckte den innan, din länk “Luxembourg Tax Treaty” med 15% är from den 26:e July 2020.
Jag minns att vi har grävt i det där med matarfond och kommit fram till att vi inte är så oroliga, men jag får erkänna att jag inte kommer tyvärr inte ihåg resonemanget och tror inte att vi har skrivit om.
@JayR Du har tidigare haft kloka ord som jag uppskattat om diverse syntetiska produkter. Vad tycker du om matarfonder? Bu eller bä?
Här kan du läsa lite mer @Johann . Snart kommer vi hitta även fel och stora brister på Avanza Global ![]()
![]()
![]()
. Sedan vet jag f.n vad vi ska investera i då ![]()
![]()
![]()
![]()
Jag tycker denna gamla kommentar av @Erik resonerar med mig:
Vet som sagt inte vilken egentlig risk det är. Men det känns som en onödig risk för mig att ta. Tror jag.
Ingen fara om matarfondens slutliga investeringar är fysiska produkter och ägandet mellan matarfonden och dess innehav bär ingen motpartsrisk eller nåt slags annat krångel.
Skulle dock säga att en matarfond är en helt onödig konstruktion som i mångt o mycket menar att någon vill återsälja nåt som hen inte vill bygga upp själv.
Om det var något konstigt med Avanza Global tycker jag att Pensionsmyndigheten hade slängt ut den och reagerat starkt på det ![]()
![]()
Ja, det har ju aldrig varit tokiga fonder att välja där
haha
Det låter fint
Absolut best case är att det inte är sämre än en vanlig fond sett till motpartsrisken osv. Men (utan att påstå att det faktiskt förhåller sig så) finns fall när det skulle kunna bli sämre. Och för att veta vilket behöver man förstå exakt hur produkten och parterna förhåller sig till varandra osv. Helt enkelt ett extra steg att kolla upp och säkerställa. Och jag personligen hoppar helt enkelt det i dagsläget. Kanske och troligtvis i onödan, men det får vi förhoppningsvis aldrig reda på ![]()