Avsnitt 226 - Om pension med SPP:s Shoka Åhrman

Då är kvällens avsnitt, som är ett samarbete med SPP, publicerat på bloggen. Jag tror inte det är så mycket nytt för dig som hängt mycket på forumet. Däremot tror jag att det är ett värdefullt avsnitt för den som inte är så nördig eftersom avsnittet är rätt generellt.

En hel del är sammanfattning från t.ex. tråden “Pension - Hur ligger du till jämfört med snittet när det gäller antal månadslöner” och Pensionsmyndighetens rapport “Tumregler för pension”. Däremot hoppas jag kunna få återkomma med ett nördigt avsnitt kring pension för företagare. Har fått en del feedback på att vi i forumet (och jag personligen) har sagt fel saker kring t.ex. pensionssparande i AB. :flushed:

SPP har lovat att återkomma med svar på frågorna i den andra tråden. Min förhoppning är att det sker i veckan. En del av frågorna var sprungna lite utifrån frustration (min tolkning) och behövde kollas upp internt.

Det är Svenskt Näringsliv som har stoppat intjäning till tjänstepensionen efter 65.

Det är Svenskt Näringsliv som har stoppat intjäning till tjänstepensionen före 25.

Det är Svenskt Näringsliv som har stoppat löneökningar som är större än inflationen.

Ska löntagarnas situation förbättras i Sverige så är det Arbetsgivarnas Intresseorganisation Svenskt Näringsliv som måste påverkas.

Tjänstepensionen är en del av lönen och lägstanivån förhandlas fram av arbetsmarknadens parter, det är viktigt att framhålla.

2 gillningar

Åh vad kul med ett eget avsnitt om pension för företagare! Hör av dig om jag kan vara till någon hjälp!

1 gillning

Nu har jag dålig koll på denna gruppen, eftersom det är ett tag tills jag når dit, men hur fungerar detta när tanken är att folk ska jobba längre för att få pensionssystemet att fungera? Höjs detta nu när pensionsåldern höjs?

Eller är det något man får förhandla separat? Om man ändå vill ha det.

1 gillning

Det blir lite så som Shoka var inne på att vi måste börja ta mer eget ansvar när tjänstepensionen blir en viktigare del av den totala pensionen.
Så då landar det i en förhandling och har man kollektivavtal så är det parterna som förhandlar om detta.

Motparten Svenskt Näringsliv är mycket skickliga förhandlare och det ligger inte alltid i företagens intressen att ha kvar en dyr gammal och sliten medarbetare så vi får se vad detta mynnar ut i.

Frågan är hur man ska lyckas vända på frågan och få det att bli företagens intressen att betala dyrt för lång erfarenhet tex. Vi måste alla vara på tårna.

1 gillning

Det ser jag fram emot, om det händer. De har ju redan haft ett antal veckor på sig :wink:

Såklart är många frågor i frustration av att flytta pensionskapital med alldeles för höga avgifter när man ”stone wallas” av

1. Arbetsgivare
  2. Rådgivare
  3. Försökringsbolag

Frågan är vems fel det är att det blir frustration.

Är det den fd anställde som inte vill fortsätta betala skyhöga avgifter i alla framtid?

Eller är det åtminstone till en större del försäkringsbolaget som för icke-kollektivavtalade pensioner

1. La upp en incitaments struktur där kunden lider och rådgivare / försäkringsbolag tjänar grova pengar
  2. Gör nästan allt i sin makt (för så känns det) att obstruera flytt, genom skyhöga flyttavgifter (bort lagstiftat sedan 1/4) och nu med kvarvarande medel som stavas byråkrati, förhalningstaktik, långa hälsoundersökningar, och i de fall det rör lite mer pengar även läkarundersökningar inkl provtagning. Sen är det svårt att avgöra utan insyn hur mycket som är obstruktion från försökringsbolaget och hur mycket är från rådgivaren. Kanske spelar mindre roll eftersom de båda tjänar mer ju längre det tar eller ännu bättre att jag ger upp. Ain’t gonna happen :slight_smile:

Tyvärr finns det ingenstans att vända sig för hjälp annat än man driver det till sin spets, tex genom att anmäla det till Konsumentverket, Finansinspektionen eller Datainspektionen mht GDPR.

Nu har jag lyssnat på nästan hela avsnittet, men va tvungen att stanna upp på slutet när hon säger att alla SPPs fonder är fossilfria och att det är, som jag uppfattade det, ”allmänt känt” att avkastningen är minst lika hög i ESG fonder som motsvarande icke-ESG fonder samt lägre risk… Detta får hon säga helt utan motsägelse och då undrar jag var detta är fastlagt?

