Avsnitt #243 - Best of RikaTillsammans-forumet

Här kommer veckans avsnitt som jag hoppas att du i forumet kommer att uppskatta. Det är @Caspian som har sammanställt ett best-of-forumet avsnitt. Det blir lite nytt, lite gammalt och en del internskämt och skratt för oss i forumet.

Videon

Podd-avsnittet

Artikeln

Några allmänna länkar som vi rekommenderar börja med

Diskussioner som vi tar upp i avsnittet. Först de lite roliga trådarna som är off-topic:

Ytterligare trådar:

Några av de mer nördiga trådarna:

Samt några ytterligare trådar:

Ett avslutande tips, använd gärna Discourse-appen för forumet:

13 gillningar

En lite fråga, hur många mer än @janbolmeson ser Volvo som ett tillväxtsbolag?

2 gillningar

Fel länkar i dessa :wink:

2 gillningar

Huh? Sa jag det i avsnittet. :flushed::joy:

Är väl i så fall dotterns benämning då hon endast har tillväxtaktier?
Tror mer på att Volvo AB med elektriska lastbilar blir en tillväxtaktie än att Volvo Cars blir det.
Vilken av dem har hon investerat i?

2 gillningar

Haha, ni får kategorisera själva. :blush:

image

6 gillningar

Alltså det här att forumet startade november 2020…
Jag fattar inte. Det finns ju mängder med mycket äldre trådar än så.
Försöker ni gaslighta oss? :joy:

Haha… Nej. Innan fanns det “Frågor och svar”. Men det fungerade inte särskilt bra. Det var jättesvårt att svara och kommentera. När forumet startade gjorde jag ett försök att importera all den datan.

Vissa var ju med redan på den tiden som tex @Nestor.

3 gillningar

Du kanske behöver byta Volvo-aktie? Misstänker att Freja gillar Volvo Cars och inte Volvo lastvagnar etc.

1 gillning

När jag lyssnade så funderade jag på om man ska se ett forum som en databas eller mer som ett flöde. Det är så klart båda sakerna samtidigt, men är det värt att lägga energi på att lyfta fram populära trådar och kategorisera eller kommer dom allra flesta att hoppa in där diskussionen är för tillfället? Personligen har jag inte läst något av dom pinnade trådarna, jag går in och läser och ibland kommenterar där jag får lust.
Sen är det förstås bra om det går att söka fram gamla diskussioner, men hur många använder ett forumet på det sättet? Hur många läser igenom tex en två år gammal tråd med 150 meddelanden? Och om några år, när det är ännu fler användare och en ännu större databas?
Min gissning är att ett forum till den allra största delen är att se som ett flöde. Ungefär som Instragram. Och att användarna hela tiden uppfinner och återuppfinner informationen som flödar tillsammans.
Och på Instragram skulle man inte säga åt någon att inte lägga upp en bild på en katt för det finns redan så många katt-bilder. Fast den som är extra intresserad kan förstås gå in under #katt och scrolla tillbaka i tiden.
Det jag försöker komma till är att jag undrar hur mycket energi ni ska lägga på att kategorisera och strukturera ifall dom flesta användarna ändå bara är intresserade av flödet?

2 gillningar

Jag misstänker att forumet står för väldigt mycket av Google-trafiken till RikaTillsammans. Tycker forumtrådar dyker upp på väldigt många privatekonomiska sökfraser på Google. Då pratar vi rena informationssökningar. Så jag tror en ska se forumet som en utmärkt onboarding till RT-konceptet. Forumet är också lite som ett självspelande piano då forumdeltagare skapar nytt relevant innehåll löpande som rankar på nya sökfraser. En perfekt longtailstrategi för att prata branschlingo.

4 gillningar

Klokt, den biten hade jag inte tänkt på! Jag kan lätt tänka mig att folk hittar hit via en googlesökning men sen stannar kvar och följer flödet.

2 gillningar

Är det någon mer än jag som kan må dåligt av att besöka forumet? Det känns som att här finns en samling högpresterande, högutbildade elitmänniskor som ser ner på oss löneslavar utan eget AB. :sweat_smile:

Ingen skugga över någon, förstår givetvis att problemet är mitt egna :wink: @janbolmeson gör det bra som påpekar i podden att forumet inte är representativt för hela befolkningen.

