Avsnitt #231 - Tänk om ekonomi är penseln du målar ditt liv med? | Del 1. i vår serie "Tänk om ekonomi är roligt?"

Då ligger veckans avsnitt ute:

Mina guldkorn från avsnittet, utan inbördes ordning:

• De flesta av oss har inte fått någon utbildning i ekonomi. Vi gör alla så gott vi kan och fattar så fort vi hinner. Ha empati med dig själv (och andra).

• Ett rikt liv handlar inte om hur lite man kan spendera.

• Precis som du har regler för ditt sparande, skapa inspirerande och roliga regler för hur du ska använda och spendera dina pengar på ett medvetet och ansvarigt sätt.

• Exempel på regler kan vara: ”Ha ett område i livet som får kosta vad det kosta vill.”, ”Spendera extravagant på det som ger energi och var brutalt snål i det som inte gör det.”, ”Sätt en gräns under vilka utgifter inte spelar någon roll.”, ”Gör något varje år som du kommer minnas om 10 år” etc.

• Tänk om inte ekonomi är tråkigt, tänk om det är / har varit din ekonomi som är tråkig?

• Ekonomi handlar om att göra en resa från ett nuläge till ett önskat läge. Pengarna är bara ett av verktygen som gör det möjligt.

• ”Spara/Investera mer och ha mer tålamod” löser de flesta ekonomiska problem.

• Investera 1 000 kr i månaden i 10 år för att sedan ha 1 000 kr i månaden resten av livet. (Tack @axr för något jag aldrig lär glömma).

• Tänk om ekonomi inte handlar om ”antingen eller”, utan snarare om frågan: ”Hur kan jag få både och?”

• Alla fattar att det krävs mycket träning för att bli bra i fotboll, men få av oss får ens bråkdelen av träning i ekonomi.

• Tänk om konceptet ”ekonomi” har kidnappats av pengar? Dvs. det handlar även om andra resurser såsom tid, energi, kärlek etc.

• Tänk om ekonomi inte handlar om ”läran om hushållning med en resurs i brist” utan snarare om ”läran om att få det man egentligen vill ha i livet?”

• Tänk om ekonomi inte handlar om kunskap och matte utan snarare om att lära känna sig själv och sina egna drivkrafter?

Avsnittet bygger delvis på diskussionen:

Jag är väldigt nyfiken att höra på vad ni tycker. Är lite nervös för att det blir en sådan “Alla tjänar inte 45 000kr i månaden…”-tråd igen. :man_facepalming::slightly_smiling_face:

14 gillningar

27 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Investera 1000 kr i månaden i 10 år för att sedan få 1000 kr i månaden resten av livet

Måste hålla med Caspian (Kaspian?) I att det är svårt att föreställa sig vad man skullu kunna utgifterna med 400% på.

Lite hisnande faktiskt.

Apropå att spendera extravagant på det man gillar.

Jag köpte ett trumset. Jag kan inte spela trummor mwn har alltid velat ha trummor.

7 gillningar

En anledning till att man kan ha svårt att föreställa sig 400%-grejen är att man redan styrt in sin ekonomi på det sättet att man unnar sig de grejer som är viktigt för en. Så ska man fyr-x:a landar man lätt i att man gör mer av samma grej, utan att kanske egentligen känna att man skulle få mer värde av det.

T ex när det gäller att lägga pengar på sin dator (om det är viktigt för en) – det nya bästa grafikkortet kommer med ett visst mellanrum på ett par år, att köpa grafikkort oftare än så ger inget. Samma med cpu, moderkort och annat. Det finns liksom en rimlig maxpeng att lägga på det (jag vet för jag har ibland lagt den :sweat_smile:). Man har ett 1080-kort och köper 1080ti-kortet ett halvår senare när det kommer. Kanske inte riktigt värdefullt.

Skulle jag behöva öka mina kostnader så skulle jag vilja ha flera boenden, både något i stan som jag bor nu, men även boenden i skog och vid havet som jag kunde växla emellan. Och eftersom jag verkligen inte vill köra bil så skulle jag vilja ha en privatchaufför som transporterar mig mellan dessa, och någon som handlar åt mig när jag bor på landet. Samtidigt känns detta inte vettigt. Det är liksom bara mer av samma som jag redan har.

