En grej jag reagerade på var diskussionen om huruvida Savr stimulerar småspararen att vara aktiv eller inte.
När @janbolmeson ställde frågan la han också till något i stil med “ni har ju inget incitament att få folk att logga in oftare och hetsa småsparare att byta fonder? För er del spelar det ju ingen roll om man väljer en billig eller dyr fond.”
Det stämmer ju att de inte har något sådant incitament i själva förtjänsten från fondavgiften. Däremot har de ju incitamentet att driva konverteringar, på samma sätt som alla andra reklamfinansierade sajter.
Reklam mäts oerhört noga i form av visningar, klick och konverteringar. (i det här fallet innebär en konvertering att småspararen byter fond)
Varje förändring i Savrs design och funktion kommer noga mätas och utvärderas för att försäkra sig om att visningar, klick och konverteringar bibehålls eller ökar. För varje år måste tjänsten få folk att logga in oftare, klicka på sponsrade länkar oftare och framförallt byta fond till sponsörens fond oftare.
It’s in the nature of the reklam beast.
Det här med psykologiska misstag, särskilt i hög volatilitet, är en ganska viktig aspekt. Lysa är verkligen trovärdiga i sin ambition att minska risken att du loggar in mycket och tar dumma aktiva beslut.
Savrs incitament, så som deras affärsmodell ser ut nu, går tyvärr på tvärs med vad som är bäst för småspararen på den här punkten.