Avsnitt #237 - Ta en del av förra årets avkastning och fira! | Uppföljning på börsåret 2021

Med tanke på dagens avsnitt:

Så är min tes följande:

Få av oss minns hur börsåret 2011 gick. Men däremot minns vi ofta vissa saker vi gjorde för 10 år sedan med t.ex. vänner och familj.

Med tanke på att många av oss som investerar brett bör ha fått en avkastning på mellan 20 - 30 % eller mer, så tycker jag att man borde ta ut en liten del av vinsten och “omsätta” den i “energi” i t.ex. en form av upplevelse tillsammans med andra. Gärna i något som Ramit Sethi brukar säga:

Planera något i år som du kommer minnas om 10 år

Det behöver självklart inte vara något som kostar massor av pengar (minns fortfarande (delar av) av en inflyttningsfest från 2008 som jag och Caroline hade :joy:) men det behöver vara något.

Jag är ju notoriskt dålig på att fira, så det är lika mycket ett tips till mig själv som till er andra. Således:

• Vad tänker du?

• Vad har du gjort historiskt som du minns idag 10 år senare?

9 gillningar

Intressant.
Jag börjar efter avsnittet får “dumma tankar” att köpa mig en fin gitarr som jag kommer ha glädje av livet ut.
Har sagt till mig själv att aldrig ta från min “pengamaskin” tills man nått målet (nuvarande mål är 10 mkr)…och kommer säkert slå bort dessa tankar, men tankarna kring att köpa min drömgitarr (akustisk) för 40 tkr har kommit upp. Är dock relativt ung och bara sparat i ca 6 år men har nu ca 1,4 mkr på mitt isk och bara i år sparat ca 250 tkr och fått avkastning på ca 300 tkr…men man är som vanligt snål mot sig själv. :slight_smile:

4 gillningar

Ni tog inte med den försiktiga portföljen? :slight_smile:

Köp gitarren för guds skull!

Utifrån dina siffror så är det ju en självklarhet i mina ögon.

Tycker inte ni som läser ovan också det??

20 gillningar

Köp!

För att göra det än enklare, är det inte lite av en investering? Menar gitarren kommer ju knappast tappa till noll i värde? :slight_smile:

5 gillningar

Köp du är helt klart värd det med tanke på din prestation. :grinning: :grinning: :grinning: :grinning: :grinning:

3 gillningar

Avvecklade den under Corona 2020. Den föll ju ihop som ett korthus. :man_facepalming::flushed:

3 gillningar

Okej jag förstår. Tänkte bara eftersom det ligger kvar på shareville.

1 gillning

Köp gitarren!

Helt absurt om du ska behöva vänta tills du får 10 miljoner spänn innan du unnar dig en gitarr. Vad händer om vi har en lång björnmarknad och det tar 20-30 år innan du har 10 miljoner? Spela gitarr på äldreboendet?

10 gillningar

Har precis nyttjat del av förra årets avkastning (tillsammans med del av vinst på försäljning av sommarstuga) till att uppdatera oss för fosilfria biltrasporter (köpt elbil). En milstolpe i vårt liv är därmed uppnått. Något vi definitivt kommer komma ihåg om 10 år.

Initialt mycket ångest att plocka ut så mycket pengar från vårt sparande, men så här i efterhand känns det helt rätt. Milstolpar passerar man inte så många i livet.

5 gillningar

Jag valde att köpa en skräddarsydd kostym för 8000 kr ca ska tillägga att jag är 192 cm lång och har breda axlar så när det kommer till kläder och sånt så hör jag inte hemma i storlekssystemet och jag har hyrt en stuga i fjällen i en vecka för att åka skidor för 6800 kr för mig och min familj. Men jag har valt att inte sälja och ta ut pengar från portföljen utan minska på nysparandet i 1 eller 2 månader för att inte skatten ska bli högre den drabbas ju om man tar ut och sätter in pengar.

