Här kommer förra veckans avsnitt. Hoppas att du finner det intressant. Jag lärde mig i alla fall väldigt mycket av Daniel. Ska se om jag även kan locka honom till forumet. Ingen ersättning har utgått för avsnittet men jag har ändå taggat det som reklam för säkerhetsskull.
Några av mina höjdpunkter som jag verkligen tar med mig:
Bergvärme är inte lönsamt i t.ex. Skåne om medeltemperatur är över 8 grader
Solpaneler - först när man kan täcka hela sin årsförbrukning
Värmepannor har blivit extremt mycket effektivare de senaste 3 åren
Elbolag som inte tjänar pengar på spot-priser tjänar pengar på t.ex. lastbalansering
Timförbrukning och smart styrning kan sänka räkningarna med över 20 %
Diversifiering av värmekällor är en bra försäkring (t.ex. luftvatten-panne i kombo med vedpanna)
Intressant avsnitt det lilla jag lyssnat! Intressant att det kanske inte är lönt med bergvärme i Skåne. Men det jobbiga med jordvärme är att det tar ganska stor yta på tomten. Knepigt om man i framtiden vill bygga ut eller bygga en stuga? Sen kanske tveksamt att man även borde skaffa en extra panna för ved eller pellets. Hellre en kamin för de få gånger man behöver det. Finns idag pelletskaminer som inte ens behöver en lång skorsten vilka är billiga att sätta in.
Ang pumpar och batteri kan jag tipsa om följande för mer fördjupning:
Mycket intressant avsnitt, känns som att det skulle kunna bli flera delar. Jag sitter själv och jobbar på att designa om vårat energisystem i föreningen och kikar på vad som skulle vara effektivast för oss. Hade önskat att det pratades mer om solfångare.
Sen är jag även nyfiken på om @janbolmeson kommer att diversifiera sin energiförsörjning till en sådan grad att han köper 25 hektar skog för att ha ett kontinuerligt flöde av ved till sin framtida panna.
Det finns ett företag som heter monarch:
Dom tillverkar små elektriska autonoma traktorer. Kanske kan vara relevant för att forsla hem all ved du skall hugga ned för att värma huset.
Jag är även väldigt taggad på nästa avsnitt:
Avsnitt#250 | Vilken är den bästa motorsågen, bensin eller el samt hur fäller man träd.
Det är samma för mig. Min elförbrukning i huset ligger på 3900 kWh per år så för mig lönar det sig inte. Detta år kommer jag nog komma ner ännu mer på min årsförbrukning. Skönt och slippa gynna elbolagen med mycket elförbrukning
Jag tro han menar per dag. Själv ligger jag på ett snitt runt 10.48 kwh per dag om jag räknar min förbrukning. Så 12 kWh är inte omöjligt. Bor själv i hus.
Ett alternativ till FTX-ventilation i äldre hus är att installera ventilationsaggregat i varje rum istället. Vi bor i ett radonhus och funderade på ett centralt FTX-aggregat men valde istället mitsubishi lossnay som vi installerade själva i källarrummen. Det var betydligt billigare och vi slapp kanaler överallt.