Nu har jag lyssnat på avsnittet och tagit en långpromenad för att smälta det 
Generellt småtrevligt samtal som berörde några viktiga områden - kvinnors sparande / intresse för ekonomi och varför det är så många människor som inte orkar ta tag i sin pension (kanske en ide för ett framtida avsnitt). Sen var det ett par saker jag reagerade på.
-
När ämnet närmade sig höga kapital- och premieavgifter så gled det iväg till att man inte alltid ska flytta TPs. Snygg retorisk deflektion.
Visst, det finns en del gamla trad pensioner med en garanterad utveckling men de är i min erfarenhet rätt låg avkastning, typ 2-3% efter (de höga) avgifterna. Så det kan absolut vara lönt att flytta om man har en del år kvar till pension.
Däremot berörde hon inte alls den vanligare situationen med fondförsäkring i “fribrev” dvs. där det är noll garantier och noll försäkringsmoment att förlora vid en flytt. Då handlar allt om avgifterna.
-
För att få koll på sin pension så tycker jag steg #1 är Min Pension. Ingenting annat, annat än man absolut inte har, kan skaffa eller inte kan hantera BandID.
Att som Shoka bland annat föreslog, skriva på en rådgivningsfullmakt är i min mening helt kontraproduktivt. Visst, du får en översikt över pensionskapitalet, men det får också försäkringsbolaget. Läs: sales pitcharna börjar hagla och kan vara svåra att värja sig mot.
Många bolag är ursnabba med att begära en sådan fullmakt, medan man egentligen bara ska diskutera ens försäkring hos dem, inte upplysa dem om sådant som de vill lägga vantarna på.
-
Flyttavgifterna var uppe och att de nu sänkts för icke-kollektivavtalade TPs (för kollektivavtalade är de sedan länge 0 eller nästan 0). Ja, det är jättebra. Tidigare skulle SPP ha 2.5% av mitt kapital för att flytta. Nu är det enligt lag max 600 kr där SPP lagt sig på 500 kr.
Det hade varit på sin plats om det även kom upp vad SPP gör för att underlätta för kunder som vill flytta från SPP. Om det kunde finnas någon bortre gräns i hur många år bolag får ta ut överdrivna avgifter från kunder som sitter inlåsta. Det borde ju långsiktigt gynna bolaget och dess varumärke.
Jag antar dock att principen är att marknadsföra SPP så de få in mer i inflyttat kapital än det kapital som flyttar från dem. Alltså att vända de lägre flyttavgifterna så mycket som möjligt till sin fördel, på bekostnad av befintliga kunders höga avgifter.
Jag vet att det är poppis bland banker/försäkringsbolag att ha “sparekonomer” anställda, men om dessa mer hanterar generella frågor och inte tar även obekväma diskussionen så lär ingen lita på dem. Alla vet snart att råden är vinklade till företagets bästa. Lite som att jobba som spin-doctor åt politiker.
Jag kanske är lite hård, men med mångårig erfarenhet av att försöka få rätt på mina pensioner mot olika banker/försäkringbolag och utan att ännu helt vara i mål, så menar jag på att jag har fog för min kritik.
Jag hade hoppats att Shoka skulle ta debatten som tex. David Vestin, Riksbanken, gjorde med bravur.
Återstår att se vad som kommer i bonusmaterialet med läsarfrågor