Jag tjänade väl ca 140 000 på min portfölj förra året

4 gillningar

Självklart är det så. Men det är inte fel att ge sig själv en klapp på axeln. Säg att du har 3 000 000 i sparat kapital och det har gått upp 28% (840 000) så kan man självklart fira lite med en weekend på hotell och god middag för 5000. (eller vad man nu vill göra). Det är inte bara pengar på konto som ger en rikedom.

4 gillningar

Jo!

Som sagt: rikedom kommer i många former, och det gäller att ge sig själv ett rikt liv på fler än ett vis!
:guitar: ftw!

5 gillningar

Lite OT, men inget om uppgången för USD/SEK i avsnitt #237 som bidrog till utvecklingen för globalfonder?

1 gillning

Hehe, så illa är det inte…:slight_smile: Jag skulle inte vänta tills jag hade 10 mkr för att köpa en sådan gitarr…:wink:
Jag har ett rent nöjessparande på 5 tkr per månad som jag spenderar på resor, kläder och inredning, restauranger, sedan spenderar jag även 50 % av min bonus som jag får ut netto på rent nöje, samma som ovan.
Men istället för att spara till gitarren som då kanske skulle köpas om ca 2-3 år tänkte jag vara lite impulsiv och sälja aktier/fonder och köpa den. Tar dock lite emot att sälja av sin pengamaskin…känns bättre att spara vid sidan av.

2 gillningar

Wayne, är också en musiker och älskar prylar…

Om - när! - du bestämmer dig att köpa gitarren, köp en riktigt fin gitarr. För att när det gäller instrument, bör man ha en ”barbell attityd”. Antingen köper man en helt utilitaristisk gitarr (typ Yamaha) som ”will do its job every night” eller en superfin collector’s item Martin / Gibson / Fender Custom Shop. Fattar du? Typ 5-10 tusen spänn eller all-in! Inget mittemellan. För att ett mellanmjölkval här är just det som kommer att förlora mest värde framöver och du kommer att ångra dig för att du inte köpte det bästa möjliga.

Ramit Sethi hade nåt å säga om detta. Hur gick det? Spendera…extravagant…? @janbolmeson , minns du?

4 gillningar

Jag har bokat ”den där” resan!!

När jag var yngre pratade jag, min syster och pappa om att göra en större resa. Det blev aldrig av och jag kan idag komma på mig själv att tänka på det.
När dotterns bästa kompis fick akut leukemi för jul bestämde jag mig för att - nu eller aldrig…

I juni drar jag och dottern på ridresa för många tusenlappar. Kommer bli ett äventyr för livet hoppas jag. :heart:

15 gillningar

Jag tycker det blev lite olyckligt att jämförelseportföljerna som valdes blev på ett sånt sätt att de gav en fördel för Lysa. Du nämnde det väldigt snabbt i förbigående men jag tycker en mer rättvis analys skulle ge en annan slutsats på huruvida implementera själv ger mervärde. Ta t.ex. Lysa Bred vs barnportföljen som borde åtminstone varit en 90/10 jämförelse. Där skulle Lysa hamnat på ca 28% istället för 30.3%. Speciellt när man tänker på att även guld var ett stort sänke i jämförelse med aktier 2021 så ser det inte riktigt lika bra ut för Lysas portfölj.

Nu är det ju såklart bara ett år, men nedan diskussion fick även mig att haja till och det verkar som om Lysas portfölj har underpresterat (både Sverige och övriga världs-delen) en jämförbar egen implementation de senaste 4 åren.

Angående höstacken så är det väl ett av de uttalanden som John Bogle är känd för :thinking:

Don’t look for the needle in the haystack. Just buy the haystack.

2 gillningar

Köp gitarren!

Martin för akustisk lyx. En fin halvakustisk Gretsch med Bigsbysvaj är också en skön kandidat. Säger du däremot flying V så behåll pengarna på kontot. :wink:

Jag är själv dålig på att fira. Jag minns 2011 dåligt också… hmmm.

3 gillningar

Spendera extravagant på sånt du älskar och snåla på sånt du inte tycker om (ändå).

Typ.

3 gillningar