Då ligger veckans avsnitt ute:
Mina guldkorn från avsnittet, utan inbördes ordning:
-
De flesta av oss har inte fått någon utbildning i ekonomi. Vi gör alla så gott vi kan och fattar så fort vi hinner. Ha empati med dig själv (och andra).
-
Ett rikt liv handlar inte om hur lite man kan spendera.
-
Precis som du har regler för ditt sparande, skapa inspirerande och roliga regler för hur du ska använda och spendera dina pengar på ett medvetet och ansvarigt sätt.
-
Exempel på regler kan vara: ”Ha ett område i livet som får kosta vad det kosta vill.”, ”Spendera extravagant på det som ger energi och var brutalt snål i det som inte gör det.”, ”Sätt en gräns under vilka utgifter inte spelar någon roll.”, ”Gör något varje år som du kommer minnas om 10 år” etc.
-
Tänk om inte ekonomi är tråkigt, tänk om det är / har varit din ekonomi som är tråkig?
-
Ekonomi handlar om att göra en resa från ett nuläge till ett önskat läge. Pengarna är bara ett av verktygen som gör det möjligt.
-
”Spara/Investera mer och ha mer tålamod” löser de flesta ekonomiska problem.
-
Investera 1 000 kr i månaden i 10 år för att sedan ha 1 000 kr i månaden resten av livet. (Tack @axr för något jag aldrig lär glömma).
-
Tänk om ekonomi inte handlar om ”antingen eller”, utan snarare om frågan: ”Hur kan jag få både och?”
-
Alla fattar att det krävs mycket träning för att bli bra i fotboll, men få av oss får ens bråkdelen av träning i ekonomi.
-
Tänk om konceptet ”ekonomi” har kidnappats av pengar? Dvs. det handlar även om andra resurser såsom tid, energi, kärlek etc.
-
Tänk om ekonomi inte handlar om ”läran om hushållning med en resurs i brist” utan snarare om ”läran om att få det man egentligen vill ha i livet?”
-
Tänk om ekonomi inte handlar om kunskap och matte utan snarare om att lära känna sig själv och sina egna drivkrafter?
Avsnittet bygger delvis på diskussionen:
Jag är väldigt nyfiken att höra på vad ni tycker. Är lite nervös för att det blir en sådan “Alla tjänar inte 45 000kr i månaden…”-tråd igen.