Svår fråga :slight_smile:

3 gillningar

Tack för ert jättebra avsnitt! Jag verkligen ÄLSKAR den här typen av avsnitt, får så mycket glädje och energi av dem.

Blev igår taggad till tråden om 45 000 kr i lön och förstår nu varför. Läste lite igen i den tråden innan idag och har gått och tänkt på den idag. Jag blev precis som många andra provocerad av uttalandet om att den med låg lön har lättare att spara ända tills jag förstod att du inte menade att personen skulle fortsätta ha låg lön.

Alla håller nog med om att det är lättast att spara om man har hög lön och låga utgifter. Om jag har förstått dig @janbolmeson rätt så menar du att det är lättare för den med låg lön och låga utgifter att få högre lön och behålla sina låga utgifter än vad det är för den med hög lön och höga utgifter sänka sina utgifter. Detta håller jag med om. Men i min värld fanns inte ett lönelyft för låginkomsttagaren med i beräkningen, då är den ju inte längre låginkomsttagare. Här inser jag att jag är för statisk i mitt tänkande. Det finns ju inget som säger att låginkomsttagaren måste vara det hela livet.

Ibland tror jag att du är så långt framför många andra i tankarna Jan att du missar några pedagogiska steg på vägen, bara för att de är så självklara för dig. Men för andra är de inte alls självklara vilket gör att du får motstånd på sådant som många fler säkert egentligen håller med om. Du säger A och D men hoppar över B och C vilket gör att du tappa några på vägen.

Gällande detta avsnitt är det flera tankar jag måste tänka långsamt på. Jag ska lyssna på både detta och nästa avsnitt noga och skriva ner tankarna och reglerna och fundera på hur jag ska tänka. Det kan ju vara ett avstamp i kommande kick off med maken.

Jag håller med både @janbolmeson och @Caspian gällande att sänka utgifter. Nej, meningen med livet är inte att ha så låga utgifter som möjligt men jo, det kan absolut vara ett spel som ger mening. Precis på samma sätt som Jan brukar berätta om kompisar som ser att tjäna pengar som ett spel så är det så klart för en del ett spel att ha låga utgifter. Jag kan absolut triggas av det. Men det handlar då om att sänka utgifter som är oviktiga för mig, inte att sänka allt. När jag läser en del snålbloggare kan jag se att de upplever det på samma sätt. Det kan ge en fantastisk kick att inse att jag genomfört en viss upplevelse till en bråkdel av priset som andra betalar för samma/liknande. Tex genom att ta med egen mat istället för att äta på restaurang (jag uppskattar inte restaurangmat).

Det är också så att genom att sänka utgifter brutalt kan man inse vad som ger mening. Och det kan ju många gånger vara aktiviteter som är gratis eller billiga som en skogspromenad, en picknick vid stranden, spela spel, pyssla osv. Det här ligger ju helt i linje med det ni säger om att skära brutalt i det som är oviktigt och spendera extravagant på det som är viktigt. Det är ju bara det att för en del är det som är viktigt gratis eller billigt.

Nej, nu får jag jobba lite. Men jag kommer att grubbla lite mer under dagen och eventuellt kommer det fler tankar längre fram.

10 gillningar

Måste bara säga att jag tyckte det var ett väldigt bra och givande avsnitt, jag uppskattar verkligen den här typen av avsnitt. Dom som tar upp mer än bara ekonomi men samtidigt är fokuserad på ekonomi :).
Kom på en tanke, @janbolmeson nämnde att du hade gärna anställt en kock hemma om du hade prioriterat det, mitt tips är testa på skoj, lär ju finnas några “rent-a-chef” i Skåne (hade det varit i Småland hade jag ställt upp). :slight_smile:
Tack för ett fint avsnitt, ser fram emot del 2.

2 gillningar

Jag gillade avsnittet och tillhör de som inte provoceras av att ni inte håller med varandra eller avbryter. (Jag läste bl a tubkommentarerna.) Sedan håller jag med om att ni inte alltid förstår varandra. Själv är jag på team @Caspian och termer som “speedrun” var en kanonbeskrivning. Ibland är resan målet. Ekonomi kan vara ett intresse i sig. Men att samla pengar för att bada i går å andra sidan bort.

