Avsnitt #238 - Så här bör du investera 2022 enligt forskningen och forumet

Först och främst, ett fantastiskt stort tack till dig i forumet som har bidragit till dagens artikel:

Ni är många som har bidragit och jag kan inte tacka alla, kommer säkert glömma några, men ni som spontant dyker upp top-of-mind är: @Daniel_Nilsson, @Alec, @JFB, @Nightowl, @AllSeasonsPortfolio, @smaspararguiden, @Johann, @Jonathan.S, @firreb, @MattiasA90, @christian100, @JayR, @jacke77, @emilv m.fl. Förlåt i förväg till dig jag glömt.

Det är inga nyheter för dig som har hängt i forumet, då det är en sammanställning av många olika diskussioner såsom:

och många, många fler. Som sagt, sjukt bra jobbat!

På en personlig not upplever jag att det här är ett av de bättre avsnitten som vi har gjort. På många sätt känns det som att vi knöt ihop många lösa trådar till en helhet. Det ska bli superspännande att se om du som lyssnar, tittar och läser håller med om det. Alltid sjukt nervöst när man själv tycker det är bra för att se om andra håller med.

Kan även tipsa om att @Jonathan.S kommer hålla en föreläsning på Patreon på onsdag om principerna i det kommande ramverket, där t.ex. “tillräckligt bra” spelade en väldigt väsentlig roll i veckans avsnitt. Känner mig på att dessa principer kommer vara ett återkommande tema under året.

Jag kommer återkomma med Excel-mallen för ombalansering. Jag har inte riktigt hunnit med allt då avsnittet tog något längre tid än jag hade trott. #tidsoptimist

Tack än en gång!
@janbolmeson

22 gillningar

EDIT: Nedan var egentligen input / kommentarer till Jan inför avsnittet men som av olika anledningar hamnade i avsnittstrpfen. Så en del är klart redundant efter att precis ha lyssnat :grinning:

Som vanligt för du fram både nya tankar och förstärkning av sådant som lite fallit i glömska hos en del (verkar det som). Gillar att du återigen sätter mer fokus på tillgångsallokeringen aktier/räntor än bank/fondspecifika allokeringen. Jättebra! Även tanken att förenkla sparhorisont är verkligen kanon! Lång, vet inte riktigt, kort :+1:

Precis så lever man ju livet!

Utan någon specifik ordning:

Angående “Vet ej” portföljen"

Den här portföjen 50/50 (50/40/10) gillar jag verkligen. Man vet ju inte så då får det bli 50/50.
En tanke är dock om uttag tvingas fram snabbt, och det sammanfaller med en korrektion eller i värsta fall en krasch, så kanske denna helst ska vara på bankkonto/Avanza ISK, inte fondrobot . Och jag menar specifikt Avanza (se nedan).

I min erfarenhet är en samkorrelation mellan krascher och att man tvingas ta ut pengar från sparande tidigare än man tänkt. Krascher hänger ju ihop med lågkonjunkturer dvs. ökad risk för arbetslöshet, permitteringar, lägre beläggning för egna företagare.

Har man 50% av kapitalet på räntekonto så kan man ju ta upp till hälften utan att sälja aktier vid “fel tillfälle” i en korrektion/krasch. Det brukar ju vara en bra taktik, att i en krasch öka aktieandelen. Att man har 50% på räntekonto kan kanske dessutom få folk att “våga” ha en så “hög” aktieandel på dessa pengarna som man inte riktigt vet när de behövs (vilket kanske är aldrig).

Visst, kanske ökad risk för beteendemässiga misstag om man inte ser till att ha en sådan portfölj på Avanza där man kan just har räntekonto med ränta och ISK på samma ställe (lite unikt) vilket gör det mycket lättare att se de två 50% delarna tillsammans dvs. minskad freaka-ut-risk.

Nackdelen med en fondrobot i en korrektion/krasch situation är såklart att man säljer av både räntor och aktier om man tvingas till ett uttag tidigt. Det är en av de största anledningarna till att jag inte startat med fondrobot.

Räntor

Jag håller helt med att de är devlishly svåra men man kan ju tyvärr ändå inte fly från utmaningen. De allra flesta tvingas hantera problemet på grund av tjänstepensionerna . Jag tycker du missade det i denna tråden, men kanske måste vara med i avsnittet? Man kan alltså inte komma undan helt med att sätta räntorna på sparkonto tyvärr.