Jag är också enormt tveksam till att alltid lyfta fram fossilfritt som världens silver bullet, jag skulle vilja ställa frågan om det vore ok att välja bort olja till en dieselmotor för att rena vatten till människor eller om man kanske kan se en glidande skala kring detta? Att någon går ut å säger fossilfritt är världens grej tycker jag både är historielöst samt högsta form av green washing… Tyvärr har svart eller vit diskussionen kring fossilfritt också bli en vattendelare i samhället…

Alla dessa fossilhatare borde få välja mellan en kall decembernatt utan värme eller att fossilenergi eller gud förbjude kärnkraft kanske vore en hyfsat bra idé iaf…

Förlåt, jag tyckte det bara va ovärdigt att smyga in i diskussionen om pension men jag gissar att det går hem hos stora massan att avsky fossilenergi…

11 gillningar

Nu har jag lyssnat på avsnittet och tagit en långpromenad för att smälta det :slight_smile:

Generellt småtrevligt samtal som berörde några viktiga områden - kvinnors sparande / intresse för ekonomi och varför det är så många människor som inte orkar ta tag i sin pension (kanske en ide för ett framtida avsnitt). Sen var det ett par saker jag reagerade på.

1. När ämnet närmade sig höga kapital- och premieavgifter så gled det iväg till att man inte alltid ska flytta TPs. Snygg retorisk deflektion.
    Visst, det finns en del gamla trad pensioner med en garanterad utveckling men de är i min erfarenhet rätt låg avkastning, typ 2-3% efter (de höga) avgifterna. Så det kan absolut vara lönt att flytta om man har en del år kvar till pension.
    Däremot berörde hon inte alls den vanligare situationen med fondförsäkring i “fribrev” dvs. där det är noll garantier och noll försäkringsmoment att förlora vid en flytt. Då handlar allt om avgifterna.

2. För att få koll på sin pension så tycker jag steg #1 är Min Pension. Ingenting annat, annat än man absolut inte har, kan skaffa eller inte kan hantera BandID.
    Att som Shoka bland annat föreslog, skriva på en rådgivningsfullmakt är i min mening helt kontraproduktivt. Visst, du får en översikt över pensionskapitalet, men det får också försäkringsbolaget. Läs: sales pitcharna börjar hagla och kan vara svåra att värja sig mot.
    Många bolag är ursnabba med att begära en sådan fullmakt, medan man egentligen bara ska diskutera ens försäkring hos dem, inte upplysa dem om sådant som de vill lägga vantarna på.

3. Flyttavgifterna var uppe och att de nu sänkts för icke-kollektivavtalade TPs (för kollektivavtalade är de sedan länge 0 eller nästan 0). Ja, det är jättebra. Tidigare skulle SPP ha 2.5% av mitt kapital för att flytta. Nu är det enligt lag max 600 kr där SPP lagt sig på 500 kr.
    Det hade varit på sin plats om det även kom upp vad SPP gör för att underlätta för kunder som vill flytta från SPP. Om det kunde finnas någon bortre gräns i hur många år bolag får ta ut överdrivna avgifter från kunder som sitter inlåsta. Det borde ju långsiktigt gynna bolaget och dess varumärke.
    Jag antar dock att principen är att marknadsföra SPP så de få in mer i inflyttat kapital än det kapital som flyttar från dem. Alltså att vända de lägre flyttavgifterna så mycket som möjligt till sin fördel, på bekostnad av befintliga kunders höga avgifter.

Jag vet att det är poppis bland banker/försäkringsbolag att ha “sparekonomer” anställda, men om dessa mer hanterar generella frågor och inte tar även obekväma diskussionen så lär ingen lita på dem. Alla vet snart att råden är vinklade till företagets bästa. Lite som att jobba som spin-doctor åt politiker.

Jag kanske är lite hård, men med mångårig erfarenhet av att försöka få rätt på mina pensioner mot olika banker/försäkringbolag och utan att ännu helt vara i mål, så menar jag på att jag har fog för min kritik.

Jag hade hoppats att Shoka skulle ta debatten som tex. David Vestin, Riksbanken, gjorde med bravur.
Återstår att se vad som kommer i bonusmaterialet med läsarfrågor :roll_eyes::blush:

5 gillningar

Tyvärr blev det inte så mycket läsarfrågor då de behövde kollas internt och jag hoppas fortfarande att de återkommer här på forumet istället.

Så det är inget inspelat bonusavsnitt med läsarfrågor? (tyckte ni sa det i avsnittet men kan ha fel)

Utan i så fall att de svara i denna/ den andra tråden?

