Avsnitt 225 - När livsgnistan släcks av att bli dollar-miljonär!? | Intervju med vår vän och bloggranne Elisabeth Svensson

Bostadsmarknaden var historiskt annars ett bra alternativ för en enkel Fire-resa :wink:

Annars håller jag med dig att det är svårt utan att göra något speciellt.

2 gillningar

Iof. men upplever att få säljer dyrt, köper billigt och blir FIRE. Typ @Monica är det enda exemplet jag känner till.

1 gillning

Möjligen är fler som vi som inte ser menningen med att RE-delen, räcker med vetskapen att man klarar sig oavsett vad som händer. (Sen lönnar det sig av att jobba med sin hobby men tror pensioneringen kommer bli tråkig)

Tror jag skrivit tidgare men på vår uthyrningslägenhet har vi gått +2500% på 10 år, svårt att slå det med någon annan alternativ investering.

2 gillningar

En del av lifestyle creep som stoppar att fler gör så, antar jag. :slight_smile:

Jag tittar medvetet på billigare boende och annan plats när jag ägnar mig åt FIRE-drömmar, mest som tankespjärn och övning i att värdera vad jag är beredd att offra. Jag tror många gör det, men att en del inte är sugna på att offra något av det de har idag för att leva ett annat liv. Kanske är det också därför en del av oss som tjatar om att ni ska ta ett snack med Farbror Fri. :wink:

Hursomhelst, är man karriärist med hög lön i 25-årsåldern glömmer man nog lätt bort att det där med krypavstånd från krogen inte smäller lika högt när man är 35, 45 eller 55 för den delen. När jag var 25 bodde jag på Södra Förstadsgatan. Det skulle jag aldrig vilja idag. På samma sätt bor jag där jag bor nu (i kranskommun) för att det passat fantastiskt bra under barnåren. Nu när min yngste närmar sig 16 kan jag börja fundera kring vad som händer när han lämnar boet.

Det är först då jag skulle vara beredd att offra kvadratmeter och/eller läge och egentligen inte offra, utan snarare vinna andra fördelar. Jag tror att det är så’nt planerande som gör att detaljer (oavsett gäst) blir intressanta för oss konstiga FIRE-typer. :sweat_smile:

Det måste inte vara på kronan, men har man t ex 10 mille och man fått 5 av dessa via arv är det ju hyfsat relevant tänker jag. Samma sak om man lyckats tajma bitcoinrusning eller Teslagalenskaper. Delvis för att det inte går att göra om och delvis för att det visar att även tur spelar in och turen finns faktiskt därute för alla.

2 gillningar

Exakt min poäng. Men den är ju svår för någon av oss andra att kopiera. Men det är lätt för oss att säga: “Ja, det var inte konstigt att det har gått bra för dig, du har ju haft din uthyrningslägenhet.:wink:

2 gillningar

Jo, men du är egenföretagare så fokuserar främst på de möjligheten, ville bara visa på att det finns andra möjligheter att göra Fire-resa också.

För mig är det viktigaste att man funderar igenom vilken typ av liv man vill ha och sen lösa ekonomin utifrån det. Det är det som jag tycker är mest intressant med dessa POD-avsnitt är vilken livstil gästerna har valt.

Kanske bästa sättet att uppnå ekonomisk oberoende är att strunta i månadssparande och satsa på Lotto istället :joy: (ironi).

1 gillning

För att vara extra tydlig - det var inte detta jag menade! :rofl:

@RikaKvinnor alltså vad cool du är :heart_eyes: uppskattade detta inlägget enormt mycket, både de konkreta tipsen och hur du autentiskt delar med dig av dig själv och livets svårigheter. Dessutom verkar vi vara tillsammans med samma man baserat på din beskrivning :sweat_smile:

Jag är lite nyfiken på om du vill dela med dig av hur du räknat kring intäkterna på bostaden? Vi letar också efter hus med möjlighet att hyra ut men får det till långt ifrån en så positiv kalkyl som ni har?

2 gillningar

Haha tack snälla för superfina ord och rolig beskrivning ang våra män :rofl: :smiling_face_with_three_hearts:

Absolut. Vårt hus består av 2 bostäder och den del vi hyr ut är en 3:a på 71 kvm. Denna hyr vi ut enligt hyresrekommendationen som vi fått fram man vi jämfört liknande hyresobjekt där vi bor (bara att googla för att få fram ett sådant verktyg).
Sedan hyr vi även ut ett kontor och 2 studios (musik och massage) i källaren. Dessa utrymmen hyr vi ut för 2500-3000 sek/mån st, vilket lönar sig om man, som vi, har bolag med intäkter, samt att utrymmena har separat ingång och ligger i paritet med andra objekt med liknande standard. Även denna information har jag googlat mig fram till (dvs vilken hyra som är normal att ta för ett kontor hemma).

Sedan har vi våra parkeringsplatser som vi hyr ut för 300 kr st per månad. Och därutöver hyr vi ut vårt boende via Air BnB ca 4-6 veckor varje sommar.

Detta genererar totala hyresinkomster på +300 000 sek/år innan skatt och ca 18 000/mån efter skatt. Och i vårt fall hjälper det såklart att vi har bolag som hyr kontor och studioyta av oss.