Tjänstepensionerna är ju en stor del av mångas totala kapital, speciellt för 55+are som är närmare pension, och även i yngre ålder för de som tänkt använda TP för att finansiera FIRE från 55 år. Dvs. för alla de som inte kan köra 100% aktiefond. Tyvärr tvingas man då ha räntefonder, som vid dessa situationer (55+ / FIRE) ändå bör ha en relativt hög andel räntefonder (20-60% eller så).

Därför tycker jag att du bör ha med en “basränteportfölj” som man kan använda att designa räntedelen när man tvingas till att använda räntefonder. Man kanske kan tänka sig en relativt grovhuggen ränteportfölj (så den går att skala vettigt ner mot 20-60% räntedel). Och kanske rätt fokuserad på att vara “säker” (= korta räntor pga kort tidshorisont) och i Sverige. Sparkontot hade ju varit 100% Sverige.

Lite tankar

Svenska korta räntor - oftast mixade med statspapper, företagspapper och bostadslånepapper.

Tex 60-70% fördelning av de 100% eller tex. SEB Likviditet (säkraste jag hittat), AMF Räntefond kort, SPP Korträntefond, SEB Korträntefond, etc. Beroende på var man har sin TP så letar man helt enkelt upp den bästa möjliga svenska korträntefond / kapitalmarknadsfond där man har TPn = den med lägst avgift och lägst risknivå .

Om man vill/kan snuttifiera (vid högre ränteandel) så det kanske man kan man ta tex. 10% in i en FRN fond om man har tillgång till sådana. Dessa är företagspapper “floating rate note” dvs räntan sätts om oftast var 3e månad. Alltså risk med företagspapper men ingen (i princip) ränterisk. Går räntan upp så sätts dessa om “snabbt”.

High yield undviker jag själv gärna eftersom denna delen ska vara så säker som möjligt.

Svenska långa räntor - obligationer i huvudsak bostadslån, kommuner, investment grade företag.

Tex. 30-40% av 100% för att ha chansen at få lite avkastning (korta räntefonder ger ju inte mycket).
Tex AMF Räntefond Lång, SPP Obligationsfond.

Om man vill/kan snuttifiera (vid högre ränteandel) så kanske man kan ta 10% av dessa in i en realräntefond. Tex Öhman Realräntefond eller någon av de andra realräntefonderna från Handelsbanken, Swedbank, Skanda, SEB etc.

Om man vill ta in globala räntor så är väl AMF Räntefond Mix det vettigaste alternativet. Man skulle kunna lägga in 10% sådan om man vill.

Guld

Jag tycker det är jättebra att du håller kvar vid det, som ett alternativ. Alltså att de som inte vill ha guld, eller inte fixar att köpa ETCer, de får själv får “flytta” det till globalfonden typ. Jag tänker också på alla oss som månadsspar och de med mindre belopp där det inte alltid är praktiskt att köpa ETC varje månad. Jag tänker några olika fall.

• a) Avstår helt från guld. Lägger in andelen i globalfonden eller kör fondrobot. Punkt.

• b) Månadssparar baserat på guldandelen i globalfonden . En gång per år vid ombalansering säljer av 10% av kapitalet från fonderna och köper ETC Guld (tex XACT Gold). En gång per år för att minimera insatsen.

För att möjliggöra månadssparandet / månadsköp av en ETC så kan The Royal Mint Physical Gold ETC vara ett bättre alternativ eftersom priset per andel är lägre än XETRA Gold (16 EUR mot 50 EUR) dvs. med Royal Mint så räcker det med ett månadssparande på ca 1600 kr för att 10% ska bli de 160 kr / 16 EUR som krävs för en andel Royal Mint. Kan underlätta att pricka de 10% även vid högre månadssparande.

Men hur gör man om man inte kan köpa ETC fysiska backat guld? Detta gäller tex så gott som alla Tjänstepensioner, IPSer och även i fall där man är utskriven från Sverige (som jag upptäckt).

Här tänker jag att om man verkligen vill ha guld så tvingas man till guldaktiefonder (många TP och IPSer har dessa tillgängliga) men de har mycket högre volatilitet och är oftast sjukt dyra. Dessutom kan det vara minimibelopp på 1000 kr per köp på tex Avanza (oftast dock inga sådana begränsningar för TP).

Här är jag verkligen rådvill och kanske en diskussion för senare under året tex med @AuAgEric .
Ska man sänka guldandelen från 10% fysikt guld till tex 5% guldaktiefonder pga volatiliteten?
Ska man acceptera avgifter på 2-2.5% bara för att få guldexponering? Påverkar ju inte totala portföljkostnaden så mycket pga tex 5% allokering men ändå. Kostar det mer än det smakar?