5 gillningar

Haha… Jag kan förstå att det kan uppfattas så, och något att ha i bakhuvudet. Men, den andra sidan av myntet är ju att man kan fråga sig vad vi kompenserar för genom att lägga all tid i forumet? :joy:

3 gillningar

Skulle vara kul och intressant att höra om topp tre sökningarna i forumet också :blush:

1 gillning

Har du sett löpsedlarna efter Mello? Anders Bagge av alla människor, extremt högpresterande, kändis, snorrik, med fantastisk fru, vinner deltävling och brister ut i gråt för han har så dåligt självförtroende.

Det handlar inte om jämförelse. Det handlar om en själv och hur man ser på sig själv.

Mvh
/högavlönad löneslav utan eget AB som undrar varje dag hur han kan vara förtjänt ens av halva lönen…

6 gillningar

För min del ger det en del hjälp att titta ut ur luckan i den skyddade löneslavsborgen ut mot det vilda AB-livet. Sedan finns det ju fördelar att stanna inne i det trygga också.

En kommentar ang. “K10-planering” som det skojades lite om i avsnittet… Nu är jag tekniker och inte ekonom eller jurist men jag antar att detta gäller generellt över hela beskattningsområdet.

Generalklausulen inom beskattningsområdet återinfördes av sossarna någon gång runt mitten/slutet av 1990-talet efter att ha avskaffats av en tidigare borgerlig regering. Syftet med klausulen är att utan djupare motivering eller bevisning kunna neka ett skatteavdrag om syftet bedöms endast vara att undgå beskattning. Antar att den största anledningen till återinförandet var den populära trenden under 90-talet att köpa en “begagnad” utländsk och därmed skattefri kapitalförsäkring för lånade pengar, dra av räntekostnaden i deklarationen och sedan lyfta den likaledes någon procent lägre men garanterade avkastningen helt skattefritt. Om man sedan fyllde detta “skal” med lyckade investeringar blev då även dessa skattefria.

Jag förmodar att även tanken med K10-planering skulle kunna falla under denna klausul så f-n vet om det skulle funka? Men det finns kanske någon skattekunnig person här på forumet som skulle kunna reda ut?

1 gillning

Underbart kul avsnitt! :joy::+1::+1: Sett till harmonin i samtalet var det #1. Dessutom sååå många sköna garv.

Alltså, jag skojade inte om att ni borde göra ett avsnitt med Freja. Hon är ju familjens främsta investerare och hade varit kul att höra hur hon tänkt kring varje aktie hon velat köpa. Tror vi alla kan lära oss något av det i ett Frejas Lekhink avsnitt. Ta gärna med hennes polare - han med ”nej inte Microsoft för den rör sig för lite” :rofl: Tror det kan bli ett både spännande och underhållande.

En tanke kring hur vi alla kan göra forumet bättre.
De gånger jag upplever att det blir frustration i trådar är när några driver från ämnet. En tanke, en idé, ett koncept, en i sammanhanget detalj som behöver ”borras” i, men passsar inte riktigt i tråden.

Ofta kommer du @janbolmeson in och delar upp tråden men jag tänker att vi kan bli bättre på att göra det själva. Om man är driven av något som kom upp i en tråd, inser att det inte passar in - eller kräver en djupare diskussion - så skapar någon av oss deltagare en ny tråd och pingar de andra om utbrytningen. Lite som man gör i stormöten på jobbet med ”break out rooms”.

Om vi hjälps åt kanske det kan förbättra? Både att göra det själv och att uppmana andra tänker jag. Eller riskerar det blir trådkaos?

PS: Inte alls bitter på pensioner, snarare heligt förbannad hur vi kan ha satt ihop ett så sjukt komplext system att knappt MinPension kan räkna på det :joy: Vi brukar ju slå oss för bröstet med att vara logiska och pragmatiska i Sverige. Pensionssystemet måste ha varit konstruerat under någon typ av temporary insanity … fast kanske inte så temporary :rofl:

12 gillningar

Satt och skrattade när jag hörde att ni började prata om mig som kör så mycket bil.
Jo det stämmer, ett efter att jag lyssnat på poddavsnittut där Erik var med så kontaktade jag honom för en konsultation.
Han var väldigt schysst och konstaterade snart att jag hade gjort min läxa och att jag redan satt i rätt bil så han bjöd på det!

6 gillningar