Avsnitt 233 - Vikten av att få ha ett eget Rolex-sparande... | Del 2 av 2. i "Tänk om ekonomi är roligt?"

Då ligger dagens avsnitt ute. Det är en fortsättning på avsnitt 231:

I stora drag är det dessa avsnitt tillsammans med feedback från @Jonathan.S som fått mig att börja omvärdera hur man ska se på tips och råd som ofta är bra, men ibland snarare stjälper än hjälper. Den diskussionen pågår i tråden:

Ja, mycket funderingar som synes… :thinking:

3 gillningar
3 gillningar

Jag har en känsla av att samhället är på väg åt fel håll. Är därför också intresserad av arbeten som innebär samhällsnytta, exempelvis polisen och försvarsmakten som nämns i avsnittet. Generellt kan man dock inte förvänta sig en lön över 45 tkr där… tyvärr.

2 gillningar

Jag tror det absolut vanligaste misstaget man gör är att göra det för svårt. En fond (till exempel LF global indexnära)+en buffert anser jag är en bra rekommendation för att få en person att komma igång. När väl detta steget är avklarat kan man börja gå vidare mot nya höjder. :wink:

5 gillningar

När kommer Hanapee´s avsnitt?

1 gillning

Kul avsnitt igen med mycket “friendly banter”. :smiley: Insikten om generationsgap är nog det jag tar med mig. Förutsättningarna att vara 20 idag är så annorlunda.

[filosofhatt på]

När jag var 20 sjönk Estonia, internet var nå’t abstrakt i en udda föreläsning om framtiden, Windows 3.1 var på riktigt, 3D-spel och elbilar tillhörde science fiction osv. Men framförallt var det 90-tal och minnena av statslåneränta på 500% fortfarande dagsfärska och IT-boomen inte ens i sin linda. Självklart var förutsättningarna annorlunda mot idag, när min äldsta snart är 20. Dagens kids är födda med telefon och uppkoppling och alla bra och dåliga saker det innebär. Detta är i min mening det största som hänt mänskligheten sedan de stora uppfinningarna kring sekelskiftet 1900 (som filmkameran, telegrafen etc).

[filosofhatt av]

Men att man faktiskt kan leva på att vara influencer är inget jag lyckats förlika mig med än. :upside_down_face:

4 gillningar

Trevligt avsnitt. Jag uppskattar att ni inte är paternaliserande utan tar yngre på allvar.

1 gillning
  1. Smygläser kommentarer gällande senaste avsnitt (tänker gud vad random)
  2. Lyssnar på avsnittet
  3. Ahaa :bulb::man_facepalming:t3::rofl:

I övrigt gillade jag starkt senaste två avsnitten. :clap:t4: Även jag fick inse att jag inte är 20 längre :see_no_evil:

4 gillningar

Fick ett kvitto på hur gammal jag är när jag köpte ny tv igår. Va fan!? Inga siffror på fjärrkontrollen? Nej, just det. Man tittar inte på tv-kanaler med siffror längre. Man bläddrar mellan appar nu.

3 gillningar

Det behövs bra lärare som undervisar, fostrar men inte hjärntvättar våra barn, enligt annat tråd kan du då nå över den lönen du önskar (lärare berättar att han tjänar 47k SEK).

1 gillning

@janbolmeson Du vet väl att man kan arbeta som civil utredare hos Polisen? :slight_smile:

1 gillning