Kanske @AuAgEric kan starta en guldfond (motsvarande deras ESGO ETF) med rimligare avgift och 100 kr/köp för att öppna för sådant månadssparande med guldfond för TP/IPS :slight_smile:

RT portföljen

Som jag sa för ett år sedan accepterade jag motvilligt att fortsätta med denna trots långräntorna. Och det är både emotionellt och intellektuellt svårt att acceptera dem för mig. Men den levererar ju.

Det är lite som att det är både emotionellt och intellektuellt svårt att hantera hur universum verkligen fungerar men jag kan ju acceptera att solen går upp i väster och ner i öster varje dag ändå :slight_smile: Så är min filosofi med RT portföljen. Bara att acceptera.

Kanske det är lite farligt när du säger att du inte riktigt kan argumentera för den. Det är nog många som inte väljer att sätta upp en sådan av just det skälet. Det kanske är synd för den är ju en bra “vet inte” portfölj och dessutom med större guldallokering som kan hjälpa upp guldandelen på ens totala portfölj.

Man kan ju inte äga guld i alla sina tillgångar (bostäder, allmänpension, andra pensioner mm). Så vill man landa på 5-10% guld på totala kapitalet så kanske det krävs en RT portfölj med 25% guld för att få till det på totalen. Så är det för oss. Så jag skulle föreslå att försöka hitta argument för den - kanske direkt från Harry Browns skrifter eller någon annan tung förespråkare som har vettiga argument men än mitt “den funkar”!

EDIT : Eller kanske du gör en “re-review” på hans bok Fail-Safe investing som du la upp 2015? Där verkar vara många andra bra tankar i den boken, inkl. att vi inte kan förutsäga marknaden. Många grejer som stämmer med RT filosofin, så kanske även hans portfölj stämmer fortfarande. Sen är det ju såklart om hans tankar om 4 ekonomiska faser och vilka tillgångar som man ska hålla fortfarande stämmer eller inte. Kanske för att komma till ett avslut kring RT portföljen - kvar eller skrotas? Typ :slight_smile:

EDIT: Här är en väldigt intressant artikel om obligations konvexitet med grafer som gör det lite lättare att förstå. High Profits at Low Rates: The Benefits of Bond Convexity – Portfolio Charts

8 gillningar

Du får beställa en sån här nu Jan och sätta upp på lämpligt ställe Always Looking for Perfect – BehaviorGap

image

9 gillningar

Jag gillar verkligen “tillräckligt bra”! Då blir det verkligen enkelt att spara. Och bra resultat.
Nu har väl avsnitt 99 hela tiden varit inne på den enkelheten, men när man tittar på alla avsnitt och läser mycket på forumet så får man griller i huvudet och börjar fundera på hur man ska optimera sparandet. Fast det behövs inte! Det är tillräckligt bra!
Det känns som man stannade och skrapade av all snö som hade klibbat fast under skidorna. Nu går det bra igen.

4 gillningar

LF Global indexnära 100% tillräckligt bra billigast. :+1:

Spp aktiefond Global 100% utmärkt efter forskningen lite dyrare. Kommer följa breda global index utväckling till 100% långsiktigt. :+1:

Allt annat är avvika i från Global index inkl fondrobotar. Bättre eller sämre får framtiden avgöra. :+1:

3 gillningar

Jag har uppdaterat artikeln med “Ombalanseringsmall 2022” nu även med basportföljen.

Instruktion för användning:

• Öppna vår landningssida för mallen →

• Fyll i namn och e-postadress och klicka på knappen

• För att använda mallen i webbläsaren: Var inloggad på ditt Google-konto, klicka på ”Arkiv” => ”Kopiera”.

• Eller, spara ned mallen i Excel: tryck ”Arkiv” => ”Ladda ner” => ”Microsoft Excel”.

Så här ser den ut idag. Notera även att du MÅSTE ladda ner eller kopiera den. Jag kommer INTE godkänna några förfrågningar om att ändra den. Tillit är bra, men kontroll är bättre. :blush:

3 gillningar

Jättebra avsnitt, ett av de bättre, kanske till och med Det bästa…tydligt enkelt och bra.

Not, det var tillräckligt bra :wink:
Två saker som kunnat sub optimera avsnittet.

1. Pratades om att man i vissa lägen inte kanske kan använda Lysa etc, vid ex Tjänstepension, och då var alternativet LF global + räntekonto. Problemet är att i TP behöver man ligga fullinvesterad dvs räntekonto är inte ett val. Något ord om någon räntefond i detta läge hade kunnat varit bra.