1 gillning

Det ser ut som de är livrädda att svara fel på frågorna då det är oftast ganska kännslig ämne :joy::joy:!? Det känns som de är inte glada just nu då man får inte ta sådana höga flyttavgifter länge? Var säkert skönt att ha kniven i smören :joy::joy::joy::grin::+1:. Jag tror inte att Spp är berädda diskuttera känsliga frågor så här öppet på ett ganska stor forum :joy::joy:. Det är också kännsligt. :thinking:. Pensionsbolagen och banker föredrar/gillar tysta och nöjda kunder som inte bryr sig vad de betalar i avg :joy::joy::joy::joy:. JFB är en sådan jobbig och besvärlig kund :joy::joy::joy::grin::hugs::+1:.

4 gillningar

Klart värt att vara pain in the **. Blir bra timtaxa. Spar 3-400 kkr nästkommande 20 åren på att flytta. Dessutom har de ingen aning om hur envis jag är. Har jag gett mig f*n på något så ger jag mig aldrig :joy:

Håller med dig. Tror inte de återkommer i tråden. De är nog för vana vid envägskommunikation eller med regisseringsrätt via pressavdelningen. Ev. svar skulle nog bli så urvattnade att det inte ger något ändå så jag håller inte andan av förväntning längre :slight_smile:

2 gillningar

Om det är för att Shoka inte kan svara på frågorna rakt av tycker jag det är helt ok att säga det och komma tillbaka senare, om det är för att man är rädd att säga något som företaget inte står bakom har man helt andra problem att ta tag i… Jag hoppas att det va det första som gjorde att svaren inte kom direkt…

1 gillning

Bonusavsnittet #226B - Bonus- och eftersnack med SPP:s sparekonom Shoka Åhrman - YouTube finns på Youtube, men det verkar inte finnas som podd. Är det på gång?

1 gillning

Såhär är det rätt ofta med bonusavsnitt och liknande. Som ihärdig poddlyssnare vore det oerhört trevligt om de kom ut samtidigt framöver @janbolmeson :pray:

Blir rätt omständligt att behöva byta till Youtube och ha skärmen på bara för att lyssna när man är het på gröten annars!

1 gillning

On topic: Tycker Shoka verkar väldigt sympatisk och jag betvivlar inte att hon tilför stort värde till sina kunder på SPP i termer av rådgivning. Sedan kanske avsnittet var på lite för hög nivå för oss inbitna sparare här på RT (Eller så är jag för djupt nere i kaninhålet!), men ändå trevligt att lyssna på. Allt behöver inte vara Excel trots allt!

Däremot blir man ju som tidigare nämnt ganska provocerad när man hör att ESG har lika bra eller högre avkastning som att spara efter index. Nog för att man precis som med stock picking kan tro och tycka det men några bevis i forskningen hittar man dock inte för det för den stora massan. Men sedan var det ju ett sponsrat samarbete och inte SVT Debatt… Jag fattar liksom :wink:

1 gillning

Från inslaget:

Då är det allmänpension typ 35%, premiepension på 9% och tjänstepension på ungefär 15%. För mig låter det ändå ganska schysst att 60% av ens lön för typfallet är standard. Håller du med eller hur tänker du?

Tänker att det är jätteviktigt att man använder rätt termer/begrepp. Tror man avsåg inkomstpension här, inte allmän pension. Bra information finns hos Pensionsmyndigheten, viktigt att även Rikatillsammans använder sig av den.

Allmän pension är den statliga pension som Pensionsmyndigheten ansvarar över. Den består av flera olika delar som inkomstpension, inkomstpensionstillägg, premiepension och garantipension.

Alltså att premiepensionen är en del av den allmänna pensionen, inte något utöver den allmänna pensionen.

Jag gillar vad hon säger om att arbetsgivarens del också ska synas på din lönesedel. Det ger en bättre bild av vad du faktiskt kostar företaget och man ser vad som sätts av till pension. Jag själv har haft just detta på båda mina jobb i Danmark och det verkar generellt vara vanligare i Danmark och jag har aldrig sett det i Sverige.

2 gillningar

Helt enig! Det hade verkligen fått folk att undra vad som händer med de pengarna, hur de investeras och börja bry sig. Precis det som fattas för många kring pensionen.

En fd arbetsgivare har nyligen infört det har jag hört från tidigare kollegor. Direkt har folk börjat intressera sig.

Lite märkligt att inte alla arbetsgivare ser sitt egenintresse i detta.

1 gillning

PTK har i somras begärt förhandling med Svenskt Näringsliv i frågan:

“PTK begär förhandling om tjänstepensionen ITP”

1 gillning