Avsnitt #222 - Om elpriser, elavtal, effektavgifter, elbilar & smarta hem | Med Daniel Linden, medgrundare till elbolaget Tibber

Då är dagens avsnitt med Tibber publicerat på bloggen:

Jag startar tråden så att vi håller eventuell diskussion på ett ställe. :slightly_smiling_face: Hojta till med eventuella frågor så kan jag bjuda in Daniel till forumet.

3 gillningar

Försnacket har råkat klippas in två gånger i rad, börjar om strax efter 5 min in.

Oj, kan inte kolla just nu. Podd eller Youtube?

Podd! 10 tecken.

Får bli att lyssna igenom imorgon!

Dröjer spotifysläpp? Jag långpromenerade från en kompis vid 19-snåret och då fanns det inte där. Hoppas det är uppe imorgon när jag ska knata till tåget (inte förstaklass på flyget :wink: ).

Ni nämnde någon gång påslag för grön el men återkom inte till det. Elleverantören förbinder sig att köpa in så mycket grön el som kunden med grön el-avtal förbrukar. Är inte detta en bluff då större delen av svensk elproduktion redan är grön? Det blir ju bara en extra vinst för elbolagen tills så många tecknat grön el-avtal att den gröna elen inte räcker till och det känns inte som det kommer hända.

Då kommer bolagen att göra TV-reklam och slå sig för bröstet med rubriker som “Nu är all vår el grön!” och “Inga extra avgifter för grön energi!”. Det där har redan börjat.

1 gillning

Tack för intressant avsnitt

Beroende på hur man använder kyl och frys, som drar mycket i förhållande till annat, och hur bra de isolerar matvarorna kanske man kunde ha en timer som stänger av dem under natten och sätter på dem på morgonen. Och beroende på om man är ute under dagen, även stänger av den under dagen när man har gått till jobbet. Frys kanske man inte ens öppnar på morgonen, så har man separat kyl och frys kan den kanske vara avstängd längre tid.

Skulle det funka tror ni att stänga av under tider när priserna är höga pga hög användning av elnätet?

Teoretiskt skulle det säkert fungera men det känns tveksamt om det kan vara en bra idé. För någon som förvarar väldigt lite i kyl och frys möjligen men det känns inte som något potentiellt mainstream-upplägg. Däremot borde man kunna göra så med värmen hemma. Där skulle effekten sannolikt inte bli så enorm förutsatt att det skulle göras med en smart lösning.

Är ingen expert, men fungerar de inte lite så redan idag av sig själva? Dvs att de går igång när temperaturen i dem stiger över någon viss nivå? Det låter ju så på mina i alla fall, när man hör dem gå igång sporadiskt. Att manuellt overridea detta skulle kanske skada både maskinerna och maten.

2 gillningar

Själva fryseffekten går på och av kopplat till temperaturen inuti men här handlade det ju om att koppla det till elpriset istället. Jag tror dock generellt att värdet på det som förvaras i kyl och frys generellt är såpass högt att tappet i hållbarhet är en större fråga än elpriset.

1 gillning

Hade varit intressant att höra vad David har för input kring tillgångsinflationens inverkan på elpriser. Jag kan tycka att marknadsfaktorer såsom överföringsproblematik och gasbrist i europa känns som floskler.

Bra avsnitt!

Teoretiskt funkar det, men det blir strul om du blir fördröjd på jobbet el dyl och tiden går.

Dessutom mår kompressorn i frysen inte toppen av att du slår på och av, om den inte är byggd för detta. Jag tror vinsten med detta joxande är för litet. Märk väl: Jag tror det.

Kul med Tibber, de köpte ju Kundkraft för en månad sedan (gissar att avsnittet spelades in innan dess) och det vore intressant att höra vad David & co har för planer för den som är kund hos Kundkraft, och skulle vilja kombinera det med Tibber. Det har sagts väldigt litet från officiellt håll (inget av företagen säger något på sina respektive hemsidor t ex, och inte i sociala medier heller såvitt jag kan se) mer än att företagen ska drivas var för sig, men det behöver ju inte utesluta samarbeten antar jag?

1 gillning

Var ett riktigt bra avsnitt tycker jag! Framförallt kändes det som att man fick en bättre förståelse för hur elmarknaden funkar och att det för det mesta är logiskt och rimligt för att hushålla resurserna på bästa sätt.

1. Jan är arg över en företeelse, t ex effektavgift eller att vi inte har kapacitet att hantera effekttopparna utan import.

2. Daniel förklarar de hushållande perspektiven som leder fram till att marknaden ser ut som den gör.

3. Jag andas ut och får en känsla av att alla faktiskt gör sitt bästa och att elmarknaden är rätt rimlig.
    Visst, vi hade kunnat låta alla peaka sin elanvändning, men då får vi dyrare nätavgifter när näten måste byggas ut.
    Visst, vi hade kunnat producera nog med effekt för att hantera den timme på året då vi använder mest, men då är energiparkens investeringar onödigt stora årets andra timmar.

Wholesome med en så insatt part men som ändå står vid sidlinjen i och med att de inte är ett traditionellt elbolag med de traditionella incitamenten.

1 gillning

En kyl och en frys drar inte mycket, en stor kyl med matchande frys drar tillsammans ca 450 kWh per år. Skulle dina skåp vara 10 år gamla och du har en dammsugare från ca 2014 eller äldre (när de hade en effekt på drygt 2000 W) så drar dammsugaren mer energi än kylen och frysen per år i ett normalhushåll.

Om du sätter en timer på din kyl och frys riskerar de att ta stryk av ständiga strömavbrott och dessutom får de jobba extra för att komma ner till rätt temperatur efter strömavbrotten.

Och även om du har en kyl och en frys som är 10 år gamla drar de inte mer än max 2 kWh per dygn. Tillsammans. Finns alltså inte så mycket att spara där. Den hets mot lägre energiförbrukning hos vitvaror (inkl dammsugare) handlar sedan länge inte om att spara särskilt mycket för det enskilda hushållets del utan om sänka Europas samlade förbrukning.

Sen får man ju tänka på livslängden på dagens vitvaror. Visst de drar mindre energi men håller bara mellan 5-15 år. Vårt kylskåp och frysbox är från 80-talet och fungerar fortfarande fint och håller säkert i många år till.

Sen det här med IoT är också en soppa. Mycket av prylarna har bristfällig säkerhet och/eller integritet, stängd källkod och kopplingar till molnet vilket gör produkten till skräp såfort tillverkaren vill det. Som det sades i avsnittet är det inte säkert att det sparar el. “Smarta” eluttag har ju en viss standby på runt 0.2-0.5w vilket är rätt mycket. Personligen hade jag väntat tills Matter börjar komma ut på marknaden. Så många av dagens smarta produkter kommer bara ligga på soptipp inom ett årtionde ändå. Matter (standard) - Wikipedia

Elområden infördes pga EU-kommissionen, tycker detta var oklart i avsnittet.

1 gillning

Bra avsnitt. Jag kan väldig lite om el och vi har låga fakturor pga bor i hyresrätt. Min fundering under avsnittet var om det ens går eller är relevant för oss i hyresrätt (byggs 60-tal) att skaffa tjänster och lösningar som Tibber? Vi betalat endast för hushållsel och kan ju inte direkt påverka något direkt förutom att kanske inte köra diskmaskinen kl 19 som alla andra.