Arbetsmässigt är det bara Air BnB uthyrningen som tar någon tid i anspråk. Dock är det inte mer än ca 1h-2h per sällskap och sällskapen hyr oftast längre än 1vecka. Det är enbart kommunikation med städpersonal och gäster som vi gör. Allt annat är outsoursat.

Vi är själva väldigt nöjda med vår setup som ger oss den frihet vi var ute efter. Sedan vet jag att detta är ett koncept som inte skulle passa alla. Men för oss är det helt perfekt!

Hoppas det gav dig lite svar och lycka till på jakten att finna ert drömhus med uthyrning!!! :slight_smile:

En härlig söndag önskar jag dig :smiling_face_with_three_hearts: :pray:

7 gillningar

Tusen tack för jättebra och utförligt svar! Visste inte man fick hyra ut till sitt eget bolag! Ska läsa på mer om uthyrning till eget bolag nu med :blush:

2 gillningar

Investeringarna är Storskogen och Lendify

Storskogen? Tjänade du pengar på den innan den börsnoterades alltså?

Ja, det gjorde alla vi som gjorde saminvestering på Patreon. Inte mycket mening att investera tillsammans på Patreon i Storskogen när det är börsnoterat och alla kan köpa det på Avanza/Nordnet, eller hur? :wink:

3 gillningar

Kunde ni sälja en del innan IPOn? Förstod aldrig hur mycket som eventuellt var inlåst. Hoppas ni får till fler saminvesteringsmöjligheter!

Alla ägare kunde sälja upp till 30 % av sitt befintliga ägande. Snittet för alla ägare (ej vi) var ca 13 % försäljning. Vi nettoköpte och sitter med lockup i sex månader som alla andra. Så ja, vi kunde sälja, men vi köpte istället. Tror ju fortfarande på min egen analys till skillnad från marknaden (och dig @Niclas_Thelander ). :joy:

Skriver lite om saminvesteringsmöjligheter i denna tråden. Jag är handen på hjärtat inte jättesugen av flera anledningar. Har inneburit enormt mycket jobb, från tid till annan dålig nattsömn men framförallt är det för mig personligen asymmetriskt fel. Stor nedsida (bl.a. ansvar mot delägarna framförallt om det skiter sig) och begränsad uppsida om det går bra (lite intjänade pengar jag egentligen inte behöver). Så vi får se, kanske bara ger tips om andra investeringar men håller mig själv personligen utanför.

2 gillningar

Tack och förstår!

1 gillning

Hmm… försöker minnas varför jag inte va med i storskogens saminvestering… va säkert inte tillräckligt snabb den gången… :face_with_symbols_over_mouth:

1 gillning

Att säkerställa att man har en påverkanskrets/grupp runt sig som inte “är exakt likadana” tror jag är oerhört viktigt, och också ett sätt att hjälpa sig själv bli mer antifragil - att KUNNA stöta och blöta tankar och värderingar mot andra som kanske tycker helt annorlunda och veta att vi förmår ha den typen av “sticky conversations” utan att bli så kallade ovänner, känner jag är något som många (kanske också jag stundtals) har tappat bort som ganska relevant intention i livet. (En av många intentioner måhända, men alltjämt en viktig aspekt.)

Härlig beskrivning! Mitt ord för det är tankespjärn - människor som både vill ta emot och ge tankespjärn är “my people”! (Och nej, det är definitivt inte alltid så himla bekvämt… :wink: )

2 gillningar

Jag söker inte intellektuell sparring i det fallet, det har jag många möjligheter till ändå. Jag söker snarare personer som inspirerar och genom sitt praktiska sätt att leva/göra visar på alternativ och öppnar dörrar. Det knepiga är att hitta de som lever på det sättet som intresserar mig, många av de som lever ”alternativa” liv har ett aktivt ointresse för pengar och ekonomi. Om man kan tänka sig en skala med rationellt styrd livstil i ena änden och magkänslestyrd livsstil i andra vill jag hitta dem i mitten, som kontinuerligt utforskar vilket sorts liv de trivs med utan att fullständigt tappa kontakten med verklighetens praktiska förutsättningar, som att pengar behövs och det är rätt trevligt att slippa vara fattig. De som väljer annorlunda på ett genomtänkt sätt.

1 gillning

Tankespjärn för mig går vida utanför intellektuell sparring (min kropp kan ge mig tankespjärn när jag försöker göra en yogapose liksom), men jag tror jag förstår vad du menar.

Hm.
Jo. Och kanske också nej?
Ointresse jämfört med ditt intresse?
Vad är måttstocken?

Det här är en dikotomi som jag fnulat på på sistone, detta att “det rationella/logiska/förnuftiga” ställs mot “det känslomässiga”. Jag ställde en äldre herre en gång, genom att “bara vara jag”, vilket fick honom att klia sig i skallen och förvirrat utbrista “Men, jag förstår mig inte på dig. Du e så oerhört analytisk [läs logisk] och samtidigt är du en känslomänniska. Hur är det möjligt?”.
:wink:

Well.
Kanske för att det är en falsk dikotomi, att det inte skulle gå att “vara båda/allt”?

Och YES!
Älsk på detta.
Är du en av dessa?
Jag är det, vill jag påstå.

Och var hittar du dessa spännande människor?

1 gillning

För många alternativ gör att allt rinner ut i sanden. Man kan göra allting halvdant. Inget spelar någon roll.

En frihet man mår bra av är kanske inte en dimma av oändliga alternativ. Det prövar verkligen karaktären.

2 gillningar