Sedan hade jag absolut kunnat bränna fyra gånger mina månadsutgifter, men jag vet inte var jag skulle ställa de syntarna. :laughing:

Nu ser jag fram emot nästa del…

3 gillningar

Haha, vet att du har skrivit det i andra trådar. Du har fått mig att för första gången i livet googla syntar… :joy:

Tack, tror du kommer gilla nästa del också, i alla fall första delen som är mycket en fortsättning på samma tema. :heart:

Exakt så. Förändringen med mer inkomst för den med låga inkomster är relativt sett mycket större. Mer effekt i målet som kanske någon i försvarsmakten hade sagt.

Tack, ja, så är det verkligen. Problemet för mig är att jag har tränat i mer än 25 år på ekonomi att jag har “glömt” bort hur det var i början för vissa saker är så självklara. Det var ju det som var lite en realitycheck för mig med det här besöket. För plötsligt så kom jag ur min bubbla in i ett annat sammanhang där det naturliga som alla höll med om var:

Men, alla har väl ångest för sin ekonomi?

Och jag visste genuint knappt vad jag skulle svara. :flushed:

Super, superviktigt, särskilt det sista. Det är exakt det som jag menar med: “Var brutalt snål i det som inte är viktigt för dig”

2 gillningar

Detta kan vi tjata om en extra gång. Jag kan bara hålla med. Det kvittar om det är snus, krämer, sladdar eller vinylplattor. Det är när man spenderar på grejer som egentligen är både tråkiga och onödiga som livet med ekonomin blir eländigt, både med och utan excelark.

Och kul att du googlat syntar. :rofl: Tesla model 3 eller Analogue Solutions Colossus? Lätt val! :grinning:

4 gillningar

Det känns väldigt obehagligt att diskussioner om syntar förekommer på forumet. Hur gör man för att flagga ett inlägg? :slight_smile:

3 gillningar

Kul avsnitt!

Jag tycker INTE man bör satsa på snus som nån slags livsnjutning, varje dag/månad/år man lägger på det gör det bra mycket svårare att bli av med det!! :slight_smile: Vad kallar man motsatsen till en investering ?

Skuldsättning?

Kan mentalt ersättas med en fin akustisk Martin eller varför inte en strata från '59? (eller vad som får igång dig istället) :smiley:

2 gillningar

Om jag fick 4 ggr så mycket betalt per timme skulle mitt förstahandsval vara att gå ner i tid till halvtid eller mindre.

Om vi i tankeleken tänker att jag inte får göra det skulle jag investera pengarna.

Får jag inte heller det utan måste verkligen göra av med dem blir det svårare.

Hjälp i hemmet skulle eventuellt kunna vara en grej. Städ, trädgård, inköp, matlagning osv.

Fler och dyrare resor en annan. Alperna istället för fjällen tex.

Jag skulle nog även skaffa en personal shopper eftersom jag är så sjukt ointresserad av kläder. Kanske lite andra skönhetsgrejer också av samma anledning. Min man skulle bli glad då. :wink:

Kanske en lägenhet i Malmö med.

Hm, det var inte så svårt det här…

2 gillningar

Helt rätt! Var bara tvungen att retas lite :wink:

2 gillningar

Jag blev plötsligt rädd att du var trummis. Paiste- och Zildjancymbaler är jag sämre på. :upside_down_face:

2 gillningar

Jag tänkte: här har vi en hårdrockare :joy:

2 gillningar

Korrekt! :grin::metal:

Som en inflik, I en annan kultur så ville ett företaget belöna sin bästa arbetare och detta gjorde dom genom att dubbla hans lön. Det som skedde måndagen efter var att arbetaren i fråga inte kom till jobbet utan hans kompis kom för att arbeta i hans ställe, sen skulle de splittra den dubbla lönen.

Om du får 4 gånger så myket betalt i timmen kan du ju lösa det på samma sätt, sluta gå till jobbet och låt en egenanställd konsult sköta uppgiften istället :innocent:.

Annars är min viktigaste regeln vid spendering att aldrig tänka i pengar utan bara i tid…

1 000 krs regeln som @janbolmeson använder är i min värld 5 timmar av mitt liv. Sen är frågan om prylen i fråga är värd 5 timmar…

Blir aldrig en fråga om måsten eller krav utan bara ett val antal timmar vs kostnaden för upplevelse, pryl osv.

2 gillningar