2. Avancerade valet att hålla 100% Lysa Aktie + 20% bankkonto kunde kompletterats med någon kommentar om att man då behöver tänka på ombalanseringen själv. Men som sagt, detta var ett mer avancerat val.

Men som sagt, tillräckligt bra. Dvs ett Perfekt avsnitt!
Stort tack för ert generösa arbete och engagemang!

7 gillningar

Om majoriteten följer dina råd portfölj 1 och 2 kommer du kuna skrota excelmallen för ombalansering till 2023 :joy::joy:. Det borde vara guldvärd slippa det i framtiden haha :thinking::+1::tada::joy:.

2 gillningar

Schh… det är en hemlighet att vi är på väg dit i små steg… Går i linje med min tes om att alltid göra sig själv överflödig. Bara uppsidor för alla parter. :blush:

5 gillningar

Synd att det fattas möjligheten Spp aktiefond Global då den är mest optimala korrekta fonden långsiktigt. Dyrare men ändå lika dyrt/billigt som billigaste fondrobotar Lysa och Avanza Auto 6. :thinking:

1 gillning

Som jag skrivit tidigare var valet mellan LF Global Index oh SPP Aktiefond Global det enskilt svåraste beslutet i avsnittet. Till slut var det följande som fällde avgörandet.

Fond Andel Avgift Viktad avgift
Länsförsäkringar Global 90 % 0,22 % 0,20 %
Länsförsäkringar Tillväxtmrkd Idxnära A 10 % 0,45 % 0,05 %
Summa 100 % 0,25 %

I jämförelse med SPP Aktiefond Global 0,33 %. Men som sagt, SPP-fonden är en superbra variation.

2 gillningar

Tack! Ja, @JFB påpekade det ovan också. Jag ska vara helt ärlig att jag missade det helt och hållet. Har inte det problemet själv och blev lite för enkelspårig. Det får bli en komplettering senare. :+1:

Sant, ska fundera på det också. Tänkte dock att det blir mer aktuellt nästa år om folk gör det i år.

Tack, det värmer jättemycket OCH är definitivt forumets förstjänst. :pray:

3 gillningar

Är det inte mer korrekt fördelning.
LF global indexnära 85%
LF Tillväx inx 15%

För att få en komplett 100% Spp aktiefond Global.

Sedan om man väljer Spp aktiefond Global behöver man inte tänka på % ombalansering. Det får man på köpet. Sköter sig själv efter marknads viktning globalt hela världen :+1:. Fattas lite globala småbolag men inget man sover dåligt av :+1::grin:.

Men den enkla bara LF Global indexnära är skön och närmast mitt hjärta :heart: :+1::sleeping:! Sedan att jag fuskar med lite annat i portföljen får jag skylla på RT forumet och blogg ägaren JB :thinking::joy::face_with_hand_over_mouth:!

2 gillningar

Jag måste säga, som tidigare idrottare på hyfsat hög nivå och ganska insatt i cykling; jämförelsen mellan indexfonder å elitcyklister haltar OTROLIGT mycket, så mycket att @janbolmeson inte kan använda den en enda gång till…

INGEN elitidrottare (framför allt inte cyklisterna i tour de france), är hellre medelmåttiga än att faktiskt någongång vinna något även om det skulle innebära flera dåliga tävlingar/år efteråt! Om man har den inställningen är det inte elitidrott som personen sysslar med. För elitidrottaren är resultat och berömmelse ALLT! Det som komplicerar tänkande i just cykling är att det är en individuell lagsport, där man kan ha framgång som lag men ha en plats i laget som hjälpryttare.

Ingen minns en tvåa och än mindre en medelmåtta i individuella idrotter… Jag tror du blandar ihop det med motionärer…

6 gillningar

Alltså forumet är det bästa challenge-network man kan ha.

När jag drar PSG-metaforen så ger sig fotbollsspelarna på mig till den milda grad att jag slutar använda den, nu får jag väl cykelmaffian efter mig. :joy::joy:

(Som tur är ni färre än fotbollsspelarna) :heart:

5 gillningar

Riktigt bra avsnitt! :slight_smile:

Håller 100% med om att det här med sparhorisont är extremt knepigt, och personligen nog det som kostat mig mest i form av utebliven avkastning på alldeles för stort kapital placerat till låg risk. Har under de senaste fem åren suttit på en förhållandevis stor mellanriskhink till följd av stor ambivalens när det kommer till planerna för åldern 30-40 år. Har under dessa år gått från ganska motstridiga mål och planer sett ur ett allokeringsperspektiv.

Initial plan: Husköp och familjebildning på 5-10 års sikt (stort behov av mer kapital på kort/medellång sikt = låg risk/stor mellanriskhink)
Nuvarande plan: Inget husköp på 5-10 års sikt, skjuta upp familjebildning i cirka 3-5 år och satsa på Coast/Flamingo FIRE för mer tid, pengar och energi till familj (litet behov av mer kapital på kort/medellång sikt = hög risk/liten mellanriskhink).

Osäkerheten har gjort att jag valt att ta lägre risk än optimalt under flera riktigt fina börsår. Å andra sidan var väl beslutsprocessen rätt där och då. Men jag tycker det illustrerar hur svårt det är att få “rätt” allokering på medellång sikt.

Gillade även starkt principen “tillräckligt bra”, även om jag upplever det som lättare sagt än gjort i praktiken. Det är liksom lite för mentalt ansträngande att behöva välja äggmackan utan kaviar när den med kaviar ligger där precis bredvid. Men samtidigt… Optimerade nyligen portföljen för att spara in ytterligare några baspunkter genom att flytta kapital. Såhär i efterhand kan jag konstatera att det kommer ta många år för avgiftsbesparingen att jobba in förlusten av att ha stått utanför marknaden i några dagar :smiley:. Det bästa hade bevisligen varit att skippa kaviaren. Lesson Learned: Optimering på den här nivån har en övervägande risk att kontraproduktiv.

5 gillningar

Och razzia är bäst.

3 gillningar

Kul avsnitt! Principen som återkommer genom hela avsnittet är en utav mina favoriter: Perfect is the enemy of good

Ett par frågor nu när huvudrekommendationen har blivit Lysa:

• Vad krävs för att denna rekommendation ändras?
  • Är Lysas stora tracking error ett problem? Dvs Världs-delen har underpresterat i snitt ca 1.25% per år de senaste 4 åren, samt Sverige-delen har underpresterat med hela 3.4% i snitt per år de senaste 4 åren. Det är i min mening mycket mer oroande än de 10 extra baspunkterna jämfört med en egen implementation.
3 gillningar

Efter att ha lyssnat två gånger så är det väl bara en sak som skaver för mig eftersom vi är i en fas där räntor/sparkonto är en nödvändig del dvs. stay rich.

Som jag förstår prioritetsordningen

1. LYSA med allehanda fördelning aktier/räntor - dvs. med acceptans för deras räntedel.
  2. 100% LF Global (icke alternativ för oss eftersom vi kräver en räntedel)
  3. Aktiedel i LF Global + Sparkonto med ränta

Det är räntedelen mellan 1 och 3 som skaver för mig.

Jag tänker att om Lysa Räntor är “good enough”, varför är inte en räntefond med ungefär samma exponering också “good enough” … för de som vill hålla det enkelt med en (1) ISK istället för att dela upp det på två konton?

Visst, en del föredrar att ha sparkonto separat (en del av kapitalet som inte rasar i en krasch)
Men samtidigt utsätter man sig för risken att se den 100%iga aktiedelen att rasa med kraschens fulla kraft. Tidigare har det setts på RT som en ökad risk för beteendemässiga misstag dvs. sälja vid fel tidpunkt om man inte lyckas se det som en helhet inklusive sparkontot.
Dessutom blir det ju inte riktigt lika enkelt med 2 konto på olika ställen - en tex Avanza ISK med LF Global och ett sparkonto med ränta.

För mig så verkar tex. SPP Obligationsfond vara väldigt lik Lysa Räntor … och billigare:
Sammanställt från Lysa, SPP och Morningstar.

• SPP Obligationsfond
    Avgift 0.21%
    Ca 60% statsräntor, 13% företagsräntor (minst investment grade/BBB-), 25% bostadslån/värdepapperiserat, 2% likviditet
    Duration 2-7 år
    Risknivå 2
    Viss valutaexponering men i huvudsak Sverige

• Lysa Räntor
    Avgift 0.28-37%
    Ca 50% statsräntor, 29% företagsräntor, 21% bostadspapper/värdepapperiserat
    Duration 2-7 år
    Risknivå 3
    Viss valutaexponering men i huvudsak Sverige

Om den ena är “good enough” varför inte den andra?

Dessutom tvingas (som påpekats ovan) alla med tjänstepensioner, IPS etc. lösningar där man inte kan hålla cash på räntekonto ändå in i räntefondsträsket. Dvs. man måste kunna hantera det trots allt :slight_smile:

Tankar?

3 gillningar

12 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Är Lysas stora tracking error ett problem?